...

TA: DAX probeert uit te breken, AEX blijft steken. ECB bepalend vandaag

7 september 2017, 07:29 | Daïm Boscart | leestijd: 9 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Na een zeer sterke dag van de DAX gis­teren lijkt het erop dat men alle zeilen probeert bij te zetten om een uit­braak voor de Duitse hoofdin­dex te forceren. Na een lange peri­ode van con­sol­i­datie voor de DAX zien we de afgelopen dagen wat uitspat­tin­gen naar boven waar­door de DAX er wat sterk­er uitzi­et dan de overige Europese beurzen. Ook gis­teren kende de DAX een sterke dag, de Duitse hoofdin­dex realiseerde een plus van ruim 90 pun­ten (0,75%) ter­wi­jl de AEX niet verder kwam dan 1 plus­punt (0,2%). Zodoende klop­pen de BULLS nadrukke­lijk op de deur in Duit­s­land en komt het 50-MA dat als weer­stand dient steeds dichter­bij.

Onder­tussen zien we in Ameri­ka dat de beurzen relatief kalm reageer­den op het grote koersver­lies van dins­dag. De mark­ten realiseer­den een beschei­den plus van zo’n 0,2 à 0,3% wat ervoor heft gezorgd dat de mark­ten weer wat lucht kre­gen. Met name de Dow Jones en Dow Trans­port ston­den onder druk maar door de lichte her­stel­be­weg­ing hebben bei­de indices zich weer wat beweg­ingsruimte ver­schaft.

Verder staat er van­daag een belan­grijk event op het pro­gram­ma, de ECB komt namelijk met haar rentebesluit met daaropvol­gend een per­scon­fer­en­tie van Draghi. Met name de besluitvorm­ing ron­dom de kwan­ti­tatieve ver­ruim­ing kan voor actie op de mark­ten zor­gen. Met name de Euro die al erg hoog noteert kan hier­mee voor druk op de mark­ten zor­gen. De munt noteert nu 1,192 tov de Dol­lar en dit heeft de Europese mark­ten de afgelopen maan­den al flink onder druk gezet.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 novem­ber 2017 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 

Wall Street
Op Wall Street zagen we dus dat de koersen licht opliepen nadat de beurzen daar een flinke tik kre­gen afgelopen dins­dag. De Noord-Kore­aanse span­nin­gen waren dins­dag aan­lei­d­ing om flink wat van de koersen af te halen maar gis­teren kwam men weer even op adem na de ver­snelling van een dag eerder. De Dow Jones sloot zodoende 54 pun­ten hoger rond de 21.800 pun­ten en bli­jft hier­mee ruim 70 pun­ten ver­wi­jdert van het 50-daags gemid­delde dat rond de 21.730 pun­ten wacht. Een kleine dal­ing van de index zou dus al genoeg zijn om de index terug te zetten tot dit 50-daags gemid­delde en dit is dan ook de voor­naam­ste reden dat men er nog niet gerust op is in Ameri­ka. De Dow Jones is namelijk in een krappe trad­in­gragne terecht gekomen waar aan de bovenkant neer­waartse druk wordt uit­geoe­fend door de oplopende weer­stand­sli­jn rond de 21.900 pun­ten ter­wi­jl de 22.000 pun­ten­zone ook voor de nodi­ge druk omlaag zorgt. Aan de onderz­i­jde zien we het oplopende 50-daags gemid­delde steeds verder omhoog kruipen en inmid­dels nadert het de 21.900÷22.000 weer­stand­szone waar­door het speelveld wordt verkleint en de druk wordt opge­bouwd. Een dez­er dagen zal de index dan ook moeten uit­breken en aan welke kant dit zal zijn bli­jft een groot vraagteken. Het 50-daags gemid­delde van de Dow Jones is de afgelopen maan­den in ieder geval een zeer belan­grijke ste­un­li­jn gebleken die niet te makke­lijk zal wor­den door­bro­ken. De huidi­ge con­sol­i­datie van de Dow Jones maakt het er in ieder geval niet makke­lijk­er op. De verklein­ing van het speelveld en de druk van de top­zones maakt de kans op een neer­waartse uit­braak met de dag grot­er en wan­neer men er niet in slaagt om de range aan de boven­z­i­jde te ver­lat­en zal de onderz­i­jde met de tijd de koers inhalen.

Het broert­je van de Dow Jones, de Dow Trans­port, ver­keert momenteel in moeil­ijke omstandighe­den. De Amerikaanse Trans­port index, die tevens als belan­grijke indi­ca­tor wordt gezien voor het koersver­loop van de Dow Jones, noteert de afgelopen dagen tussen het 50- en 200-daags gemid­delde dat erg vlak bij elka­ar noteren. We zien tevens dat het 50-daags gemid­delde een consoliderend/​afzwakkend ver­loop heeft ter­wi­jl het 200-daags gemid­delde nog alti­jd mooi oploopt. Deze ontwik­kel­ing heeft ervoor gezorgd dat de Trans­port index nu gevan­gen zit tussen bei­de MA-lij­nen waar­door er vrij weinig beweg­ingsruimte is op de dag­grafiek. Daar­naast is de ontwik­kel­ing waar­bij bei­de MA-lij­nen naar elka­ar toelopen en een negatieve cross van het 200-MA dreigt een zeer BEAR­ISH sig­naal voor de Trans­port index. Zodoende verwacht ik voor­lop­ig nog niet dat men erin zal sla­gen om het 50-MA te door­breken en dus kan er mijn inziens weer wat van de Trans­port koers af. Waar de index gis­teren sloot op 9.310 pun­ten verwacht ik de komende uren/​dagen een terugtest van het 200-MA rond de 9.235 pun­ten.

