Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: Vanaf 1 januari 2017 verstuurt analist Daïm Boscart in samenwerking met senior Trader Guy ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 augustus 2017 voor slechts €39,-. Voor meer informatie zie:
AEX
De AEX heeft met de daling van gisteren een zorgwekkend signaal afgegeven. Zowel op de dag- als op de uurgrafiek begint het technisch beeld voor de AEX aanzienlijk te verslechteren. Zo zien we bijvoorbeeld dat de AEX op de daggrafiek heeft gebroken met het oplopende trendkanaal dat al heel het jaar 2017 de koersstijging intact heeft gehouden. Verder brak de AEX gisteren met het oplopende 50-daags gemiddelde dat rond de 523 punten wachtte. Het doorbreken van beide steunlijnen is een waarschuwing van de BEARS en kan worden gezien als een aanzet tot een serieuze corrigerende beweging. Het feit dat de AEX heeft gebroken met deze steunlijnen kan worden gewijd aan de zijwaartse fase die we de afgelopen weken hebben gezien op het Damrak. Waar de koersen van de AEX consolideerden zijn de oplopende steunlijnen onder druk komen te staan. Nu de AEX afscheid heeft genomen van deze steunniveaus is er op de korte termijn enkel nog een belangrijke steunzone rond de 520 punten waarna men zich kan gaan opmaken voor een verdere koersval tot misschien wel 502 – 506 punten.
Ook op de uurgrafiek die een betere indicatie kan geven voor het koersverloop op de korte termijn laat een zorgwekkende ontwikkeling zien. Hier zien we namelijk dat de AEX sinds eind februari dit jaar een mooie oplopende trend had gevormd waarbij de index aan de onderkant werd opgevangen door de oplopende steunlijn onder de bodems. Deze steunlijn werd gezien als zeer betrouwbaar aangezien deze al meerdere malen onder druk werd gezet maar uiteindelijk sterk bleef liggen. Zo ook na de zeer snelle neerwaartse beweging van enkele weken geleden toen de AEX in anderhalve dag tijd 15 punten verloor maar rond de 520 punten werd opgevangen door deze steunlijn. Echter heeft de index gisteren inmiddels wel gebroken met deze steunlijn waardoor het technische plaatje aanzienlijk verzwakt. De AEX zal vandaag hoogstwaarschijnlijk op bezoek gaan bij de 520 steunzone waar veel duidelijk zal worden. Een slot onder de 520 punten is in mijn ogen namelijk de eerste serieuze aanwijzing voor een corrigerende beweging tot minimaal 506 punten. Aan de andere kant kan de 520 steunlijn de boel voorlopig redden maar dan moet de opwaartse druk rondom dit punt er wel voor zorgen dat de AEX weer zsm boven het 50-daags gemiddelde noteert.
Daily AEX:Hourly AEX:Wall Street
Waar we eerst spraken over divergerende koersen tussen Amerika en Europa begint Amerika momenteel ook rood te kleuren. Hiermee volgen de Amerikanen het Europese beeld wat nogal negatief is de afgelopen periode. De koersverschillen tussen de wereldwijde indices kan op deze manier weer ” recht worden getrokken”. De eerste twee dagen van deze beursweek hebben we dan ook al beide dagen rode cijfers op de borden gezien en met name de Dow Transport lijkt in te zetten op een corrigerende beweging.
Het bereiken van topzones en nieuwe All Time Highs zoals men vorige week heeft gedaan in de VS gaat altijd gepaard met het risico dat de koersen weer wat zullen moeten inleveren. Neerwaartse druk die ontstaat rondom de toppen is evident aan zulke koersstijgingen. Beleggers zullen winst nemen wanneer men verwacht dat de ”Downside” groter is dan de ”Upside”. Eigenlijk een vrij logische redenering alleen is dit kantelpunt in een BULL Market lastig aan te duiden. Echter, wachten er deze week nog twee belangrijke events in Europa waar ook de beleggers in de VS met bovengemiddelde belangstelling naar uitkijken: de verkiezingen in de UK & het rente- en monetaire besluit van de ECB. Met deze events op komst lijken de eerste winstnemingen al daar gezien het feit dat deze events aardig onzeker zijn. Verder is de afgelopen drie beursdagen gebleken dat de Dow Transport, dé barometer van Wall Street volgens de Dow Theory, niet mee kan in al het opwaartse geweld. De Dow Transport index zakte als enige serieus weg na het noteren van de top rond de 9.405 punten en noteert inmiddels zo’n 1,5% lager. Daarnaast zie ik een negatieve ontwikkeling in de candlesticks van de Dow Transport index, afgelopen vrijdag leverde men na een hoge top veel in waardoor er een ”inverted hammer” op de daggrafiek verscheen. Deze wordt nu opgevolgd door twee rode candles die de Transport index duidelijk richting het zuiden begeleiden. Deze BEARISH ontwikkeling in de candlesticks geeft reden tot nadenken aangezien de Dow Transport als voorloper geldt wanneer het gaat om een draai van de trend.
Op de uurgrafiek van de Dow Jones zien we dat de index momenteel verder wegzakt van de top die het noteerde rond de 21.225 punten. De Amerikaanse hoofdindex sloot de dag gisteren af met een koers van 21.136 punten en glijdt op deze manier bijna 100 punten af van de oorspronkelijke top. Verder zien we op de uurgrafiek dat deze geleidelijke neerwaartse beweging begint te lijken op topvorming voor de index. Het langzaam dalende koersverloop met enkele opwaartse prikken lijkt niet doorbroken te kunnen worden waardoor men zich kan gaan opmaken voor een corrigerende beweging. Deze daling kan de index weer terugbrengen tot 21.000 punten met daaronder nog een steunzone van 20.740−20.900 punten.
Daily Dow Transport:Hourly Dow Jones:Met vriendelijke groet,
Daïm Boscart | US Markets