...

TA: Bewegingen op markten verklappen aankomende MOVE. AEX terug naar 506?

26 juni 2017, 07:13 | Daïm Boscart | leestijd: 10 minuten | moeilijkheid: 11 / 12 | (0)

Na een tur­bu­lente week waarin we grote koerss­chom­melin­gen hebben gezien sloten de beurzen afgelopen vri­jdag rond de slot­niveaus van de week ervoor. Per sal­do hebben we dus slechts” iet­sjes moeten inlev­eren waar ter­wi­jl de ver­schillen per sessie wat anders vertelden. Zodoende geven ver­schillen op week­ba­sis ons een onvolledig inzicht over het­geen er aan de hand is op de beurzen op het moment. De neer­waartse druk is is mijn ogen namelijk behoor­lijk aan het toen­e­men en op ver­schil­lende tijdsven­sters zien we momenteel dat er ruimte is voor een cor­rigerende beweg­ing. De mark­ten vallen terug in een dal­ende trend, zo heeft de AEX een neer­gaand trend­kanaal gecreëerd op dag­ba­sis ter­wi­jl de Dow Jones de afgelopen dagen telkens een klein beet­je aan koer­swaarde moet inlev­eren. Tegelijk­er­ti­jd zien we dat de Nas­daq behoor­lijk onder druk heeft ges­taan en hier­door nog steeds angst­val­lig dicht bij de onderkant van het trend­kanaal beweegt. Het is wacht­en op de eerste grote neer­gaande beweg­ing van de Dow Jones waar­na we de komende dagen wat vuur­w­erk kun­nen verwacht­en op de beurzen. Tot op heden wor­den de grote neer­gaande beweg­in­gen gepa­reerd door de BULLS op Wall Street maar mijn verwacht­ing is dat men dit niet kan vol­houden tot aan het einde van deze week.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 sep­tem­ber 2017 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 


Wall Street
Ondanks de aan­houdende druk op Dow indices die ervoor heeft gezorgd dat deze twee indices voor het eerst sinds lange tijd niet vrij richt­ing het noor­den kon­den bewe­gen bli­jven de ver­schillen op Wall Street zicht­baar aan­wezig. De afgelopen weken zagen we namelijk een Nas­daq die behoor­lijk onder druk stond ter­wi­jl de Dow Jones een reeks aan nieuwe All Time Highs noteerde en een Dow Trans­port die zich zo’n 8% omhoog wist te knokken. Deze week waren dan ein­delijk de Dow Jones en de Dow Trans­port aan de beurs, na een mooie start maandag met een dikke plus moest de Dow Jones uitein­delijk de rest van de week wat aan koer­swaarde toegeven. Uitein­delijk sloot de index vlak net onder de 21.400 pun­ten en dus bli­jft een verdere dal­ing zek­er tot de mogelijkhe­den behoren. Aan de andere kant kwam de Dow Trans­port onder druk te staan na het bereiken van de 9.500 ste­un­zone en hier ging er op week­ba­sis dan ook 25 pun­ten van de koers af. Tegelijk­er­ti­jd kende de Nas­daq geen stop en steeg de index verder omhoog nadat het een moeil­ijke peri­ode achter de rug heeft gehad, de techin­dex zak­te de afgelopen weken behoor­lijk weg ter­wi­jl de rest in Ameri­ka mooi bleef liggen. Nu de overige indices onder druk staan zien we de Nas­daq ineens schit­teren met enorm mooie koer­suit­sla­gen. Zo won de Nas­daq op week­ba­sis meer dan 110 pun­ten aan waarde en steeg men bij­na met 2%. De rollen zijn omge­draaid maar deze ontwik­kel­ing is wederom een teken van diver­gen­tie. De ver­schillen tussen de indices op Wall Street zijn aan het oplopen en ondanks enkele pogin­gen dreigt men het niet eens te wor­den met elka­ar. De sti­jging van de Nas­daq was wellicht een mooie aan­lei­d­ing om een einde te mak­en aan de scheef­groei in de koer­son­twik­kelin­gen op Wall Street maar de overige indices kozen voor­lop­ig anders. Zodoende is het de komende dagen weer rustig afwacht­en wat er gaat gebeuren op Wall Street en kijk ik met name naar de Dow Jones, Dow Trans­port en de Nas­daq. De Dow indices hebben een belan­grijk sig­naal afgegeven met de beschei­den koersver­schillen afgelopen week waar­door het er op begint te lijken dat het einde van de vorige trend is ingeleid en dat we de komende dagen wellicht een stuk lager kun­nen gaan noteren.