Verder bli­jft de S&P 500 het bij­zon­der goed doen in de VS. De breedge­dra­gen index noteerde gis­teren een plus­je waarmee de index op een gepaste afs­tand bli­jft van het 50-daags gemid­delde. De index noteert nu 2.465 pun­ten en daarmee nadert het wel de weer­stand­szone van 2.470÷2.490 waar aan de absolute boven­z­i­jde de ATH van 2.490 wacht.

Kijk­end naar het tech­nis­che plaat­je in de VS zijn er weinig rede­nen om aan te nemen dat men nu een opwaartse beweg­ing kan inzetten. De beurzen bli­jven last houden van de neer­waartse druk die de indices dins­dag ook al de das om deed rond dezelfde koer­sniveaus. Ik verwacht dan voor­lop­ig ook geen won­deren en ga ervan uit dat de weer­stand­sli­j­nen hun werk zullen doen. Met de Dow Jones en de Dow Trans­port voorop kan er nog behoor­lijk wat af in de VS en kan men wellicht ein­delijk Europa gaan vol­gen om wat van de ontstane diver­gen­ties weg te poet­sen.

Dai­ly Dow Jones:Dai­ly Dow Trans­port:Dai­ly S&P 500:Europa
In Europa zagen we dus opnieuw een groot ver­schil tussen de AEX en de DAX en de Duitse hoofdin­dex is de afgelopen dagen behoor­lijke intra­day spron­gen aan het mak­en. Gis­teren noteerde het 90 plus­pun­ten ter­wi­jl de AEX het met een schamel win­st­punt moest doen ter­wi­jl de DAX dins­dag nog een intra­day sprong maak­te van 100 pun­ten ter­wi­jl de AEX rond de nul­li­jn bleef staan.

De grote spron­gen van de DAX ten aanzien van de AEX geven mij te ken­nen dat er iets te gebeuren staat voor de Duitse hoofdin­dex. Men is naarstig opzoek naar een escap­er­oute” aangezien de index de afgelopen dagen speelde met enkele zeer gevoelige en kwets­bare ste­un­li­j­nen. Zo brak de DAX met de 12.090, 12.050 ste­un­li­j­nen, werd de magis­che 12.000 grens neer­waarts door­bro­ken ter­wi­jl de DAX ook al even onder het 200-daags gemid­delde noteerde. Toen de DAX het 200-daags gemid­delde brak draaide de koers snel richt­ing het noor­den en werd de DAX boven de 12.000÷12.050 pun­ten gezet. Hier vin­dt nu al enkele dagen een con­sol­i­datie plaats die de DAX rond de 12.050÷12.200 pun­ten probeert te houden. Aan de boven­z­i­jde wacht namelijk een zeer sterke weer­stand­szone in de vorm van de boven­z­i­jde van het dal­ende trend­kanaal met vlak daar­boven het 50-daags gemid­delde van 12.265 pun­ten. Indi­en de DAX hier ruim boven weet te sluiten (12.300 bijv.) dan lijkt de index (voor­lop­ig) ver­lost van de neer­waartse druk die de index de afgelopen maan­den heeft geteis­terd en kan men weer hopen op een opwaarts ver­volg van de koersen. Indi­en de DAX bin­nen de huidi­ge lij­nen bli­jft bewe­gen dan zal het slechts een kwest­ie van tijd wor­den voor­dat de DAX de range aan de onderkant gaat ver­lat­en. De con­sol­i­datie en de dal­ende weer­stand­sli­j­nen geven de index in dat geval geen ruimte aan de bovenkant. Aan de onderz­i­jde zien we het 200-MA vrolijk verder oplopen waar­door het speelveld dagelijks klein­er wordt gemaakt. De ophoging van de ste­un­niveaus samen met de con­sol­i­datie van de koers zal op den duur lei­den tot een uitspat­ting aan de onderz­i­jde.

Van­daag is het dus belan­grijk of de DAX kan sluiten boven de 12.270÷12.300 pun­ten waar­na een uit­braak defin­i­tief is. Mijn verwacht­ing is dat dit niet gaat lukken en dat de DAX haar trend van de afgelopen maan­den gewoon” gaat ver­vol­gen.

De AEX sprokkelde gis­teren 1 punt bij elka­ar en zodoende is er niet al te veel veran­derd voor de index. Men bli­jft ron­dom de 516 ste­un­zone staan ter­wi­jl aan de boven­z­i­jde de meest belan­grijke weer­stand bli­jft wacht­en rond de 518520 pun­ten waar weer­stand kan wor­den verwacht van de oude ste­un­li­jn van 518 pun­ten en het 50-daags gemid­delde rond de 519520 pun­ten. De verwacht­ing bli­jft dat de AEX de neer­waartse trend zal bli­jven vol­gen waar­door er aan de onderkant een poten­tieel is van zo’n 10 AEX-pun­ten. De index kan zo terug­vallen tot de ste­un­zone van 506 pun­ten ter­wi­jl het 200-daags gemid­delde inmid­dels is opgelopen tot 507 pun­ten. Zodoende is het koers­doel voor de AEX voor de komende dagen 506507 pun­ten.

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Dai­ly DAX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.