...

TA: Corrigerende beweging gestart?

10 november 2017, 08:01 | Daïm Boscart | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Na een lange aan­loop­pe­ri­ode was er daar gis­teren dan toch de dal­ing die ik al enkele dagen verwachte. Zow­el de Europese als de Amerikaanse aan­de­len­mark­ten kwam gis­teren onder druk te staan en dit zorgde natu­urlijk voor wat paniek op de aan­de­len­mark­ten. Oorza­ak van deze dal­ing is natu­urlijk de zeer sterke sti­jging van de afgelopen maan­den waar­bij de indices zon­der enige pauze record­top­pen wis­ten te noteren. Na een zeer lange peri­ode van voor­spoed lijkt het nu dan ook tijd voor de mark­ten om even een stap­je terug te doen en wat in te perken om zo een nieuwe hogere bodem te noteren en enkele zeer belan­grijke ste­un­li­j­nen aan te doen.

Dat de dal­ing zou gaan plaatsvin­den werd steeds duidelijk­er door een ver­slech­ter­ing van de rand­voor­waar­den op de beurzen. Zo stuit­ten de beurzen op de weer­stand­sniveaus ter­wi­jl we in Ameri­ka een zwakke Dow Trans­port zagen en een intra­day rever­sal in Japan zagen van zo’ 3,5%. Ook van­nacht wist de Nikkei niet te over­tu­igen en de beurs sloot daar dan ook 1% lager. Vooral­snog vind ik de dal­ing in Ameri­ka nog steeds eigen­lijk niet veel voorstellen en dus verwacht ik dat de beurzen nog wel een stuk­je lager kun­nen.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: anal­ist Daïm Boscart ver­zorgti ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 jan­u­ari 2018 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 

Wall Street
Ook in Ameri­ka was het chaos ron­dom de open­ing maar de Dow Jones, S&P 500 en de Nas­daq wis­ten de schade voor een groot deel te beperken door de loop van de dag. Zo noteerde de Dow Jones op een gegeven moment 250 min­pun­ten maar de index wist dit terug te bren­gen tot slechts” 100 pun­ten ter­wi­jl de Nas­daq een ver­lies van meer dan 100 pun­ten terug­bracht tot 40 min­pun­ten. Ook de S&P deed bij­zon­der tover­w­erk door 30 min­pun­ten terug te bren­gen tot slechts 10 min­pun­ten en dus komen de Amerika­nen vooral­snog goed weg. Echter zeggen de koer­son­twik­kelin­gen van gis­teren wel een hele­boel. Zo is de onrust en paniek op de aan­de­len­mark­ten te ruiken en kan men goed zien en inschat­ten hoe het sen­ti­ment is op Wall Street. Enerz­i­jds is dit gewoon goed gezien het feit dat de mark­ten de veerkracht tonen om te her­stellen maar aan de andere kant wordt duidelijk dat men sti­laan de win­sten zal proberen veilig te stellen. Zo was de verkoop­druk gis­teren enorm groot, zek­er wan­neer we dit vergelijken met veel andere han­dels­da­gen in 2017.

De groot­ste ver­liez­er in Ameri­ka was gis­teren opnieuw de Dow Trans­port. De Trans­port index heeft een zeer matige peri­ode achter de rug waar­bij de index van rond de 10.000 pun­ten terug is gevallen tot zo’n 9.500 pun­ten. De Trans­port index wist in tegen­stelling tot de overige Amerikaanse indices geen veerkracht te tonen en viel hier­mee 1,2% terug tot ongeveer 9.500 pun­ten. Hier­mee noteert de index inmid­dels zo’n 2,5% onder haar 50-daags gemid­delde en dus begint deze ontwik­kel­ing echt zorg­wekkend te wor­den. De Trans­port is vanaf haar top al zo’n 5% aan koer­swaarde ver­loren en dus kun­nen we spreken van een cor­rec­tie voor deze index. Een cor­rec­tie van de Trans­port index is echter een zeer slap sig­naal voor het beurskli­maat in de VS en waar de Trans­port het laat afweten zal de Dow Jones vol­gens de Dow-The­o­ry bin­nen afzien­bare tijd moeten vol­gen.

