...

TA: Daling zet door, AEX breekt 50-MA. VS verzwakt

15 november 2017, 22:15 | Daïm Boscart | leestijd: 8 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Na wederom een rode dag op de beurzen zien we de mark­ten wat verder wegza­kken en bli­jft de boel flink onder druk staan. Zo zagen we in Europa de AEX gis­teren opnieuw dik 3 pun­ten inlev­eren waar­door de index is terug geza­kt tot het ste­unge­bied rond de 538 pun­ten. Ook de DAX leverde gis­teren weer bij­na 60 pun­ten in en daarmee sloot de index op 12.976 pun­ten, hier­mee noteert de Duitse hoofdin­dex ook pre­cies in het ste­unge­bied rond de 12.960÷13.000 pun­ten. Intra­day zak­te bei­de indices weliswaar nog verder terug maar kijk­end naar het slot op dag­ba­sis heeft men de boel nog redelijk goed weggezet door bei­de indices in ieder geval boven deze ste­un­zones te zetten. Nu deze ste­unge­bieden zijn bereikt is de druk vanaf de boven­z­i­jde even verd­we­nen en kun­nen we van­daag een klein her­s­tel gaan zien voor de Europese indices. Echter bli­jven de mark­tom­standighe­den verre van opti­maal en wan­neer de VS daad­w­erke­lijk gaat begin­nen met cor­rigeren kan er in Europa nog een boel aan koer­swinst ver­damp­en de komende dagen.

In Ameri­ka bli­jft de cor­rigerende beweg­ing namelijk zeer beperkt en de Dow Jones is momenteel nog maar” 300 pun­ten weggeza­kt vanaf haar All Time High en daar kan naar mijn mening nog zek­er zo’n 750 pun­ten extra vanaf. Zek­er wan­neer we kijken naar de overige indices op Wall Street zoals de Dow Trans­port en de Rus­sell 2.000 die er slecht uit bli­jven zien. Bei­de indices noteren, net als de AEX, onder het 50-MA en geven zodoende een zwak sig­naal af.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: anal­ist Daïm Boscart ver­zorgti ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 jan­u­ari 2018 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 

Wall Street
Op Wall Street kwa­men de beurzen gis­teren dus opnieuw onder druk te staan en na open­ing vie­len de mark­ten direct terug. In tegen­stelling tot andere tot andere beurs­da­gen in Ameri­ka de laat­ste weken wist men dit koersver­lies nu niet recht te trekken en zodoende sloten de mark­ten gis­teren over de hele breedte zo’n half pro­cent lager. De Dow Jones leverde hier­mee een kleine 140 pun­ten in ter­wi­jl de S&P 500 14 pun­ten moest toegeven en de Nas­daq 32 pun­ten aan koer­swaarde zag ver­damp­en.

Small Caps en Trans­port bli­jven BEAR­ISH
Een breed gedra­gen ver­lies dus op de Amerikaanse beurzen die nu dagelijks onder druk komen te staan door de inter­mar­ket con­di­ties die er telkens slechter uit begin­nen te zien in Ameri­ka. Zo zien we nog steeds behoor­lijke diver­gen­ties op nation­aal niveau waar de Dow Trans­port en de Rus­sell 2.000 inmid­dels ruim onder het 50-daags gemid­delde noteren ter­wi­jl de grote indices nog maar een dikke pro­cent zijn afge­gle­den vanaf de All Time High niveaus. Ter vergelijk­ing: de Dow Trans­port sloot gis­teren op 9.440 pun­ten en is hier­mee al ruim 600 pun­ten ofwel 6% weggeza­kt vanaf haar All Time High. Verder zien we ook de Rus­sell 2.000 verder wegza­kken en het koersver­lies van gis­teren waar de index 0,5% inleverde heeft de index nu 1% onder haar 50-MA gezet.

Hieruit blijkt dat de dal­ing van de overige grote jon­gens op Wall Street nog redelijk mee­valt, de indices hebben weliswaar wel wat ingeleverd maar vergeleken met de Trans­port, de Rus­sell 2.000, de Europese beurzen en de NIKKEI in Japan zijn de grote Amerikaanse indices nog steeds van grot­er geweld bespaard gebleven. We zien namelijk een ken­ter­ing van het sen­ti­ment op veel indices en de ver­schil­lende breuken met het 50-MA zegt veel over de inten­ties van de beurzen over de komende weken. In Europa zagen we bijvoor­beeld ook de CAC40 en de AEX breken met het 50-MA ter­wi­jl de FTSE weer eens met het 200-MA brak.

