...

TA: AEX verlaat stijgende trendkanaal

7 juni 2017, 07:54 | Daïm Boscart | leestijd: 7 minuten | moeilijkheid: 11 / 12 | (0)

Na opnieuw een rode sessie op het Dam­rak heeft de AEX het sti­j­gende trend­kanaal van het jaar 2017 aan de onderkant ver­lat­en. Hier­mee geeft de Ned­er­landse hoofdin­dex een zwak sig­naal af en is een verdere neer­waartse beweg­ing op de korte ter­mi­jn zek­er mogelijk. Het sen­ti­ment op de wereld­wi­jde aan­de­len­mark­ten is sowieso negatief, naast de dal­ing van de AEX sloten alle indices lager gis­teren. Zo sloot de Duitse DAX index gis­teren fors lager door meer dan 130 pun­ten in te lev­eren ter­wi­jl op Wall Street de grote indices ook moesten inboeten. Na een zijwaartse sessie ver­loren de Amerikaanse beurzen aan het einde van de dag wat pun­ten waar­door de Dow Jones 50 pun­ten lager sloot en de S&P 500 en de NAS­DAQ respec­tievelijk 7 en 20 pun­ten moesten inlev­eren. Hier­mee begint het er ook in Ameri­ka op te lijken dat de mark­ten toe zijn aan een cor­rigerende beweg­ing. Na het bereiken van de All Time Highs van vorige week zwakken de mark­ten de afgelopen twee dagen wat af en met de belan­grijke events die met name mor­gen op het pro­gram­ma staan kan het wel eens een stor­ma­chtige week wor­den op de beurzen.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 augus­tus 2017 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 


AEX
De AEX heeft met de dal­ing van gis­teren een zorg­wekkend sig­naal afgegeven. Zow­el op de dag- als op de uur­grafiek begint het tech­nisch beeld voor de AEX aanzien­lijk te ver­slechteren. Zo zien we bijvoor­beeld dat de AEX op de dag­grafiek heeft gebro­ken met het oplopende trend­kanaal dat al heel het jaar 2017 de koerssti­jging intact heeft gehouden. Verder brak de AEX gis­teren met het oplopende 50-daags gemid­delde dat rond de 523 pun­ten wachtte. Het door­breken van bei­de ste­un­li­j­nen is een waarschuwing van de BEARS en kan wor­den gezien als een aanzet tot een serieuze cor­rigerende beweg­ing. Het feit dat de AEX heeft gebro­ken met deze ste­un­li­j­nen kan wor­den gewi­jd aan de zijwaartse fase die we de afgelopen weken hebben gezien op het Dam­rak. Waar de koersen van de AEX con­solideer­den zijn de oplopende ste­un­li­j­nen onder druk komen te staan. Nu de AEX afscheid heeft genomen van deze ste­un­niveaus is er op de korte ter­mi­jn enkel nog een belan­grijke ste­un­zone rond de 520 pun­ten waar­na men zich kan gaan opmak­en voor een verdere koersval tot miss­chien wel 502 – 506 pun­ten.

Ook op de uur­grafiek die een betere indi­catie kan geven voor het koersver­loop op de korte ter­mi­jn laat een zorg­wekkende ontwik­kel­ing zien. Hier zien we namelijk dat de AEX sinds eind feb­ru­ari dit jaar een mooie oplopende trend had gevor­md waar­bij de index aan de onderkant werd opgevan­gen door de oplopende ste­un­li­jn onder de bodems. Deze ste­un­li­jn werd gezien als zeer betrouw­baar aangezien deze al meerdere malen onder druk werd gezet maar uitein­delijk sterk bleef liggen. Zo ook na de zeer snelle neer­waartse beweg­ing van enkele weken gele­den toen de AEX in ander­halve dag tijd 15 pun­ten ver­loor maar rond de 520 pun­ten werd opgevan­gen door deze ste­un­li­jn. Echter heeft de index gis­teren inmid­dels wel gebro­ken met deze ste­un­li­jn waar­door het tech­nis­che plaat­je aanzien­lijk verzwakt. De AEX zal van­daag hoogst­waarschi­jn­lijk op bezoek gaan bij de 520 ste­un­zone waar veel duidelijk zal wor­den. Een slot onder de 520 pun­ten is in mijn ogen namelijk de eerste serieuze aan­wi­jz­ing voor een cor­rigerende beweg­ing tot min­i­maal 506 pun­ten. Aan de andere kant kan de 520 ste­un­li­jn de boel voor­lop­ig red­den maar dan moet de opwaartse druk ron­dom dit punt er wel voor zor­gen dat de AEX weer zsm boven het 50-daags gemid­delde noteert.

