...

TA Apple, Amazon, Shell, NN, BESI en CAC-40

23 juli 2022, 08:45 | Marcel Bronner | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Een recent verzoek (BESI) en een die nog in het vat zat (CAC-40). De overige vier voor de column van vandaag zijn Apple, Amazon, Shell en Nationale Nederlanden. Zes grafieken en dus ga ik direct van start.



Voor de zekerheid meld ik dat alle grafieken met de slotkoers van afgelopen vrijdag zijn. Ik begin met de grafiek van

Apple:

In de maanden april t/m juni ging Apple terug van grofweg 180 naar 130 USD. Werden er technisch gezien verkoopsignalen gegeven zodat men de (gehele) daling niet hoefde mee te maken? Yes.

Op de grens van juni en juli is de koers opwaarts door de groene dalende trendlijn gebroken. Rond diezelfde periode heb ik een experimenteel stijgend trendkanaal getekend waar de koers zich ook nu nog binnen bevindt. En passant is de blauwe horizontale weerstandslijn opwaarts uitgenomen.

Een mogelijk en voor mij meest waarschijnlijk scenario op moment van schrijven is een throw back naar de blauwe lijn om dan verder opwaarts te gaan.

CAC-40 op verzoek van lezeres lda:

Het rode stijgende trendkanaal dat zijn oorsprong had in 2020 is dit jaar neerwaarts verlaten. Onder de oranje trendlijn zien we lagere toppen en lagere bodems. Verder zakte de koers in de maand juni onder de rode lijn. Het verhaal is dus niet al te best.

Echter, de koers zakte niet verder dan de bodem van begin maart. De beweging van juni en juli kan wat mij betreft worden gezien als een bodem H&S. De rode lijn is dan de neklijn en we hebben ook de opwaartse uitbraak al gehad. De bovenzijde van de groene pijl is nu het koersdoel.

Shell:

Net als bij de CAC-40 zien we hier een rood stijgend trendkanaal waar de koers van Olies uit is gevallen. Daarna daalde het aandeel behoorlijk.

Rechts op de grafiek, en wellicht heeft u net als ik een vergrootglas nodig, ziet u de koers opwaarts door de rode dalende trendlijn breken. Dat is één zwaluw en een tweede zwaluw zou zijn als de koers opwaarts door de oranje lijn gaat. In de gaten houden dus!

Amazon:

Het belangrijkste op deze grafiek is de groene tradingrange. Amazon doet hier een mooie poging bodem te vormen na de voorbije daling. Ga ervan uit dat de koers binnen de tradingrange blijft, maar wat gebeurt er als de koers uitbreekt aan de bovenzijde? Wel, de bovenzijde van de groene pijl wordt dan het koersdoel.

BESI op verzoek van lezeres Mister bluesky:

Onder de rode lijn zien we een patroon dat ik de laatste tijd wel vaker zie: een hoofd-schouder bodemformatie. De rode lijn is in dat geval de neklijn. De candle van afgelopen vrijdag brak daar opwaarts doorheen.

Het bovenstaande is goed nieuws, kijk eens naar de groene pijl. Dat is nu het koersdoel dat overigens samenvalt met de oranje horizontale weerstandslijn.

Nationale Nederlanden:

Een leuke grafiek, want hier komt het op een klassieke confrontatie aan tussen de bulls en de bears. Boven de groene trendlijn komen de kopers (bulls) steeds eerder in de markt. Onder de rode trendlijn komen verkopers (bears) steeds eerder in de markt.

De koers beweegt zich richting de apex en we weten dus dat een partij het binnenkort gaat winnen. Bij deze grafiek weet ik het nog niet, maar als ik er veel andere grafieken bij haal dan zou je geneigd zijn te zeggen dat de bulls het gaan winnen...

Marcel Bronner schrijft als zelfstandig technisch analist columns voor US Markets.

Hij benadert de markt op basis van technische analyse. Zijn analyses zijn geen beleggingsadvies noch een advies om te kopen of verkopen. U kunt de analyses gebruiken als één van de vele componenten om uw beslissing op te baseren.

Schrijft hij over een aandeel dat hij in portefeuille heeft, dan meldt hij dat in die column.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »

1 comment

24 juli 2022, 04:45

Graag nog eens AMG . Bedankt

(0)
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.