Op de dag­grafiek van de Dow Jones zien we in ieder geval dat de afgelopen dagen de nadruk op een dal­ing is gezet. De Dow Jones heeft na de plus van maandag een serie aan ver­lies­da­gen neergezet en het is een lange tijd gele­den dat de Dow Jones een dergelijke negatieve reeks heeft neergezet. Ik verwacht dan ook dat deze negatieve ontwik­kel­ing kan gaan zor­gen voor wat neer­gaande actie op Wall Street. De serie aan lagere dagko­ersen duiden op een draai van de trend waar de Dow Jones met de 21.500 ook een absolute mijl­paal heeft bereikt. De com­bi­natie van deze twee fac­toren waar­bij we een psy­chol­o­gis­che bar­rière zien en een negatief ver­loop van de dag­can­dles zijn voor mij een belan­grijke indi­ca­tor om de komende dagen verder omlaag ze kijken. Ik denk dat de Dow Jones de komende dagen sowieso zal gaan inzetten op een cor­rigerende beweg­ing richt­ing het 50-daags gemid­delde dat rond de ste­un­zone van 21.05021.100 pun­ten noteert. Hier kun­nen we de sit­u­atie opnieuw beo­orde­len maar zoals ik jul­lie onlangs op de week­grafiek heb lat­en zien kan er op de lan­gere ter­mi­jn zek­er een stuk meer van de koer­swaarde af. Indi­en we een werke­lijke cor­rigerende beweg­ing mak­en wor­den de 20.400 en 19.700 ste­un ook belan­grijke koer­sniveaus om in de gat­en te houden.

Voor de Dow Trans­port wil het maar niet lukken om de 9.500 weer­stand­szone te door­breken. Elke poging van de index om deze weer­stand te passeren zorgde er de afgelopen peri­ode voor dat de index een behoor­lijk ver­val liet zien. Ook vorige week zak­te de Trans­port index ini­tieel zo’n 3% weg na het aan­tikken van deze top­zone. Uitein­delijk wist de Trans­port index de schade te beperken door op week­ba­sis maar 25 pun­ten te ver­liezen. Wel is het duidelijk dat de neer­waartse druk op de Trans­port index behoor­lijk is toegenomen en dat een beweg­ing richt­ing de 9.1759.250 ste­un­zone de komende dagen/​weken niet is uit­ges­loten.


Dai­ly Dow Jones:Dai­ly Dow Trans­port:Dai­ly Nas­daq:AEX
Ook in Europa zijn de mark­ten het niet hele­maal met elka­ar eens en is het plaat­je wat anders voor som­mige indices zoals de AEX anders dan we in Ameri­ka zien. De AEX is namelijk bezig met een negatieve reeks waar­bij de index inmid­dels al zo’n 20 pun­ten (4%) is weggeza­kt vanaf de top ter­wi­jl de indices in Duit­s­land en Ameri­ka (behalve de Nas­daq) bin­nen 1,5% van hun All Time High noteren. Het neer­waartse sen­ti­ment van de AEX is duidelijk te zien op de dag­grafiek maar ook op de week­grafiek is nu een negatieve ontwik­kel­ing waar te nemen. We zien op de week­grafiek namelijk een reeks van zo’n 78 negatieve week­can­dles die samen een dal­ende trend vor­men. Daar­naast wordt de afgelopen weken het 20-MA behoor­lijk onder druk gezet, tot op heden zien we de koers her­stellen na een test van deze ste­un maar een neer­waartse door­braak van de 515516 ste­un­zone gevol­gd door een verdere dal­ing onder de 510511 pun­ten zou de index weleens flink pijn kun­nen doen. Hieron­der wacht namelijk een groot speelveld voor de AEX met een mogelijkheid om door te dalen tot het 50-weeks gemid­delde en de daar­bij horende ste­un­zone rond de 482488 pun­ten. Voor­lop­ig lijkt het er in ieder geval wel op dat we eerst zullen terugk­eren naar de oude jaar­top zone van 2015 rond de 510511 pun­ten.

