Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: Vanaf 1 januari 2017 verstuurt analist Daïm Boscart in samenwerking met senior Trader Guy ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 september 2017 voor slechts €39,-. Voor meer informatie zie:
Wall Street
Ondanks de aanhoudende druk op Dow indices die ervoor heeft gezorgd dat deze twee indices voor het eerst sinds lange tijd niet vrij richting het noorden konden bewegen blijven de verschillen op Wall Street zichtbaar aanwezig. De afgelopen weken zagen we namelijk een Nasdaq die behoorlijk onder druk stond terwijl de Dow Jones een reeks aan nieuwe All Time Highs noteerde en een Dow Transport die zich zo’n 8% omhoog wist te knokken. Deze week waren dan eindelijk de Dow Jones en de Dow Transport aan de beurs, na een mooie start maandag met een dikke plus moest de Dow Jones uiteindelijk de rest van de week wat aan koerswaarde toegeven. Uiteindelijk sloot de index vlak net onder de 21.400 punten en dus blijft een verdere daling zeker tot de mogelijkheden behoren. Aan de andere kant kwam de Dow Transport onder druk te staan na het bereiken van de 9.500 steunzone en hier ging er op weekbasis dan ook 25 punten van de koers af. Tegelijkertijd kende de Nasdaq geen stop en steeg de index verder omhoog nadat het een moeilijke periode achter de rug heeft gehad, de techindex zakte de afgelopen weken behoorlijk weg terwijl de rest in Amerika mooi bleef liggen. Nu de overige indices onder druk staan zien we de Nasdaq ineens schitteren met enorm mooie koersuitslagen. Zo won de Nasdaq op weekbasis meer dan 110 punten aan waarde en steeg men bijna met 2%. De rollen zijn omgedraaid maar deze ontwikkeling is wederom een teken van divergentie. De verschillen tussen de indices op Wall Street zijn aan het oplopen en ondanks enkele pogingen dreigt men het niet eens te worden met elkaar. De stijging van de Nasdaq was wellicht een mooie aanleiding om een einde te maken aan de scheefgroei in de koersontwikkelingen op Wall Street maar de overige indices kozen voorlopig anders. Zodoende is het de komende dagen weer rustig afwachten wat er gaat gebeuren op Wall Street en kijk ik met name naar de Dow Jones, Dow Transport en de Nasdaq. De Dow indices hebben een belangrijk signaal afgegeven met de bescheiden koersverschillen afgelopen week waardoor het er op begint te lijken dat het einde van de vorige trend is ingeleid en dat we de komende dagen wellicht een stuk lager kunnen gaan noteren.
Op de daggrafiek van de Dow Jones zien we in ieder geval dat de afgelopen dagen de nadruk op een daling is gezet. De Dow Jones heeft na de plus van maandag een serie aan verliesdagen neergezet en het is een lange tijd geleden dat de Dow Jones een dergelijke negatieve reeks heeft neergezet. Ik verwacht dan ook dat deze negatieve ontwikkeling kan gaan zorgen voor wat neergaande actie op Wall Street. De serie aan lagere dagkoersen duiden op een draai van de trend waar de Dow Jones met de 21.500 ook een absolute mijlpaal heeft bereikt. De combinatie van deze twee factoren waarbij we een psychologische barrière zien en een negatief verloop van de dagcandles zijn voor mij een belangrijke indicator om de komende dagen verder omlaag ze kijken. Ik denk dat de Dow Jones de komende dagen sowieso zal gaan inzetten op een corrigerende beweging richting het 50-daags gemiddelde dat rond de steunzone van 21.050−21.100 punten noteert. Hier kunnen we de situatie opnieuw beoordelen maar zoals ik jullie onlangs op de weekgrafiek heb laten zien kan er op de langere termijn zeker een stuk meer van de koerswaarde af. Indien we een werkelijke corrigerende beweging maken worden de 20.400 en 19.700 steun ook belangrijke koersniveaus om in de gaten te houden.
Voor de Dow Transport wil het maar niet lukken om de 9.500 weerstandszone te doorbreken. Elke poging van de index om deze weerstand te passeren zorgde er de afgelopen periode voor dat de index een behoorlijk verval liet zien. Ook vorige week zakte de Transport index initieel zo’n 3% weg na het aantikken van deze topzone. Uiteindelijk wist de Transport index de schade te beperken door op weekbasis maar 25 punten te verliezen. Wel is het duidelijk dat de neerwaartse druk op de Transport index behoorlijk is toegenomen en dat een beweging richting de 9.175−9.250 steunzone de komende dagen/weken niet is uitgesloten.
