...

TA: AEX richting 488,41 , Dow Jones 20.000 punten voor 2017

27 december 2016, 07:32 | Daïm Boscart | leestijd: 10 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

De ker­stda­gen zijn weer achter de rug en iedereen werkt weer toe richt­ing het einde van het jaar. Gezien de tim­ing van kerst dit jaar is de tijdss­chade zeer ger­ing dit jaar. Enkel gis­teren waren de beurzen ges­loten en zodoende hebben we nog vier volle han­dels­da­gen voor de jaar­wis­sel­ing. Deze laat­ste vier han­delssessies in 2016 bieden nog vol­doende per­spec­tief om enkele eerder genoemde koers­doe­len te behalen. Zo voorzie ik een sti­jging op de inter­na­tionale aan­de­len­markt waarmee de AEX richt­ing de 488,41 pun­ten, daar­naast zal de Dow Jones naar mijn mening nog dit jaar de 20.000 pun­ten grens gaan slecht­en. Kor­tom, genoeg te doen op de beurzen de aankomende week en na een zeer tamme week in aan­loop naar kerst denk ik dat we nu weer wat vuur­w­erk mogen gaan verwacht­en.



Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 zal anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met Senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices ver­s­turen via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt dit abon­nement uit­proberen tot 1 maart 2017 voor slecht €19,-. Voor meer infor­matie zie: 



Wall Street
De Amerikaanse beurzen wis­ten vorige week een klein plus­je bij elka­ar te werken en wis­ten de week zo posi­tief af te sluiten. Met name voor de Dow Trans­port was dit een belan­grijke ontwik­kel­ing aangezien de index onder druk kwam te staan na het bereiken van de All Time High op 9.490 pun­ten. Na het bereiken van deze weer­stand viel de Dow Trans­port 2,5% terug vorige week het­geen een waarschuwing was voor een draai van de trend. Afgelopen week liet de Trans­port index zien nog niet klaar te zijn en is de koers van de Trans­port bli­jven hangen rond de 9.175 — 9.200 pun­ten.

Ste­un voor de Trans­port index nu eerst dus de ste­un­zone rond de 9.175 pun­ten waar­na er ste­un wacht rond de 9.160 pun­ten. Hieron­der ligt veel ruimte voor een dal­ing en zou de Dow Trans­port kun­nen terug­vallen tot 8.850 pun­ten. Aan de bovenkant nu weer­stand voor de Dow Trans­port rond de 9.200 pun­ten waar­na de weer­stand van 9.300 pun­ten in beeld komt. Hier­boven wacht er weer­stand rond de All Time High van 9.490 pun­ten.

Dai­ly Dow Trans­port:
Voor de Dow Jones index zijn de ontwik­kelin­gen ron­dom de Trans­port index gun­stig. Vol­gens de Dow The­o­ry is de Trans­port index een lead­ing indi­ca­tor” voor de Dow Jones en zodoende zou een draai in de trend van de Trans­port index een voor­bode kun­nen zijn voor een­zelfde beweg­ing voor de Dow Jones Indus­tri­al. Dit is voor­lop­ig nog niet het geval, de Dow Jones bli­jft er sterk bijliggen en heeft de week nu voor de 7e(!) keer op rij hoger afges­loten. De stieren in Ameri­ka lijken voor­lop­ig nog niet uit­ge­speeld en er liggen nog veel kansen voor de beurzen rond de jaarul­ti­mo. Ook op Wall Street zal men bli­jven aan­drin­gen en zullen de ogen vooral gericht zijn op de 20.000 pun­ten grens voor de Dow Jones. Nadat men de grens van 19.900 pun­ten voor het eerst slechtte op 13 decem­ber was de verwacht­ing dat het bereiken van de 20.000 grens slechts een kwest­ie van tijd zou zijn. Niets blijkt min­der waar, na het door­breken van de 19.900 weer­stand probeert men al 9 han­dels­da­gen op rij de 20.000 pun­ten­grens te halen. De pogin­gen van de Bulls zijn serieus maar tot op heden kwam men niet verder dan de ATH van 19.987 pun­ten, slechts 0,07% ver­wi­jdert van het beoogde doel.

Op de uur­chart van de Dow Jones is goed te zien dat de weer­stand rond de 20.000 pun­ten enorm sterk is. Aan de andere kant bli­jven de ste­un­li­jn rond de 19.890 pun­ten en de diag­o­naal oplopende ste­un­li­jn onder de bodems de koers van de Dow opvan­gen. Hier­mee bli­jft de koers van de Dow Jones hangen bin­nen de trad­in­grange van 19.890 — 20.000 pun­ten. Zodoende bli­jven de sig­nalen voor de Dow Jones posi­tief en kan men stiekem nog hopen dat we de 20.000 nog dit jaar passeren. Gezien de con­sol­i­datie op de uur­chart van de Dow Jones waar de opwaartse druk rond de ste­un­niveaus wordt verza­melt en toe­neemt denk ik dat we nog voor 2017 de 20.000 op de bor­den op Wall Street gaan zien.

Hourly Dow Jones:AEX
Aangezien we in de laat­ste week van het jaar zit­ten, kijken we ook even vooruit naar het jaar 2017. Aan de hand van de weekchart van de AEX kun­nen we de belan­grijk­ste pun­ten op de grafiek voor de AEX voor het komende jaar bepalen.

