Dat de daling zou gaan plaatsvinden werd steeds duidelijker door een verslechtering van de randvoorwaarden op de beurzen. Zo stuitten de beurzen op de weerstandsniveaus terwijl we in Amerika een zwakke Dow Transport zagen en een intraday reversal in Japan zagen van zo’ 3,5%. Ook vannacht wist de Nikkei niet te overtuigen en de beurs sloot daar dan ook 1% lager. Vooralsnog vind ik de daling in Amerika nog steeds eigenlijk niet veel voorstellen en dus verwacht ik dat de beurzen nog wel een stukje lager kunnen.
Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: analist Daïm Boscart verzorgti ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 januari 2018 voor slechts €39,-. Voor meer informatie zie:
Wall Street
Ook in Amerika was het chaos rondom de opening maar de Dow Jones, S&P 500 en de Nasdaq wisten de schade voor een groot deel te beperken door de loop van de dag. Zo noteerde de Dow Jones op een gegeven moment 250 minpunten maar de index wist dit terug te brengen tot ”slechts” 100 punten terwijl de Nasdaq een verlies van meer dan 100 punten terugbracht tot 40 minpunten. Ook de S&P deed bijzonder toverwerk door 30 minpunten terug te brengen tot slechts 10 minpunten en dus komen de Amerikanen vooralsnog goed weg. Echter zeggen de koersontwikkelingen van gisteren wel een heleboel. Zo is de onrust en paniek op de aandelenmarkten te ruiken en kan men goed zien en inschatten hoe het sentiment is op Wall Street. Enerzijds is dit gewoon goed gezien het feit dat de markten de veerkracht tonen om te herstellen maar aan de andere kant wordt duidelijk dat men stilaan de winsten zal proberen veilig te stellen. Zo was de verkoopdruk gisteren enorm groot, zeker wanneer we dit vergelijken met veel andere handelsdagen in 2017.
De grootste verliezer in Amerika was gisteren opnieuw de Dow Transport. De Transport index heeft een zeer matige periode achter de rug waarbij de index van rond de 10.000 punten terug is gevallen tot zo’n 9.500 punten. De Transport index wist in tegenstelling tot de overige Amerikaanse indices geen veerkracht te tonen en viel hiermee 1,2% terug tot ongeveer 9.500 punten. Hiermee noteert de index inmiddels zo’n 2,5% onder haar 50-daags gemiddelde en dus begint deze ontwikkeling echt zorgwekkend te worden. De Transport is vanaf haar top al zo’n 5% aan koerswaarde verloren en dus kunnen we spreken van een correctie voor deze index. Een correctie van de Transport index is echter een zeer slap signaal voor het beursklimaat in de VS en waar de Transport het laat afweten zal de Dow Jones volgens de Dow-Theory binnen afzienbare tijd moeten volgen.
Ook de Small Caps (Russell 2.000) vielen gisteren terug tot het 50-daags gemiddelde en een serieuze test of doorbraak van dit 50-MA lijkt dan ook slechts een kwestie van tijd.
Zodoende blijf ik op de korte termijn wat pessimistisch over de kansen van de aandelenmarkten. De richting zal de komende dagen naar mijn mening naar beneden zijn waar de koersen even wat kunnen stabiliseren na een zeer heftige koerssprong van de afgelopen periode. Dit is niet alleen direct te herleiden aan de weerstanden en de All Time Highs die we zien staan op Wall Street maar indirect ook aan de verslapping van enkele andere belangrijke signalen zoals de Dow Transport, de Russell 2.000, de EURO/DOLLAR en de Nikkei.
Daily Dow Jones:Daily Dow Transport:Daily Nasdaq:Daily S&P 500:Europa
In Europa zagen we een redelijk sterke daling gisteren. Aanleiding voor paniek op de Europese beurzen was onder andere de draai die men ‘s nachts in Japan had gezien terwijl verder de Euro weer knap zagen aantrekken tot zo’n 1,165. Verder werkten de Amerikaanse futures ook niet mee in het algemene beursbeeld en zaaide men paniek nadat de Amerikaanse fondsen fors (zeker gezien de afgelopen maanden waarbij vrijwel niet werd gedaald) openden.
Zodoende zakte de AEX weg richting de 550 punten waar het vlak boven wist te sluiten. Voor nu lijkt deze 550 grens dan ook de eerste steunzone voor de index maar het primaire koersdoel van de index wacht rond de 548 punten. Hier wacht een belangrijke oude weerstand op de index die de index kan gaan opvangen. Verder zien we op de daggrafiek van de AEX dat men met de terugval van gisteren een belangrijke steunzone aan het testen is. De terugval bracht de AEX namelijk terug tot de onderzijde van het oplopende trendkanaal van de afgelopen maanden waarbij de AEX tevens de 549,8 steunlijn test. Deze dubbele steun zou de index op de korte termijn moeten gaan redden om verdere schade te voorkomen. Een notering onder de 549,8 punten zal de index hoogstwaarschijnlijk terug dwingen tot een verdere daling waarbij de volgende steunzone van 538⁄542 punten in beeld komt.
Verder zien we op de daggrafiek dat ook de DAX de oplopende steunlijn onder de bodems aan het testen is. De Duitse hoofdindex kreeg er gisteren flink van langs en zakte ruim 200 punten terug tot 13.180 punten en daarmee is men inmiddels alweer een eind verwijderd van de weerstand die het eerder deze week testte rond de 13.500 punten. Ook voor de DAX begint het er wat zorgwekkend uit te zien nu de steunlijn onder de bodems aan de beurt is. Deze wordt precies getest rond de huidige koersniveaus en een neerwaartse doorbraak, die ik zeer aannemelijk acht, kan de DAX terug dwingen tot 12.950÷13.000 punten waar de volgende belangrijke steunzone wacht.
Daily AEX:Daily DAX:Met vriendelijke groet,