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Wall Street
Waar we eerst sprak­en over diverg­erende koersen tussen Ameri­ka en Europa begint Ameri­ka momenteel ook rood te kleuren. Hier­mee vol­gen de Amerika­nen het Europese beeld wat nogal negatief is de afgelopen peri­ode. De koersver­schillen tussen de wereld­wi­jde indices kan op deze manier weer ” recht wor­den getrokken”. De eerste twee dagen van deze beur­sweek hebben we dan ook al bei­de dagen rode cijfers op de bor­den gezien en met name de Dow Trans­port lijkt in te zetten op een cor­rigerende beweg­ing.

Het bereiken van top­zones en nieuwe All Time Highs zoals men vorige week heeft gedaan in de VS gaat alti­jd gepaard met het risi­co dat de koersen weer wat zullen moeten inlev­eren. Neer­waartse druk die ontstaat ron­dom de top­pen is evi­dent aan zulke koerssti­jgin­gen. Beleg­gers zullen winst nemen wan­neer men verwacht dat de Down­side” grot­er is dan de Upside”. Eigen­lijk een vrij logis­che redener­ing alleen is dit kan­telpunt in een BULL Mar­ket lastig aan te duiden. Echter, wacht­en er deze week nog twee belan­grijke events in Europa waar ook de beleg­gers in de VS met bovengemid­delde belang­stelling naar uitk­ijken: de verkiezin­gen in de UK & het rente- en mon­e­taire besluit van de ECB. Met deze events op komst lijken de eerste win­st­ne­min­gen al daar gezien het feit dat deze events aardig onzek­er zijn. Verder is de afgelopen drie beurs­da­gen gebleken dat de Dow Trans­port, dé barom­e­ter van Wall Street vol­gens de Dow The­o­ry, niet mee kan in al het opwaartse geweld. De Dow Trans­port index zak­te als enige serieus weg na het noteren van de top rond de 9.405 pun­ten en noteert inmid­dels zo’n 1,5% lager. Daar­naast zie ik een negatieve ontwik­kel­ing in de can­dle­sticks van de Dow Trans­port index, afgelopen vri­jdag leverde men na een hoge top veel in waar­door er een invert­ed ham­mer” op de dag­grafiek ver­scheen. Deze wordt nu opgevol­gd door twee rode can­dles die de Trans­port index duidelijk richt­ing het zuiden begelei­den. Deze BEAR­ISH ontwik­kel­ing in de can­dle­sticks geeft reden tot nadenken aangezien de Dow Trans­port als voor­lop­er geldt wan­neer het gaat om een draai van de trend.


Op de uur­grafiek van de Dow Jones zien we dat de index momenteel verder wegza­kt van de top die het noteerde rond de 21.225 pun­ten. De Amerikaanse hoofdin­dex sloot de dag gis­teren af met een koers van 21.136 pun­ten en gli­jdt op deze manier bij­na 100 pun­ten af van de oor­spronke­lijke top. Verder zien we op de uur­grafiek dat deze gelei­delijke neer­waartse beweg­ing begint te lijken op topvorm­ing voor de index. Het langza­am dal­ende koersver­loop met enkele opwaartse prikken lijkt niet door­bro­ken te kun­nen wor­den waar­door men zich kan gaan opmak­en voor een cor­rigerende beweg­ing. Deze dal­ing kan de index weer terug­bren­gen tot 21.000 pun­ten met daaron­der nog een ste­un­zone van 20.74020.900 pun­ten.

Dai­ly Dow Trans­port:Hourly Dow Jones:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.