Op de weekchart van de AEX zien we een mooie uptrend vanaf begin 2009. Des­ti­jds noteerde de AEX een stand van 195 pun­ten, een absolu­ut dieptepunt voor de index (laag­ste stand sinds mid­den jaren negentig). Het koersver­loop van de AEX is sinds­di­en erg posi­tief en per sal­do heeft de index nu alweer bij­na 300 pun­ten gewon­nen, een sti­jging van bij­na 150%. De vraag voor het komende jaar is of de AEX deze sti­jging kan gaan voortzetten.

Gezien de tech­nis­che con­di­ties op de weekchart geloof ik wel dat de AEX in 2017 de opmars richt­ing de top­pen van 2007 – 2008 kan gaan ver­vol­gen. Op de week­grafiek laat de index een zeer sterke uptrend zien die veel poten­tie laat zien voor een verdere sti­jging. Aan de onderkant zien we enkele sterke ste­un­zones voor de AEX, zo werd het 50-weeks gemid­delde (442,43) opwaarts door­bro­ken waar­door deze nu als ste­un voor de AEX dient. Hieron­der wacht een belan­grijke ste­un rond de 475 – 478 zone waar­na er twee zeer sterke ste­un­li­j­nen wacht­en rond de 458 en 437 pun­ten.
De opwaartse druk voor de index zal de komende weken wel moeten bli­jven aan­houden. Op de weekchart is de 485 – 505 zone een belan­grijke weer­stand­zone, voor­lop­ig zal de index druk zijn met het testen van deze zone maar ik verwacht dat de opwaartse druk de koersen uitein­delijk wel over dit punt zal tillen. Bij een uit­braak boven de 505 pun­ten zijn de vol­gende doe­len voor de AEX 520 pun­ten waar­na de top van 564 pun­ten in beeld komt.

Week­ly AEX:

De dagchart van de AEX zien we nog steeds het zelfde beeld voor de index. De index liet vorige week weer een dal­ing zien al was deze min­der spraak­mak­end dan de weken daar­voor. De index won een dikke 4 pun­ten op week­ba­sis en er werd weer een nieuwe jaar­top gezet op 484,21 pun­ten. Hier­mee is de AEX index hard op weg naar de het beoogde ein­de­jaars­doel dat naar mijn mening tussen de 488,41 — 493,85 pun­ten ligt. Hier wacht nu voor de AEX de belan­grijke taak om de cor­rec­tie van augus­tus 2015 te doen ver­geten.

Cor­rec­tie augus­tus 2015
De index bli­jft verder sti­j­gen maar stoot zich nu wel rond de weer­stand van 484 – 485 pun­ten. Hier wacht voor­lop­ig de groot­ste uitdag­ing van de AEX. Indi­en de AEX erin slaagt de weer­stand van 485 pun­ten te door­breken liggen er mogelijkhe­den voor de AEX om verder omhoog te kijken. In dat geval zal de AEX een poging wagen om de GAP Down open­ing van 12 augus­tus 2015 te dicht­en. Deze GAP DOWN open­ing van maar lief­st vijf pun­ten is een zeer belan­grijk punt op de dagchart aangezien deze open­ing het startschot was voor een forse cor­rec­tie in augus­tus 2015. De AEX opende op 12 augus­tus 2015 met een GAP Down van 5 pun­ten, ver­loor op dag­ba­sis maar lief­st 11 pun­ten en sloot de dag 23 pun­ten lager dan de high van de dag daar­voor. Na deze zwarte dag viel de index in totaal nog zo’n 73 pun­ten extra terug en dus cor­rigeerde de AEX in totaal bij­na 100 pun­ten in de maand augus­tus 2015.

Dai­ly AEX:
Op de uur­grafiek van de AEX zijn de ste­un- en weer­stand­niveaus van de index goed waar te nemen. De AEX laat deze decem­ber­maand een mooie oplopende trend zien die de index tot de jaar­top van 484,21 pun­ten heeft gebracht. Bin­nen de range van 482484,21 pun­ten is het koersver­loop van de index in een con­solid­erende fase belandt. De index kri­jgt nu te mak­en met het spel van ste­un en weer­stand en de komende uren zal moeten blijken richt­ing welke kant de druk hoger is.

Bij een uit­braak aan de bovenkant zal het koers­doel van de AEX de eerder genoemde 488,41 — 493,85 zone zijn. Eerst zal de index dan wel moeten afreke­nen met de weer­stand die rond de 485 pun­ten wacht. Aan de onderkant nu ste­un voor de AEX rond de 480 – 482 pun­ten met daaron­der een ste­un­zone rond de 475 – 478 pun­ten.

Hourly AEX:Aan­deel in focus:
Van­wege de start van de laat­ste week van het jaar heb ik van­daag gekozen voor wat extra analy­ses voor de indices op de lan­gere ter­mi­jn. Van­daar van­daag geen LONG of SHORT kans voor een aan­deel, mor­gen kom ik weer terug met een analyse van een AEX fonds.

Fol­low-up vri­jdag
In mijn analyse van vri­jdag beschreef ik een LONGkans voor het aan­deel Wolters Kluw­er. Het aan­deel won vri­jdag ook aan waarde en bli­jft de diag­o­nale oplopende trendli­jn vol­gen. Zodoende bli­jven de tech­nis­che con­di­ties voor een ver­vol­gsti­jging goed. De LONGkans voor Wolters Kluw­er bli­jft van kracht onder dezelfde voor­waar­den.

Hourly Wolters Kluwer:

Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 zal anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met Senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices ver­s­turen via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt dit abon­nement uit­proberen tot 1 maart 2017 voor slecht €19,-. Voor meer infor­matie zie: 


Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.