...

TA: AEX test 50-MA, Nikkei corrigeert en VS onder druk

15 november 2017, 08:15 | Daïm Boscart | leestijd: 9 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Na een onrustige dag op de beurzen wordt telkens duidelijk­er dat de mark­ten bezig zijn aan een cor­rigerende beweg­ing. Zow­el in Europa als in Ameri­ka kwa­men de mark­ten wat onder druk te staan en dit resul­teerde in bij­zon­dere koersver­liezen. Ook in Japan hebben de beurzen het moeil­ijk de afgelopen dagen en hier zijn we een behoor­lijke ver­schuiv­ing van de gelden. Van­nacht cor­rigeerde de Nikkei 225 verder met een koersver­lies van 350 pun­ten, dit brengt de Japanse hoofdin­dex terug tot zo’n 22.030 pun­ten en hier­mee heeft de index al behoor­lijk wat moeten inlev­eren vanaf de top van 23.380 pun­ten van vorige week don­derdag. In totaal zien we dus een koersver­lies van bij­na 6% in min­der dan een week tijd voor de Japanse hoofdin­dex en dus kun­nen we gerust stellen dat er een cor­rigerende beweg­ing is ges­tart in Japan.

Dit is een nieuwe onrust­gevende fac­tor op de beurzen die er dus opnieuw voor zorgt dat men wat pes­simistisch is over de kansen voor de west­erse mark­ten. Daar­naast zak­ten de Dow Trans­port en de Small Caps gis­teren opnieuw verder weg waar­door ook deze indi­ca­toren op rood bli­jven staan. De voor­beurs futures kleuren van­daag ook rood en alles samen genomen is de sit­u­atie op de beurzen ver van nor­maal. Een ver­vol­gbe­weg­ing omlaag zit naar mijn mening dan ook in het vat en we mogen ons gaan opmak­en voor een test van de vol­gende bodem­zones.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: anal­ist Daïm Boscart ver­zorgti ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 jan­u­ari 2018 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 

Wall Street
Op Wall Street begonnen de beurzen gis­teren opnieuw erg slecht maar het bek­ende ver­haalt­je van de afgelopen weken trad weer op. De indices her­stelden na open­ing opnieuw knap en grote delen van het ver­lies wer­den opnieuw van de bor­den gepo­et­st. Zo noteerde de Dow Jones vlak na open­ing 170 pun­ten om uitein­delijk slechts 30 pun­ten in de min te sluiten ter­wi­jl de S&P 500 een ver­lies van bij­na 20 pun­ten om wist te zetten naar een klein ver­lies­je van 5 pun­ten. Ook de overige indices in Ameri­ka sloten uitein­delijk op een beschei­den ver­lies nadat deze eerder op de dag toch aanzien­lijk lager ston­den en dus wordt het her­stel­lende en veerkrachtige ver­mo­gen van de BULLS op Wall Street weer beves­tigt. Toch bli­jf ik pes­simistisch over de beurzen op Wall Street, de zakken van de BULLS zijn diep maar op een gegeven moment zal de boel toch eens moeten gaan barsten en kun­nen de hulp­troepen de boel niet meer recht trekken. Na de beweg­in­gen in Japan, Europa en op nationale indices zoals de Dow Trans­port en de Rus­sell 2.000 is er wat mij betre­ft geen ontkomen meer aan voor de Amerika­nen en zal er daar wat van de koers af moeten de komende dagen.

Small Caps en Trans­port bli­jven BEAR­ISH
Wat betre­ft de Small Caps en de Trans­port index is er weinig nieuws onder de zon. Bei­de indices moesten gis­teren een klein beet­je inlev­eren waar­door deze verder wegza­kken van de 50-MA lij­nen en zo de tech­nis­che grafiek verder schaden. Bei­de indices zijn wat mij betre­ft voor­lop­ig even uit de sti­j­gende trend getre­den op de korte ter­mi­jn. Dit gebeurt in mijn ogen namelijk wan­neer een onderliggende waarde onder het 50-MA komt te staan wat nu dus het geval is voor bei­de indices.

De Dow Trans­port staat zelfs een behoor­lijke afs­tand onder het 50-MA en beweegt langza­am maar zek­er al richt­ing het 200-MA. Een breuk met het 200-MA zou hele­maal erg zijn voor de index aangezien dit een breuk met de oplopende trend op de lange ter­mi­jn zou beteke­nen.

Zow­el de Dow Trans­port als de Rus­sell 2.000 zijn geen indices die dagelijks op het nieuws of in de vertrouwde lijst­jes ver­schi­j­nen maar toch wil ik u wijzen op het belang van deze indices. Dit zijn namelijk wat kleinere indices die het sen­ti­ment in de VS duidelijk kun­nen aangeven. Ver­schuivin­gen begin­nen namelijk vaak bij de Small Caps en een trend­draai van de Dow Jones wordt vaak aangegeven door de Dow Trans­port index. Bei­de geven nu dus een negatief sig­naal af en dit betekent dat ik weinig goeds voor­spel voor de Amerikaanse beurzen de komende dagen.

