Ondertussen zien we in Amerika dat de beurzen relatief kalm reageerden op het grote koersverlies van dinsdag. De markten realiseerden een bescheiden plus van zo’n 0,2 à 0,3% wat ervoor heft gezorgd dat de markten weer wat lucht kregen. Met name de Dow Jones en Dow Transport stonden onder druk maar door de lichte herstelbeweging hebben beide indices zich weer wat bewegingsruimte verschaft.
Verder staat er vandaag een belangrijk event op het programma, de ECB komt namelijk met haar rentebesluit met daaropvolgend een persconferentie van Draghi. Met name de besluitvorming rondom de kwantitatieve verruiming kan voor actie op de markten zorgen. Met name de Euro die al erg hoog noteert kan hiermee voor druk op de markten zorgen. De munt noteert nu 1,192 tov de Dollar en dit heeft de Europese markten de afgelopen maanden al flink onder druk gezet.
Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: Vanaf 1 januari 2017 verstuurt analist Daïm Boscart in samenwerking met senior Trader Guy ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 november 2017 voor slechts €39,-. Voor meer informatie zie:
Wall Street
Op Wall Street zagen we dus dat de koersen licht opliepen nadat de beurzen daar een flinke tik kregen afgelopen dinsdag. De Noord-Koreaanse spanningen waren dinsdag aanleiding om flink wat van de koersen af te halen maar gisteren kwam men weer even op adem na de versnelling van een dag eerder. De Dow Jones sloot zodoende 54 punten hoger rond de 21.800 punten en blijft hiermee ruim 70 punten verwijdert van het 50-daags gemiddelde dat rond de 21.730 punten wacht. Een kleine daling van de index zou dus al genoeg zijn om de index terug te zetten tot dit 50-daags gemiddelde en dit is dan ook de voornaamste reden dat men er nog niet gerust op is in Amerika. De Dow Jones is namelijk in een krappe tradingragne terecht gekomen waar aan de bovenkant neerwaartse druk wordt uitgeoefend door de oplopende weerstandslijn rond de 21.900 punten terwijl de 22.000 puntenzone ook voor de nodige druk omlaag zorgt. Aan de onderzijde zien we het oplopende 50-daags gemiddelde steeds verder omhoog kruipen en inmiddels nadert het de 21.900÷22.000 weerstandszone waardoor het speelveld wordt verkleint en de druk wordt opgebouwd. Een dezer dagen zal de index dan ook moeten uitbreken en aan welke kant dit zal zijn blijft een groot vraagteken. Het 50-daags gemiddelde van de Dow Jones is de afgelopen maanden in ieder geval een zeer belangrijke steunlijn gebleken die niet te makkelijk zal worden doorbroken. De huidige consolidatie van de Dow Jones maakt het er in ieder geval niet makkelijker op. De verkleining van het speelveld en de druk van de topzones maakt de kans op een neerwaartse uitbraak met de dag groter en wanneer men er niet in slaagt om de range aan de bovenzijde te verlaten zal de onderzijde met de tijd de koers inhalen.
Het broertje van de Dow Jones, de Dow Transport, verkeert momenteel in moeilijke omstandigheden. De Amerikaanse Transport index, die tevens als belangrijke indicator wordt gezien voor het koersverloop van de Dow Jones, noteert de afgelopen dagen tussen het 50- en 200-daags gemiddelde dat erg vlak bij elkaar noteren. We zien tevens dat het 50-daags gemiddelde een consoliderend/afzwakkend verloop heeft terwijl het 200-daags gemiddelde nog altijd mooi oploopt. Deze ontwikkeling heeft ervoor gezorgd dat de Transport index nu gevangen zit tussen beide MA-lijnen waardoor er vrij weinig bewegingsruimte is op de daggrafiek. Daarnaast is de ontwikkeling waarbij beide MA-lijnen naar elkaar toelopen en een negatieve cross van het 200-MA dreigt een zeer BEARISH signaal voor de Transport index. Zodoende verwacht ik voorlopig nog niet dat men erin zal slagen om het 50-MA te doorbreken en dus kan er mijn inziens weer wat van de Transport koers af. Waar de index gisteren sloot op 9.310 punten verwacht ik de komende uren/dagen een terugtest van het 200-MA rond de 9.235 punten.