Op de dag­grafiek van de zien we inder­daad een beves­tig­ing van de ontwik­kelin­gen die we op de week­grafiek van de index hebben gezien. Op dag­ba­sis is en inmid­dels een duidelijk neer­gaan trend­kanaal ontstaan die de index vanaf de jaar­top van 538 pun­ten richt­ing de 515520 zone heeft gebracht. We zien tevens dat de index buiten de opgaande trend van 2017 is gevallen en dat we inmid­dels 1% onder het 50-daags gemid­delde noteren dat rond de 524525 pun­ten noteert. Alle­maal negatieve ontwik­kelin­gen dus en de vraag is dan ook hoe­lang men zal bli­jven noteren bin­nen deze neer­gaande trend, voor­lop­ig zijn er geen aan­wi­jzin­gen dat er een uit­braak aan de onderkant of bovenkant zal wor­den geforceerd waar­door ik geloof dat we deze neer­gaande trend nog wel even zullen gaan vol­gen. Echter zien we het poten­tieel aan de bovenkant wel afne­men voor de AEX, de bovenkant van het dal­ende trend­kanaal komt inmid­dels uit rond de 525526 pun­ten en het het 50-daags gemid­delde dat ook rond dit punt noteert geloof ik voor­lop­ig niet aan een opwaartse uit­braak van de AEX. De AEX zal de komende dagen eerder de focus leggen op een tech­nis­che GAP­close van de GAPUP open­ing van maandag 24 april jongs­tle­den toen de index ruim 7 pun­ten hoger opende vanaf de 513 pun­ten als gevolg van de over­win­ning van de Franse lib­er­aal Macron tij­dens de verkiezin­gen. Deze gap­zone was lange tijd onaange­tast maar zoals we stellen bin­nen de TA zijn GAPS er om weer ges­loten te wor­den. Nadat we de afgelopen twee weken de 520521 ste­un­zone hebben door­bro­ken zijn er al enkele aanzetten geweest, zo hebben we de 515 pun­ten aan weten te tikken waar­door het groot­ste gedeelte van de GAP inmid­dels is gedicht. De focus zal deze week dan ook liggen om de LOW van de afgelopen maand verder te ver­la­gen om uitein­delijk de 513 pun­ten op de bor­den te zetten.

De laat­ste drie sessies van deze week tra­chtte de BEARS deze dal­ing dan ook te realis­eren maar zoals u kunt zien op de dag­grafiek wist men niet door te drukken tot aan de absolute onderkant van het neer­gaande trend­kanaal. Sterk­er nog, de fal­ende pogin­gen om de AEX tot de 513 pun­ten te bren­gen hebben gere­sul­teerd in een BULL­ISH rever­sal can­dle­stick patroon. Deze reeks van drie groene can­dles met een grote low­er shad­ow” zijn een teken van veerkracht aan de onderkant van de grafiek. Ik zeg niet dat we weer gaan draaien in de posi­tieve richt­ing maar we moeten wel ken­nis nemen van deze ontwik­kel­ing en hem in ons achter­hoofd houden. Een nieuwe groene can­dle met een zeer groot groen body zou namelijk een beves­tig­ing zijn van deze ontwik­kel­ing. Zodoende houden we van­daag scherp in de gat­en wat er met de index gebeurt en zullen we zien of dit patroon wordt ontkracht of juist wordt beves­tigt.
Week­ly AEX:Dai­ly AEX:Hourly AEX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.