Dai­ly Rus­sell 2.000:Dai­ly Dow Trans­port:Toen­e­mende volatil­i­ty bij grote indices
Hoewel de grote indices nog geen duidelijk neer­waartse beweg­ing lat­en zien valt wel op dat de indices grotere intra­day beweg­in­gen omlaag mak­en. De afgelopen dagen hebben we de Dow Jones bijvoor­beeld meerdere malen rond de 100 pun­ten of meer zien zakken en dit is een lange peri­ode anders geweest. Daar­naast zijn we het vol­ume de afgelopen dagen wat oplopen op de wereld­wi­jde aan­de­len­mark­ten wat vaak ook een teken is van een aankomende gebeurte­nis op de mark­ten. De kopende en verkopende par­ti­jen zijn in een stri­jd ver­wikkeld ger­aakt en na een lange peri­ode van win­sten lijkt de tijd nu daar dat er wat win­sten wor­den verzil­verd. Win­st­ne­min­gen noe­men we dit en dit is sim­pel gezegd gewoon de vol­doen­ing van de beleg­ger die het wel even wellet­jes vin­dt geweest en dus zijn cen­ten even veilig stelt. Dit is vaak een oorza­ak voor een dip bin­nen de UPtrend die de Amerikaanse beurzen nodig hebben om weer nieuw geld naar de beurzen te lokken. De BULLS zullen ook bij een serieuze dip nog wel klaar staan om de boel op te kopen en dus kijken we voorzichtig uit naar dit punt om zo een nieuwe instap voor de Amerika­nen te gener­eren.

Eerst zal de focus dus wat omlaag zijn en kun­nen ook de grote indices een stap terug doen. Het vor­men van een nieuwe hogere bodem lijkt momenteel het voor­naam­ste doel voor de Amerika­nen en hier­voor dienen zich enkele mooie ste­un­niveaus aan. De Dow Jones kan gaan proberen te bode­men rond de 23.000 pun­ten ter­wi­jl de Nas­daq en de S&P nog sterke ste­un­zones hebben wacht­en rond de 6.500 en 2.525 pun­ten.

Dai­ly Dow Jones:Dai­ly Nas­daq:Europa bli­jft kwakke­len — AEX leunt op 50-MA
De Europese beurzen bli­jven kwakke­len en hebben na een lastige peri­ode al heel wat koer­swaarde ver­loren. Na de recente ver­liezen ver­loren de Euro­pea­nen gis­teren opnieuw aan waarde. De AEX leverde gis­teren 3,7 pun­ten in en sloot hier­mee rond de 541,7 pun­ten ter­wi­jl de DAX met 40 ver­liespun­ten rond de 13.030 pun­ten sloot. Bei­de indices hebben hier­mee al een flinke neer­waartse beweg­ing achter de rug wan­neer we bedenken dat deze van respec­tievelijk 558 en 13.500 pun­ten komen. Vanaf de top is de AEX dus zo’n 3% in waarde gedaald ter­wi­jl de DAX inmid­dels al bij­na 3,5% heeft moeten toegeven. Voor bei­de indices geldt dus dat de terugtest inmid­dels de omvang van een klein­schalige cor­rec­tie begint aan te nemen. De ver­liezen in Europa stape­len zich namelijk af en het is wacht­en op een ste­unge­bied dat de dal­ing in Europa kan inperken.

Voor de AEX begint het alle­maal wel erg span­nend te wor­den aangezien de index het 50-MA aan een test probeert te onder­w­er­pen. Zoals u weet is een test van het 50-MA een aan­val op de opwaartse richt­ing op de korte ter­mi­jn en is een breuk met het 50-MA een eerste BEAR­ISH sig­naal dat de index dus wat lager kan zetten. Indi­en men de opgaande trend wil behouden zal men bin­nen nu en afzien­bare tijd moeten gaan her­stellen om de koers boven het 50-MA te houden. Hier­voor is de AEX na een lange dal­ing van zo’n 3% op zoek naar een bodem, allereerst dient de 538 ste­un­li­jn zich aan als serieuze bodem­li­jn voor de index en het gevecht tussen de BULLS en de BEARS zal met name hier los­barsten. Een noter­ing van de AEX onder het 50-MA en onder de 538 pun­ten zou namelijk een MEGA BEAR sig­naal zijn waar­bij de koers zou terug kun­nen vallen tot wel 520 – 528 pun­ten.

Voor de DAX geldt dat men opnieuw de 12.960÷13.000 ste­un­zone zal gaan testen die eerder deze week ook al even onder vuur werd genomen. De Duit­sers hebben een zeer felle dal­ing achter de rug en zijn hier­bij rond dit belan­grijke koers­ge­bied uit­gekomen. Voor nu geldt dat wan­neer de index hier boven bli­jft noteren er nog genoeg kansen zijn om te her­stellen en de schade op ter­mi­jn weer ongedaan te mak­en. Een neer­waartse door­braak van de 12.960 ste­un­li­jn is in mijn ogen echter een zeer zwak sig­naal van de DAX waar­na de index wel eens kan terug­vallen tot het 50-MA rond de 12.850 pun­ten met daaron­der 12.680 pun­ten als mogelijke ste­un.

Dai­ly AEX:Dai­ly DAX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.