Vandaag bekijken we ‘Big Oil’ oftewel de grootste bedrijven binnen de gas/olie sector. Onder andere Royal Dutch Shell, Exxon Mobil, Chevron, ENI, BP en Total horen thuis in deze categorie, ze worden ook wel de ‘supermajors’ genoemd. Vandaag bespreken we de eerste drie uit het rijtje.
Royal Dutch Shell
Shell beweegt zich na de CRASH al bijna drie maanden binnen een zijwaartse trading range (tussen 18,00 en 13,50 EUR). Begin juni werd vanaf de onderkant van de range een opwaartse beweging ingezet. Helaas ketste de koers af op de weerstandslijn en lijkt weer op de bodem van de range af te stevenen. Indien de 13,50 EUR grens standhoudt zou ik dan zien als een bijkoop moment voor een ritje richting de bovenkant van de range.
Exxon Mobil
We gaan verder naar de dag chart van Exxon Mobil. Voor de CRASH had dit aandeel de duik omlaag al ingezet. De schade was aanzienlijk want twee maanden later stond er ‑55% op de borden. Vanaf dat moment werd een mooi herstel ingezet binnen een opgaand trendkanaal. Inmiddels is de koers op een belangrijke kruispunt gekomen, namelijk de onderkant van het trendkanaal.
Indien de onderkant van dit kanaal niet geschonden wordt kan het worden gezien als een mooi koopmoment richting de bovenkant van het trendkanaal. Wanneer een dergelijke longpositie ingenomen wordt blijft de onderkant van de trend een belangrijk referentiepunt. Als dit punt geschonden wordt is het aan te raden om de longpositie z.s.m. te liquideren zodat verliezen beperkt worden gehouden.
Voor de bears onder ons kan dit kruispunt ook gezien worden als een short kans. Indien de koers door de onderkant van het trendkanaal breekt ligt er ruimte voor stevige daling. De eerste twee steunpunten zijn naar mijn inzien het 50-daags gemiddelde op 44,80 EUR en de tweemaal geteste steunlijn op 39,10 EUR (zwarte lijn).
Chevron Corp
Dan gaan we naar het laatste bedrijf van vandaag, Chevron Corp. Net als bij Exxon werd de weg naar beneden al voor de CRASH ingeslagen. Het herstel had meer weg van Shell. In iets meer dan één maand werd er een herstel van maar liefst 75% neergezet. Dit herstel ging daarna over in een maandenlange adempauze.
Een valse uitbraak werd begin juni ingezet maar wist geen potten te breken. Op basis van indicatoren zoals de RSI-indicator en de MA-20 / MA-50 kan ik ook alleen maar concluderen dat het koers op dit moment even stuurloos is. Houdt daarom een eventuele doorbraak van de boven- of onderkant van de trading range in de gaten om een eventuele nieuwe trendvorming te ontdekken.
Conclusie
Vandaag hebben we drie ‘supermajors’ geanalyseerd. Shell en Chevron zijn op dit moment stuurloos maar ik zie toch wel een mogelijk bijkoopmoment naderen voor Shell. Exxon bevindt zich momenteel aan de onderzijde van de uptrend. Om dit als (bij)koopmoment te rechtvaardigen zal de onderkant van de range stand moeten houden.
Disclaimer
De informatie is niet bedoeld als beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen of aankopen. Indien u gebruik maakt van de verstrekte informatie doet u dat voor eigen rekening en risico.
Mister Jordan heeft een long positie in Shell.