Verder blijft de S&P 500 het bijzonder goed doen in de VS. De breedgedragen index noteerde gisteren een plusje waarmee de index op een gepaste afstand blijft van het 50-daags gemiddelde. De index noteert nu 2.465 punten en daarmee nadert het wel de weerstandszone van 2.470÷2.490 waar aan de absolute bovenzijde de ATH van 2.490 wacht.
Kijkend naar het technische plaatje in de VS zijn er weinig redenen om aan te nemen dat men nu een opwaartse beweging kan inzetten. De beurzen blijven last houden van de neerwaartse druk die de indices dinsdag ook al de das om deed rond dezelfde koersniveaus. Ik verwacht dan voorlopig ook geen wonderen en ga ervan uit dat de weerstandslijnen hun werk zullen doen. Met de Dow Jones en de Dow Transport voorop kan er nog behoorlijk wat af in de VS en kan men wellicht eindelijk Europa gaan volgen om wat van de ontstane divergenties weg te poetsen.
Daily Dow Jones:Daily Dow Transport:Daily S&P 500:Europa
In Europa zagen we dus opnieuw een groot verschil tussen de AEX en de DAX en de Duitse hoofdindex is de afgelopen dagen behoorlijke intraday sprongen aan het maken. Gisteren noteerde het 90 pluspunten terwijl de AEX het met een schamel winstpunt moest doen terwijl de DAX dinsdag nog een intraday sprong maakte van 100 punten terwijl de AEX rond de nullijn bleef staan.
De grote sprongen van de DAX ten aanzien van de AEX geven mij te kennen dat er iets te gebeuren staat voor de Duitse hoofdindex. Men is naarstig opzoek naar een ”escaperoute” aangezien de index de afgelopen dagen speelde met enkele zeer gevoelige en kwetsbare steunlijnen. Zo brak de DAX met de 12.090, 12.050 steunlijnen, werd de magische 12.000 grens neerwaarts doorbroken terwijl de DAX ook al even onder het 200-daags gemiddelde noteerde. Toen de DAX het 200-daags gemiddelde brak draaide de koers snel richting het noorden en werd de DAX boven de 12.000÷12.050 punten gezet. Hier vindt nu al enkele dagen een consolidatie plaats die de DAX rond de 12.050÷12.200 punten probeert te houden. Aan de bovenzijde wacht namelijk een zeer sterke weerstandszone in de vorm van de bovenzijde van het dalende trendkanaal met vlak daarboven het 50-daags gemiddelde van 12.265 punten. Indien de DAX hier ruim boven weet te sluiten (12.300 bijv.) dan lijkt de index (voorlopig) verlost van de neerwaartse druk die de index de afgelopen maanden heeft geteisterd en kan men weer hopen op een opwaarts vervolg van de koersen. Indien de DAX binnen de huidige lijnen blijft bewegen dan zal het slechts een kwestie van tijd worden voordat de DAX de range aan de onderkant gaat verlaten. De consolidatie en de dalende weerstandslijnen geven de index in dat geval geen ruimte aan de bovenkant. Aan de onderzijde zien we het 200-MA vrolijk verder oplopen waardoor het speelveld dagelijks kleiner wordt gemaakt. De ophoging van de steunniveaus samen met de consolidatie van de koers zal op den duur leiden tot een uitspatting aan de onderzijde.
Vandaag is het dus belangrijk of de DAX kan sluiten boven de 12.270÷12.300 punten waarna een uitbraak definitief is. Mijn verwachting is dat dit niet gaat lukken en dat de DAX haar trend van de afgelopen maanden ”gewoon” gaat vervolgen.
De AEX sprokkelde gisteren 1 punt bij elkaar en zodoende is er niet al te veel veranderd voor de index. Men blijft rondom de 516 steunzone staan terwijl aan de bovenzijde de meest belangrijke weerstand blijft wachten rond de 518⁄520 punten waar weerstand kan worden verwacht van de oude steunlijn van 518 punten en het 50-daags gemiddelde rond de 519⁄520 punten. De verwachting blijft dat de AEX de neerwaartse trend zal blijven volgen waardoor er aan de onderkant een potentieel is van zo’n 10 AEX-punten. De index kan zo terugvallen tot de steunzone van 506 punten terwijl het 200-daags gemiddelde inmiddels is opgelopen tot 507 punten. Zodoende is het koersdoel voor de AEX voor de komende dagen 506⁄507 punten.
Daily AEX:Hourly AEX:Daily DAX:Met vriendelijke groet,