De economie heeft de afgelopen tijd rake klappen gehad. De schade wordt langzaam maar zeker inzichtelijk want de eerste Q2 cijfers zullen de aankomende maanden binnendruppelen. In tijden van financiële onzekerheid houden consumenten vaak de hand op de knip. Grote uitgaven, zoals de aanschaf van een auto, kunnen al gauw uitgesteld worden. Daarnaast ben ik ook benieuwd wat het virus betekend voor de taxibranche. We bekijken vandaag drie aandelen welke gerelateerd zijn aan de autobranche namelijk Volkswagen, Tesla en Uber.
Volkswagen
We beginnen met Volkswagen. In 2019 heeft het aandeel al meerdere malen laten zien dat er een stevige steunlijn ligt op 142 EUR. Na de steunlijn meermaals getest te hebben, wist de koers de weg omhoog in te slaan. Er werd driemaal een poging gedaan de 183 EUR grens te doorbreken maar dit mocht niet baten. Op dat moment zijn er eigenlijk drie signalen te zien welke kunnen duiden op een verkoopmoment:
- Triple Top: Op de chart is hier, een minder mooie uitvoering, van een TRIPLE TOP te zien. Dit kan worden gezien als een REVERSAL patroon.
- Doorbraak steun: Een doorbraak van de blauwe steunlijn welke onder de triple top getekend is.
- Negatieve kruising MA’s: De MA-20 duikt onder de MA-50 (zie eerste pijl).
Tussen maart en juni van dit jaar heeft de koers een mooi herstel laten zien. De volgende twee punten zijn voor mij een bevestiging dat het sentiment positief gestemd is:
- Positieve kruising MA’s: De MA-20 krult boven de MA-50 (zie tweede pijl).
- Doorbraak weerstandslijn: Met een mooi opgaand trendkanaal werd de stevige weerstandslijn met gemak gebroken.
Op dit moment beweegt de koers al zo’n twee weken net boven de welbekende steunlijn. Indien het aandeel weet vast te houden zie ik een LONG positie richting het eerste koersdoel van 160 EUR. Een stop loss zou ik strak onder de welbekende steunlijn zetten.
Tesla
Tja, wat moeten we nog over Tesla zeggen. Het is nu officieel ’s werelds waardevolste autofabrikant. Met een marktkapitalisatie van ongeveer 207 miljard, laat het Toyota net achter zich. Volkswagen komt trouwens niet eens in de buurt. Chart technisch blijft het een volatiel aandeel. Zo leverde het bedrijf 60% (!) aan waarde in, binnen één maand.
In een voorgaande analyse bespraken we het stormachtige herstel al. Gisteren brak de koers zelfs met een GAP uit, aan de bovenkant van het opgaande trendkanaal uit. Zou dit een EXHAUSTION GAP zijn? Ik blijf op dit moment bij mijn standpunt, ondanks de opgaande trend zou ik op zulke hoge niveaus niet snel instappen. Gezien de RSI van bijna 80 (!) is de verwachting eerder dat het trendkanaal weer opgezocht wordt. De eerste steunlijn zie ik op de 1018 USD.
Uber
Uber heeft het sinds de beursgang eigelijk nooit goed gedaan. Ik ben daarom vooral benieuwd wat voor effect het virus op de koers van het bedrijf heeft. De social distancing, verdwijnen van toerisme, afgelaste evenementen en het thuiswerken zou naar mijn inziens een enorme impact moeten hebben op het verdienmodel. Daarnaast blijkt Uber hun chauffeurs niet voldoende bescherming te bieden tegen Corona.
De echte bodem van dit aandeel ligt naar mijn inziens op 26 USD grens (zie paarse ellipsen). Na de eerste test van de steunlijn veerde de koers op naar het niveau van de introductieprijs rond de 41 USD. De vrije val als gevolg van het virus was ongehoord, ‑67% ben ik nog niet vaak tegengekomen.
Toch wist het aandeel tussen april en halverwege juni een stevig herstel in te zetten langs de blauwe trendlijn. De introductieprijs was weer even in beeld. Het sentiment oogt op dit moment toch negatief. De trendlijn werd namelijk neerwaarts gebroken. De koers beweegt zich op dit moment binnen een neerwaarts trendkanaal. Ook vindt er op dit moment een negatieve kruising plaats tussen de MA-20 en MA-50 (zie derde pijl). Op basis van deze signalen zie ik een SHORT positie richting de steunlijn op de 26 USD grens. Dit zou een potentieel van 15% betekenen. Zelf zou ik een strakke stop loss rond de 35 USD hanteren.
Conclusie
We hebben drie bedrijven geanalyseerd welke gerelateerd zijn aan de autobranche. Bij Volkswagen AG zie ik een LONG positie richting het eerste koersdoel van 160 EUR. Waarbij een strakke stop loss net onder de steunlijn (142) USD gehanteerd kan worden. Bij Uber zie ik een potentieel rendement van 15% middels een SHORT positie richting de steunlijn op 26 USD.
Disclaimer
De informatie is niet bedoeld als beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen of aankopen. Indien u gebruik maakt van de verstrekte informatie doet u dat voor eigen rekening en risico.