Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: Vanaf 1 januari 2017 verstuurt analist Daïm Boscart in samenwerking met senior Trader Guy ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 augustus 2017 voor slechts €39,-. Voor meer informatie zie:
AEX
De AEX is met de daling van gisteren in gevecht geraakt met enkele belangrijke steunlijnen voor de index. Zo zien we ten eerste dat de AEX gisteren nipt is gesloten onder de oplopende steunlijn van het trendkanaal. Verder beweegt de AEX nu richting het oplopende 50-daags gemiddelde dat wacht rond de 522 – 523 punten. Een neerwaartse doorbraak van deze twee steunlijnen zou een eerste startschot kunnen zijn voor de AEX om een corrigerende beweging van formaat in te zetten.
Het feit dat de AEX de onderzijde van het oplopende trendkanaal heeft doorbroken is een zeer serieus signaal voor de beleggers op het Damrak. Dit oplopende trendkanaal doet namelijk al het gehele jaar 2017 perfect dienst voor de BULLS en is tot op heden niet echt gebroken. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is ook dat het oplopende 50-daags gemiddelde als vangnet onder deze oplopende trendlijn loopt. Elke mogelijke neerwaartse doorbraak van de index wordt dan ook keurig opgevangen door deze oplopende steunlijn. Nu de index is gesloten onder deze oplopende steunlijn en het oplopende 50-daags gemiddelde in beeld komt kunnen we ons opmaken voor een serieuze test van de technische lijnen op de daggrafiek. De AEX zal voor het eerst in lange tijd kunnen breken met het 50-daags gemiddelde wat voor een forse neerwaartse beweging zou kunnen zorgen. Helemaal omdat de afstand tussen het 50- en 200-daags gemiddelde de afgelopen maanden enorm is toegenomen door de versnelling van de uptrend op de korte termijn. Het 200-daags gemiddelde noteert momenteel namelijk rond de 484 punten en dus zou een neerwaartse doorbraak van de 520 – 523 steunzone kunnen leiden tot een correctie tot wel 484 – 502 punten.
De eerste voortekenen op de korte termijn zijn niet al te best. De AEX heeft op de uurgrafiek gebroken met de oplopende steunlijn die al sinds eind februari onder de bodems van de AEX loopt. Deze steunlijn heeft de index op de uurgrafiek de afgelopen vier maanden redelijk in bedwang weten te houden maar nu de index ook met deze steunlijn heeft gebroken kan men zich op de korte termijn opmaken van een nieuwe test van de 520 – 523 steunzone met een mogelijke verdere terugval tot wel 514 punten. De komende uren zullen dus van vitaal belang zijn voor de AEX maar naar mijn idee kunnen we deze week nog wel een stukje lager.
Daily AEX:Hourly AEX:Wall Street
Op Wall Street zagen we gisteren een redelijk tamme dag, ook hier deden de beurzen niet al te veel doordat Pinksteren de boel in Europa redelijk plat legde. De markten maakten van deze gelegenheid gebruik om wat van de koersen af te halen nadat de Amerikanen de afgelopen dagen al een mooie plus wisten te realiseren. De beurzen in de VS waren vorige week op recordjacht en de hoge koersen in de VS lijken momenteel te stuiten op weerstandsniveaus die zich opeenstapelen door de BULL-beweging in de VS. De beurzen aldaar lijken klaar voor wat winstnemingen die wat van de koersen kunnen afhalen en uiteindelijk kunnen zorgen voor een neerwaartse beweging die de koersen weer rond redelijke niveaus kunnen zetten.
Met name de daggrafiek van de Dow Transport laat ons zien dat de BULL-beweging wellicht haar einde nadert. Na een zeer mooie UPswing van de Dow Transport wist de Transport index afgelopen vrijdag als enige niet haar opwaartse potentieel te benutten. De index tikte vrijdag intraday nog wel een mooie topzone aan rond de 9.405 punten maar moest richting het sluiten van de beurzen ruim 75 van de 130 punten inleveren. Hiermee sloot de Dow Transport op ruime afstand van haar Day-High terwijl de overige indices zich vast wisten te klampen rond deze topzones. De volgende candle die we zien voor de Dow Transport is rood van kleur en de Transport index noteerde zelfs nog even onder de ”Day-Low” van afgelopen vrijdag. Hiermee is het verval van de Dow-Transport vanaf de top van afgelopen vrijdag alweer 1,25% en lijkt het erop dat de Transport index uitgespeeld is. De leidende index als het gaat om richting van de trend en het omslaan van de trend geeft hiermee een belangrijk signaal af in mijn ogen. De index noteert als enige Amerikaanse index nog ruim 3,5% van haar All Time High en heeft een duidelijk signaal afgegeven als het gaat om haar opwaartse intenties de komende week.
Zodoende verwacht ik dat net als in Europa er wat van de koersen in de VS af kan. De Amerikaanse indices staan echter wel ver weg van de bepalende steunlijnen en dus is er aan de onderkant nog genoeg kracht om een serieuze correctie af te wenden. Zodoende verwacht ik een neerwaartse beweging van zo’n 1,5%-3% alvorens we weer omhoog kunnen kijken of nieuwe doelen kunnen stellen aan de onderkant.
Daily Dow Transport:Hourly Dow Jones:Met vriendelijke groet,
Daïm Boscart | US Markets