In de column van afgelopen vrijdag schreef ik over negatieve divergentie. Op deze zondag pak ik er een aantal grafieken bij die een positieve divergentie lieten zien. We mogen weer vliegen dus ik behandel een aantal vliegmaatschappijen en wel Lufthansa, Air France KLM en International Consolidated Airlines Group.
Ik stijg op met Air France KLM
De neerwaartse doorbraak van de rode stijgende trendlijn was er eentje van formaat, maar dat is een ander onderwerp. Ik wil met u kijken naar de recentere geschiedenis en de positieve divergentie bespreken. Bij AF kijk ik dan naar een lagere bodem in de grafiek in combinatie met een hogere bodem in de onderliggende indicator, in dit geval de RSI.
De koers van AF zet in vergelijking met de blauwe pijl bij de rode pijl een lagere bodem neer. De RSI bevestigt dat echter niet, want u ziet de indicator in vergelijking met de rode pijl bij de groene pijl een hogere bodem neerzetten. Waarom is zoiets nou nuttig? Wel, ik zoek als technisch analist altijd naar puzzlestukjes in de grafiek die mij iets over het mogelijk toekomstig koersverloop kunnen vertellen en de positieve divergentie is zo’n stukje. Het is niet zo dat een positieve divergentie een directe garantie is dat de koers na een daling direct “opstijgt”, maar wel het sein om naar nog meer puzzlestukjes te zoeken. Dat kan een patroon zijn, een combinatie van candlesticks en/of een doorbraak van een weerstandslijn.Bij AF was dat bijvoorbeeld de opwaartse doorbraak van een (in deze grafiek niet getekende) dalende weerstandslijn
We zetten onze vlucht voort met een blik op International Consolidated Airlines Group.
Wie zult u wellicht zeggen? Ik denk dat er wat meer herkenning is als ik British Airways en Iberia noem. Al weer jaren geleden gingen de Britse en Spaanse vliegmaatschappijen samen en vormden zo IAG dat Spanje als basis heeft.
Net als bij de grafiek van AF ziet u ook bij IAG de positieve divergentie, de grafiek zet een lagere bodem neer en de onderliggende RSI doet dat niet, de indicator vormt een hogere bodem. Het is goed te vermelden dat voor een technisch analist de koersgrafiek leidend is. De indicator is van minder belang, maar vormt wel een belangrijk puzzlestukje. Na de positieve divergentie was er op de grafiek van IAG het nodige aan puzzlestukjes te vinden, zoals een opwaartse uitbraak van een dalend trendlijntje, een “gap” en de doorbraak van de top die werd neergezet tussen de eerder besproken bodems.
Op moment van schrijven is een volgend stukje de opwaartse doorbraak van het rode dalende trendlijntje.
We pakken onze connecting flight en vliegen door met Lufthansa.
Dit is de grafiek waar u, als u daar de behoefte aan heeft, zelf aan de slag mag gaan. Ik zou zeggen zoek, vind en teken de positieve divergentie en met de twee eerdere grafieken als voorbeeld gaat u dat vast lukken.
Ben ik op moment van schrijven (technisch) enthousiast om Lufthansa te kopen? Née, het aandeel beweegt rechts op de grafiek onder de rode dalende trendlijn. Op moment van schrijven kom ik niet verder dan een zwakke houden.
Conclusie:
Naast de afgelopen vrijdag op USMarkets besproken negatieve divergentie bestaat et dus ook een positieve divergentie. Aan de hand van drie grafieken uit de luchtvaart heb ik u dat laten zien. Ik gebruik het als niets meer en niets minder dan het verzamelen van puzzlestukjes die mij iets kunnen vertellen over een mogelijke trendomkeer of top- en bodemvorming.
Technisch analist voor US Markets
Marcel Bronner is zelfstandig technisch analist.
Hij benadert de markt op basis van technische analyse. Zijn analyses zijn geen beleggingsadvies noch een advies om te kopen of verkopen. U kunt de analyses gebruiken als één van de vele componenten om uw beslissing op te baseren. Hij heeft geen positie in de individuele aandelen die hij bespreekt.