...

TA: Beurzen staan stil in aanloop ECB,Target AEX blijft 510,6. Actie voor AKZO

9 maart 2017, 07:10 | Daïm Boscart | leestijd: 9 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Een uiteen­lopend beeld op de beurzen gis­teren waar de Europese beurzen wat aan waarde wis­ten te win­nen ter­wi­jl de meeste indices op Wall Street wat moesten inlev­eren. Zo leverde de Dow Jones uitein­delijk toch 70 pun­ten in ter­wi­jl de schade voor de S&P 500 beperkt bleef tot zo’n 5 pun­ten. De Nas­daq deelde niet mee in het ver­lies en schreef een kleine plus aan het einde van de sessie. Hier­mee lev­eren de beurzen in Ameri­ka na de lange duurzame uptrend nu toch al een aan­tal dagen op rij wat van de win­sten in. Vooral­snog geen paniek op Wall Street aangezien de schade beperkt bli­jft en de indices op Wall Street bli­jven steken boven enkele belan­grijke ste­un­niveaus. De AEX liet gis­teren als een van de weinige Europese beurzen een kleine min zien. Met name de olie­fond­sen komen onder druk te staan door de kelderende oliepri­js van gis­teren. Verder kwa­men er nabeurs nog gerucht­en naar buiten over een eventuele fusie/​overname van AKZO NOBEL. Deze gerucht­en deden het aan­deel zeer goed gezien de koers van het aan­deel virtueel zo’n €73 noteerde. Van­daag bij open­ing zullen we zien wat het aan­deel gaat doen maar ontwik­kelin­gen zoals we die onlangs bij Unilever zagen kun­nen we zek­er niet uit­sluiten.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met Senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt dit abon­nement uit­proberen tot 1 mei 2017 voor slechts 39,-. Voor meer infor­matie zie: 


Wall Street
De indices op Wall Street had­den het moeil­ijk gis­teren wat resul­teerde in wat ver­liezen voor de grote indices op Wall Street. Zo leverde de Dow Jones dik 70 pun­ten in ter­wi­jl de S&P 500 & Dow Trans­port ook moesten inlev­eren, enkel de Nas­daq wist een klein plus­je te noteren. Met name voor de Dow Jones was de ver­lies­beurt van gis­teren een dom­per aangezien de index voor de eerste keer sinds medio jan­u­ari weer vijf achtereen­vol­gende rode can­dles op de dag­grafiek laat zien. De laat­ste keer dat de index een reeks van meer dan vijf rode dag­can­dles noteerde was van voor de Trump-Ral­ly” in aan­loop naar de verkiezin­gen begin novem­ber. Hier­mee toont de index de matige vorm van de afgelopen dagen aan en is het nu echt van noodza­ak dat de BULLS uit hun slaap ont­wak­en om de beurzen weer verder omhoog te tillen. Ondanks de vijf negatieve dagen heeft de Dow Jones slechts” 300 pun­ten moeten toegeven. De schade is tot nog toe beperkt maar bij een verdere dal­ing van de koers zal de index door de ste­un­zone van 20.850 pun­ten zakken. Ook de Dow Trans­port staat op een cru­ci­aal punt, met de dal­ing van gis­teren is de Amerikaanse Trans­port index op een belan­grijk punt op de dagchart belandt. De index zak­te gis­teren tot het 50-daags gemid­delde waarmee de index nu een serieuze ste­un­li­jn onder druk zet. Bij een verdere neer­waartse beweg­ing zal de UPtrend van de index in gevaar komen en dus is het oppassen geblazen voor de Trans­port index met de huidi­ge stand van zak­en.

Op de uur­grafiek van de Dow Jones is de dal­ing van de afgelopen dagen goed te zien. De winst van vorige week toen de index ruim 320 pun­ten in slechts een dag tijd wist bij te schri­jven is nu zo goed als ver­dampt. De Dow kan weer opnieuw begin­nen in haar jacht richt­ing de 21.000 pun­ten en een nieuwe All Time High die momenteel rond de 21.170 pun­ten ligt. Ondanks het negatieve beeld van de afgelopen dagen geloof ik nog steeds in het ver­volg van de uptrend. Wat hier­voor van belang zal zijn is dat de index van­daag en mor­gen wel de rug zal moeten recht­en. Met de dal­ing van de afgelopen dagen heeft de Dow Jones zo’n 1,5% vanaf de top moeten inlev­eren en hier­mee staat de index rond de belan­grijke ste­un­li­jn van 19.850 pun­ten. Bij een neer­waartse door­braak van deze 19.850 pun­ten neemt de index afscheid van een belan­grijke ste­un­zone en zal de index de laat­ste serieuze bodem van 20.740 pun­ten onder druk gaan zetten. De opwaartse druk ron­dom de huidi­ge koer­sniveaus moeten de Dow Jones en de Dow Trans­port weer samen richt­ing het noor­den lei­den. Het eerste doel voor de Dow Jones zal het slecht­en van de 20.960 pun­ten zijn waar­na de 21.000 pun­ten & de ATH van 21.170 pun­ten in het vizier komen. Hier­boven zal de index haar pijlen richt­en op de vol­gende mijl­paal van 21.250 pun­ten. De Dow Trans­port kan vanaf het 50-MA weer richt­ing het noor­den bewe­gen waar de vol­gende doe­len voor de index zullen wacht­en rond de 9.350 pun­ten met daar­boven de weer­stand van 9.500 en de ATH van 9.640 als doel voor de index.