Dai­ly Rus­sell 2.000:Dai­ly Dow Trans­port:Zodoende verwacht ik op een kleine her­stel­be­weg­ing na bij open­ing verder dat de neer­waartse druk weer zal gaan toen­e­men in de VS. De Nas­daq en de S&P 500 vie­len gis­teren terug tot de boven­z­i­jde van de oude opwaartse trend die momenteel als ste­un dient. Bij een neer­waartse door­braak van deze oude weer­stand­sli­jn verwacht ik dat bei­de indices weer bin­nen deze oude opgaande trend de onderz­i­jde kun­nen gaan opzoeken waar dus ook de 50-MA lij­nen uitkomen. Voor de S&P betekent dit dat men bij een verdere dal­ing kan doorza­kken tot zo’n 2.540÷2.550 pun­ten ter­wi­jl de Nas­daq richt­ing de 6.575÷6.600 kan doorza­kken. Voor de Dow Jones leg ik het eerste koers­doel rond de 23.000 pun­ten waar een behoor­lijk sterke ste­un­li­jn wacht met daaron­der het 50-MA rond de 22.850÷22.900 pun­ten.

Dai­ly Dow Jones:Dai­ly Nas­daq:Dai­ly S&P 500:
Europa BEAR­ISH? — AEX breekt met 50-MA
In Europa zien we dat de mark­ten nu echt een fikse dal­ing achter de rug hebben en de reeks van 7 rode can­dles laat zek­er haar sporten achter op de grafiek. Zo zien we dat de AEX zo’n 20 pun­ten is weg geza­kt in ander­halve week tijd ter­wi­jl de index ook heeft gebro­ken met haar 50-MA dat ander­halve week gele­den nog op een zeer veilige” afs­tand stond van de koers. De AEX is echter niet alleen, ook de CAC40 brak met het 50-MA en de DAX zak­te intra­day ook weg tot, en zelfs even door, haar 50-daags gemid­delde. Zodoende zien we nu ook in Europa dat de onrust toe­neemt en zoals u weet ben ik erg huiv­erig over opwaartse kansen wan­neer indices onder hun 50-daags gemid­delde sluiten. Voor de AEX en de CAC40 is het van­daag dan ook zeer belan­grijk hoe de DAX en de Amerikaanse indices zich zullen houden. Een voordeel is dat er vanu­it japan geen slecht beursnieuws is gekomen van­nacht, hier sloot de Nikkei weer bij­na 1,5% hoger en dus is de onrust hier voor­lop­ig verd­we­nen.

Wel moeten we erken­nen dat de Euro enorm is opgelopen de afgelopen dagen en waar de Euro ander­halve week gele­den nog richt­ing de 1,15 leek te gli­j­den zien we momenteel dat de munt zo’n 2,5 cent hoger noteert en opnieuw richt­ing de 1,18 beweegt. Deze opwaartse beweg­ing van de Euro doet de Europese indices over het alge­meen geen goed aangezien de Europese fond­sen zo wat duur­der wor­den voor buiten­landse investeerders ter­wi­jl dit ook de resul­tat­en van export-gere­la­teerde bedri­jven en economieën in Europa kan beïn­vloe­den.

De AEX heeft inmid­dels dus met het 50-MA gebro­ken en zoekt nu ste­un rond de ste­un­li­jn van 538 pun­ten. Hier wacht in mijn ogen een zeer belan­grijk ste­unge­bied voor de AEX aangezien dit voor­lop­ig een laat­ste stro­halm voor de index is om zich te her­stellen tot boven het 50-MA van 540 pun­ten om zo de schade te beperken. Een door­braak van de 537538 ste­un­li­jn op dag­ba­sis is in mijn ogen namelijk een aanzet tot een verdere dal­ing waar­bij de vol­gende koers­doe­len rond de 528531 en 518520 pun­ten wacht­en. Het is voor de BULLS dus met name belan­grijk dat de AEX boven de 537540 pun­ten bli­jft noteren aangezien er anders een nieuwe ver­snelling naar bene­den kan wor­den verwacht.

De DAX noteert momenteel in het ste­unge­bied van 12.960÷13.000 pun­ten en de taak van de Duitse hoofdin­dex lijkt duidelijk. Met moet van de opwaartse druk vanaf het 50-MA gebruik mak­en om de index weer tot boven de 13.000 en 13.094 pun­ten te bren­gen. Tech­nisch gezien staat de DAX er goed voor na de rebound op haar 50-MA en dit is belan­grijk voor de overige Europese indices aangezien de DAX een lead­ing indi­ca­tor is voor de rest van Europa. Zolang de DAX boven de 12.960 en het 50-MA rond de 12.900 bli­jft staan is daar nog geen reden tot paniek.

Dai­ly AEX:Dai­ly DAX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.