Daily Dow Jones:Daily Dow Transport:Daily Nasdaq:AEX
Ook in Europa zijn de markten het niet helemaal met elkaar eens en is het plaatje wat anders voor sommige indices zoals de AEX anders dan we in Amerika zien. De AEX is namelijk bezig met een negatieve reeks waarbij de index inmiddels al zo’n 20 punten (4%) is weggezakt vanaf de top terwijl de indices in Duitsland en Amerika (behalve de Nasdaq) binnen 1,5% van hun All Time High noteren. Het neerwaartse sentiment van de AEX is duidelijk te zien op de daggrafiek maar ook op de weekgrafiek is nu een negatieve ontwikkeling waar te nemen. We zien op de weekgrafiek namelijk een reeks van zo’n 7⁄8 negatieve weekcandles die samen een dalende trend vormen. Daarnaast wordt de afgelopen weken het 20-MA behoorlijk onder druk gezet, tot op heden zien we de koers herstellen na een test van deze steun maar een neerwaartse doorbraak van de 515⁄516 steunzone gevolgd door een verdere daling onder de 510⁄511 punten zou de index weleens flink pijn kunnen doen. Hieronder wacht namelijk een groot speelveld voor de AEX met een mogelijkheid om door te dalen tot het 50-weeks gemiddelde en de daarbij horende steunzone rond de 482⁄488 punten. Voorlopig lijkt het er in ieder geval wel op dat we eerst zullen terugkeren naar de oude jaartop zone van 2015 rond de 510⁄511 punten.
Op de daggrafiek van de zien we inderdaad een bevestiging van de ontwikkelingen die we op de weekgrafiek van de index hebben gezien. Op dagbasis is en inmiddels een duidelijk neergaan trendkanaal ontstaan die de index vanaf de jaartop van 538 punten richting de 515⁄520 zone heeft gebracht. We zien tevens dat de index buiten de opgaande trend van 2017 is gevallen en dat we inmiddels 1% onder het 50-daags gemiddelde noteren dat rond de 524⁄525 punten noteert. Allemaal negatieve ontwikkelingen dus en de vraag is dan ook hoelang men zal blijven noteren binnen deze neergaande trend, voorlopig zijn er geen aanwijzingen dat er een uitbraak aan de onderkant of bovenkant zal worden geforceerd waardoor ik geloof dat we deze neergaande trend nog wel even zullen gaan volgen. Echter zien we het potentieel aan de bovenkant wel afnemen voor de AEX, de bovenkant van het dalende trendkanaal komt inmiddels uit rond de 525⁄526 punten en het het 50-daags gemiddelde dat ook rond dit punt noteert geloof ik voorlopig niet aan een opwaartse uitbraak van de AEX. De AEX zal de komende dagen eerder de focus leggen op een technische GAPclose van de GAPUP opening van maandag 24 april jongstleden toen de index ruim 7 punten hoger opende vanaf de 513 punten als gevolg van de overwinning van de Franse liberaal Macron tijdens de verkiezingen. Deze gapzone was lange tijd onaangetast maar zoals we stellen binnen de TA zijn GAPS er om weer gesloten te worden. Nadat we de afgelopen twee weken de 520⁄521 steunzone hebben doorbroken zijn er al enkele aanzetten geweest, zo hebben we de 515 punten aan weten te tikken waardoor het grootste gedeelte van de GAP inmiddels is gedicht. De focus zal deze week dan ook liggen om de LOW van de afgelopen maand verder te verlagen om uiteindelijk de 513 punten op de borden te zetten.
De laatste drie sessies van deze week trachtte de BEARS deze daling dan ook te realiseren maar zoals u kunt zien op de daggrafiek wist men niet door te drukken tot aan de absolute onderkant van het neergaande trendkanaal. Sterker nog, de falende pogingen om de AEX tot de 513 punten te brengen hebben geresulteerd in een BULLISH reversal candlestick patroon. Deze reeks van drie groene candles met een grote ”lower shadow” zijn een teken van veerkracht aan de onderkant van de grafiek. Ik zeg niet dat we weer gaan draaien in de positieve richting maar we moeten wel kennis nemen van deze ontwikkeling en hem in ons achterhoofd houden. Een nieuwe groene candle met een zeer groot groen body zou namelijk een bevestiging zijn van deze ontwikkeling. Zodoende houden we vandaag scherp in de gaten wat er met de index gebeurt en zullen we zien of dit patroon wordt ontkracht of juist wordt bevestigt.
Weekly AEX:Daily AEX:Hourly AEX:Met vriendelijke groet,