Hourly Dow Jones:AEX
De AEX bli­jft erg braaf liggen tussen de 500 – 506 zone. Waar ik in mijn TA van gis­teren schreef dat mijn beeld voor de AEX onveran­derd bli­jf kan ik van­daag wederom niet anders con­clud­eren. De index gaf gis­teren op dag­ba­sis 0,15 pun­ten toe en sloot nage­noeg op het­zelfde niveau als gis­teren. Zodoende bli­jven er vraagtekens ron­dom de AEX staan, welke kant gaat men op nu men mid­denin de range staat. Naar mijn mening zal de index uitein­delijk besluiten om de range aan de bovenkant te ver­lat­en. De TREND is UP, de opwaartse druk houdt aan, de 500 – 502 ste­un­zone blijkt nog te sterk om door te zakken en de tech­nis­che con­di­ties van de AEX zijn tot op heden nog sterk.

De ogen op het Dam­rak zullen van­daag voor­namelijk gericht zijn op AKZO NOBEL. De Ned­er­landse ver­fgi­gant flirt met con­cur­rent PPG en een mogelijke samen­werk­ing tussen bei­de bedri­jven zou uit­mon­den in het groot­ste ver­fim­peri­um op de wereld. Vooral­snog wacht­en we op meer nieuws vanu­it de hoek van een van de hoof­drol­spel­ers.

Op het mid­del­lange ter­mi­jn beeld bli­jft het tech­nisch beeld voor de AEX onveran­derd. De huidi­ge uptrend die werd ingezet in feb­ru­ari 2016 rond de 378 pun­ten heeft de index nu al zo’n 130 pun­ten hoger gezet en voor­lop­ig lijkt er nog geen einde te komen aan de rit omhoog. De AEX staat nu al een paar dagen rond de 503 – 506 zone waar de index wacht op door­gang om de beoogde 510 zone te gaan testen. Vooral­snog stu­it de index tegen de dubbele weer­stand­szone rond de 503 – 506 pun­ten aangezien hier ver­schil­lende weer­standen samenkomen: de top­zone van 2015 rond de 505 pun­ten, de jaar­top van 506 pun­ten en de oplopende weer­stand­sli­jn over de top­pen die inmid­dels ook rond dit gebied uitkomt. Ondanks het feit dat de index al meerdere dagen rond deze weer­stand­szone hangt is er nog geen neer­gaande beweg­ing ingezet. De index houdt vast aan de huidi­ge koer­sniveaus en het lijkt erop dat de opwaartse druk zich verza­melt om een dez­er dagen een JUMP te mak­en richt­ing de 510 pun­ten.

Het doel voor de AEX de komende dagen ligt rond de 510,6 pun­ten. Rond deze stand ligt de jaar­top uit 2015, des­ti­jds maak­te de 510 weer­stand een einde aan een sterke ral­ly van de AEX. Tevens is dit de hoog­ste stand van de index sinds vlak voor de cri­sis (2007-begin 2008) toen de index een zeer sterke peri­ode kende. Gedurende deze peri­ode kwam men tot top­pen van zo’n 560 – 565 pun­ten. Bij een opwaartse door­braak van de 510 zone zal het uitein­delijke koers­doel voor 2017 ook rond deze 565 zone liggen.

Dai­ly AEX:Hourly AEX: AKZO-Hoe-LONG?
Over­name-perike­len ron­dom AKZO. Gis­teren kwa­men er nabeurs ineens bericht­en over een mogelijke overname/​fusie van AKZO nobel en de Amerikaanse verf­pro­du­cent PPG. Hier­mee staat voor de tweede keer in een relatief korte tijd een Ned­er­lands aan­deel in belang­stelling van een Amerikaanse grootheid. Het is de vraag wie de dans opent aangezien de bericht­gev­ing tot nog toe nogal ver­schil­lend is. Vol­gens Bloomberg onder­zoeken de Amerika­nen een mogelijkheid tot een fusie ter­wi­jl Reuters beweert dat de bal bij AKZO ligt. Hoe dan ook: een samen­gaan van deze multi­na­tion­als zou de groot­ste verf­pro­du­cent in de wereld beteke­nen. Vooral­snog lopen de koersen van bei­de bedri­jven op, PPG sloot dik 6% hoger ter­wi­jl voor AKZO nog een grotere sti­jging kan wor­den verwacht van­daag. Van­daag zal er meer duidelijk moeten wor­den over de over­name perike­len wat de koersen van de betr­e­f­fende aan­de­len ongetwi­jfeld zal doen lat­en schom­me­len.

Met een mogelijke sti­jging van AKZO van­daag kan het aan­deel weer terug richt­ing de niveaus van begin-medio 2015 toen het aan­deel een lange tijd boven de €70 noteerde. Des­ti­jds noteerde AKZO een hoge top rond de €75-€75,5. Indi­en men posi­tief zal rea­geren op het over­name-nieuws van­daag kan AKZO van­daag de €68,- weer­stand opzoeken waar­na er zelfs mogelijkhe­den liggen tot de vol­gende weer­stand van €71,3. De verwachte opwaartse beweg­ing van­daag kan het aan­deel in ieder geval voor het eerst sinds 2015 weer boven de €65 weer­stand tillen waar­door het aan­deel de komende dagen/​weken weer extra aantrekke­lijk wordt om in te han­de­len. De gren­zen van het aan­deel wor­den weer opnieuw getest en dit biedt natu­urlijk nieuwe mogelijkhe­den voor de han­del in het aandeel.
Dai­ly AKZO:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.