Ook de Small Caps (Rus­sell 2.000) vie­len gis­teren terug tot het 50-daags gemid­delde en een serieuze test of door­braak van dit 50-MA lijkt dan ook slechts een kwest­ie van tijd.

Zodoende bli­jf ik op de korte ter­mi­jn wat pes­simistisch over de kansen van de aan­de­len­mark­ten. De richt­ing zal de komende dagen naar mijn mening naar bene­den zijn waar de koersen even wat kun­nen sta­bilis­eren na een zeer heftige koerssprong van de afgelopen peri­ode. Dit is niet alleen direct te her­lei­den aan de weer­standen en de All Time Highs die we zien staan op Wall Street maar indi­rect ook aan de ver­slap­ping van enkele andere belan­grijke sig­nalen zoals de Dow Trans­port, de Rus­sell 2.000, de EURO/DOLLAR en de Nikkei.

Dai­ly Dow Jones:Dai­ly Dow Trans­port:
Dai­ly Nas­daq:Dai­ly S&P 500:Europa
In Europa zagen we een redelijk sterke dal­ing gis­teren. Aan­lei­d­ing voor paniek op de Europese beurzen was onder andere de draai die men s nachts in Japan had gezien ter­wi­jl verder de Euro weer knap zagen aantrekken tot zo’n 1,165. Verder werk­ten de Amerikaanse futures ook niet mee in het algemene beurs­beeld en zaaide men paniek nadat de Amerikaanse fond­sen fors (zek­er gezien de afgelopen maan­den waar­bij vri­jwel niet werd gedaald) open­den.

Zodoende zak­te de AEX weg richt­ing de 550 pun­ten waar het vlak boven wist te sluiten. Voor nu lijkt deze 550 grens dan ook de eerste ste­un­zone voor de index maar het pri­maire koers­doel van de index wacht rond de 548 pun­ten. Hier wacht een belan­grijke oude weer­stand op de index die de index kan gaan opvan­gen. Verder zien we op de dag­grafiek van de AEX dat men met de terug­val van gis­teren een belan­grijke ste­un­zone aan het testen is. De terug­val bracht de AEX namelijk terug tot de onderz­i­jde van het oplopende trend­kanaal van de afgelopen maan­den waar­bij de AEX tevens de 549,8 ste­un­li­jn test. Deze dubbele ste­un zou de index op de korte ter­mi­jn moeten gaan red­den om verdere schade te voorkomen. Een noter­ing onder de 549,8 pun­ten zal de index hoogst­waarschi­jn­lijk terug dwin­gen tot een verdere dal­ing waar­bij de vol­gende ste­un­zone van 538542 pun­ten in beeld komt.

Verder zien we op de dag­grafiek dat ook de DAX de oplopende ste­un­li­jn onder de bodems aan het testen is. De Duitse hoofdin­dex kreeg er gis­teren flink van langs en zak­te ruim 200 pun­ten terug tot 13.180 pun­ten en daarmee is men inmid­dels alweer een eind ver­wi­jderd van de weer­stand die het eerder deze week testte rond de 13.500 pun­ten. Ook voor de DAX begint het er wat zorg­wekkend uit te zien nu de ste­un­li­jn onder de bodems aan de beurt is. Deze wordt pre­cies getest rond de huidi­ge koer­sniveaus en een neer­waartse door­braak, die ik zeer aan­nemelijk acht, kan de DAX terug dwin­gen tot 12.950÷13.000 pun­ten waar de vol­gende belan­grijke ste­un­zone wacht.

Dai­ly AEX:Dai­ly DAX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.