...

TA - Big oil

15 juni 2020, 07:55 | Mister Jordan | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (1)

Van­daag bek­ijken we Big Oil’ oftewel de groot­ste bedri­jven bin­nen de gas/​olie sec­tor. Onder andere Roy­al Dutch Shell, Exxon Mobil, Chevron, ENI, BP en Total horen thuis in deze cat­e­gorie, ze wor­den ook wel de super­ma­jors’ genoemd. Van­daag bespreken we de eerste drie uit het rijtje.


Roy­al Dutch Shell

Shell beweegt zich na de CRASH al bij­na drie maan­den bin­nen een zijwaartse trad­ing range (tussen 18,00 en 13,50 EUR). Begin juni werd vanaf de onderkant van de range een opwaartse beweg­ing ingezet. Helaas ket­ste de koers af op de weer­stand­sli­jn en lijkt weer op de bodem van de range af te steve­nen. Indi­en de 13,50 EUR grens stand­houdt zou ik dan zien als een bijkoop moment voor een rit­je richt­ing de bovenkant van de range.


Exxon Mobil

We gaan verder naar de dag chart van Exxon Mobil. Voor de CRASH had dit aan­deel de duik omlaag al ingezet. De schade was aanzien­lijk want twee maan­den lat­er stond er ‑55% op de bor­den. Vanaf dat moment werd een mooi her­s­tel ingezet bin­nen een opgaand trend­kanaal. Inmid­dels is de koers op een belan­grijke kruis­punt gekomen, namelijk de onderkant van het trendkanaal.

Indi­en de onderkant van dit kanaal niet geschon­den wordt kan het wor­den gezien als een mooi koop­mo­ment richt­ing de bovenkant van het trend­kanaal. Wan­neer een dergelijke long­posi­tie ingenomen wordt bli­jft de onderkant van de trend een belan­grijk ref­er­en­tiepunt. Als dit punt geschon­den wordt is het aan te raden om de long­posi­tie z.s.m. te liq­uideren zodat ver­liezen beperkt wor­den gehouden.

Voor de bears onder ons kan dit kruis­punt ook gezien wor­den als een short kans. Indi­en de koers door de onderkant van het trend­kanaal breekt ligt er ruimte voor ste­vige dal­ing. De eerste twee ste­un­pun­ten zijn naar mijn inzien het 50-daags gemid­delde op 44,80 EUR en de tweemaal geteste ste­un­li­jn op 39,10 EUR (zwarte lijn).

Chevron Corp

Dan gaan we naar het laat­ste bedri­jf van van­daag, Chevron Corp. Net als bij Exxon werd de weg naar bene­den al voor de CRASH inges­la­gen. Het her­s­tel had meer weg van Shell. In iets meer dan één maand werd er een her­s­tel van maar lief­st 75% neergezet. Dit her­s­tel ging daar­na over in een maan­den­lange adempauze. 

Een valse uit­braak werd begin juni ingezet maar wist geen pot­ten te breken. Op basis van indi­ca­toren zoals de RSI-indi­ca­tor en de MA-20 / MA-50 kan ik ook alleen maar con­clud­eren dat het koers op dit moment even stu­ur­loos is. Houdt daarom een eventuele door­braak van de boven- of onderkant van de trad­ing range in de gat­en om een eventuele nieuwe trend­vorm­ing te ontdekken.

Con­clusie

Van­daag hebben we drie super­ma­jors’ geanaly­seerd. Shell en Chevron zijn op dit moment stu­ur­loos maar ik zie toch wel een mogelijk bijkoop­mo­ment naderen voor Shell. Exxon bevin­dt zich momenteel aan de onderz­i­jde van de uptrend. Om dit als (bij)koopmoment te recht­vaardi­gen zal de onderkant van de range stand moeten houden.

Dis­claimer

De infor­matie is niet bedoeld als beleg­gingsad­vies of als aan­bevel­ing tot het doen van bepaalde beleg­gin­gen of aankopen. Indi­en u gebruik maakt van de ver­strek­te infor­matie doet u dat voor eigen reken­ing en risico.

Mis­ter Jor­dan heeft een long posi­tie in Shell. 


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.