...

TA: AEX op vooravond van verkiezingen richting jaartop, LONGKans RELX

14 maart 2017, 07:15 | Daïm Boscart | leestijd: 10 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Na een redelijk kalme dag op de beursvlo­er staan de mark­ten ongeveer rond dezelfde niveaus als bij de open­ing van gis­teren. In Europa wis­ten de beurzen na een zacht rode open­ing de rug te recht­en waar­door de indices uitein­delijk in het groen sloten. Zo wist de AEX 0,75 pun­ten bij te schri­jven waarmee het rond de 512 pun­ten sloot. Ook in Duit­s­land was het raak gis­teren: de DAX deed enorm haar best en kwam zelfs even boven de 12.000 pun­ten te staan maar moest uitein­delijk sluiten op 11.990 pun­ten. Erg vlak bij de beoogde grens van 12.000 pun­ten dus en van­daag is de ultieme gele­gen­heid voor de DAX om boven de 12.000 te sluiten. De ogen in Duit­s­land zullen met name gericht zijn op de inflatie cijfers die voor­beurs (08:00) wor­den gepub­liceerd en de cijfers over het economis­che sen­ti­ment in Duit­s­land. Mocht­en deze goed zijn kan de DAX wel eens snel door de 12.000 pun­ten den­deren.

In de VS was het beeld niet alleen maar posi­tief, de Dow Jones en de Dow Trans­port moesten gis­teren toch toegeven aan de min­dere start waar­door de indices uitein­delijk sloten in het rood. Vooral de Trans­port begint te krak­en aangezien men daar nu (opnieuw) onder het 50-MA staat. De Dow Jones heeft de schade nog enigszins weten te beperken door slechts 20 pun­ten in te lev­eren. De index sluit zodoende op 20.880 pun­ten en bli­jft hier­mee boven de belan­grijke 20.850 ste­un staan. De S&P en de Nas­daq kende daar­ente­gen een klein plus-dag­je waar­door het beeld op Wall Street nog redelijk posi­tief is. Zodoende verwacht ik dat de mark­ten van­daag of mor­gen toch echt gas zullen geven om de weg richt­ing het noor­den te ver­vol­gen.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met Senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt dit abon­nement uit­proberen tot 1 mei 2017 voor slechts 39,-. Voor meer infor­matie zie: 


Wall Street
Deze week (mor­gen) zal de FED met haar rentebesluit komen en het heeft er alle schi­jn van dat men de rente zal gaan ver­hogen in Ameri­ka. Nor­maal gespro­ken is dit een fenomeen dat beleg­gers niet graag zien, vaak zien we dan ook een negatieve cor­re­latie tussen rentev­er­hogin­gen en beursko­ersen. Mor­gen zal echter waarschi­jn­lijk een uit­zon­der­ing op de regel wor­den. Vooral­snog verwacht vri­jwel iedereen een rentev­er­hoging en de vraag is niet of de rente dit jaar (en mor­gen) zal wor­den ver­hoogd maar hoe vaak. Men was voorne­mens om de rente drie maal te ver­hogen in 2017 maar door posi­tieve economis­che data gaan er zelfs al stem­men op voor een extra vierde ver­hoging in 2017. Eerst maar eens afwacht­en wat er mor­gen gebeurt maar gezien de verwacht­ingsci­jfers die ik de afgelopen dagen heb gezien is een ver­hoging van het rente­per­cent­age van de FED inge­cal­culeerd. Zodoende verwacht ik ook geen hevige reac­ties bij een ver­hoging deze week.

Dan de indices, deze staan er na gis­teren iet­wat verdeeld bij. Waar de Nas­daq en S&P 500 knap bli­jven liggen moesten de Dow Jones en de Dow Trans­port toch wat inlev­eren. Met name de dal­ing van de Dow Trans­port kan hard aankomen aangezien deze index wordt gezien als de voor­lopende indi­ca­tor van het koersver­loop van de Dow Jones. Een draai in de trend van de Dow Trans­port wordt vol­gens de Dow The­o­ry vaak opgevol­gd door een rever­sal op de Dow Jones. Nu de Trans­port index door het 50-MA is geza­kt is het van­daag van belang om te kijken hoe de index zal ope­nen. Bij een onmid­del­lijk her­s­tel kan een koersval van de index wor­den afgewend maar bij een verdere neer­waartse beweg­ing kun­nen de Dow Trans­port en de Dow Jones wel eens verder wegza­kken.

Voor­lop­ig verwacht ik echter dat dit niet zal gebeuren, vorige week kwam de Dow Trans­port ook al in prob­le­men toen de index door het 50-MA zak­te. Des­ti­jds viel de index zelfs terug tot 9.180 pun­ten (ruim 100 pun­ten onder het 50-MA) maar wist men dit de dag hierop knap te her­stellen door net boven het MA te eindi­gen. Gis­teren wist men deze stand dus niet vast te houden maar de koers staat slechts 30 pun­ten van dit MA ver­wi­jdert, genoeg poten­tie voor de Trans­port dus. Daar­naast staat de Dow Jones nog boven de veilige 20.850 ste­un. Deze ste­un was twee weken terug het start­punt van de sti­jging tot de All Time High van 21.170 pun­ten. Om weer tot deze ATH te komen zal de index boven deze ste­un­li­jn moeten bli­jven om zo 21.000 pun­ten weer te passeren. Bij een opwaartse door­braak van de 21.000 pun­ten zal het vol­gende doel voor de DJI liggen op 21.170 pun­ten waar­na de index zich kan gaan richt­en op het bereiken van de vol­gende mijl­paal van 21.250 pun­ten.

Hourly Dow Jones:AEX
De AEX laat zien dat het net als vorige week in goede vorm ver­keert, de index liep vorige week al voorop en wist gis­teren mee te gaan in het opwaartse tem­po in Europa. Zo sloot de AEX zo’n 0,75 punt hoger en zo staat de AEX momenteel weer bij­na op 512 pun­ten, slechts twee pun­ten ver­wi­jdert van de jaar­top die afgelopen vri­jdag werd geno­teerd.

Op het mid­del­lange ter­mi­jn beeld spreken de ontwik­kelin­gen van de AEX duidelijk in het voordeel van de index. Zo slaagde de index er vorige week in om uit te breken aan de bovenkant van de 505 – 506 zone waarmee ook de oplopende weer­stand­sli­jn over de top­pen werd door­bro­ken. Deze oude weer­stand­sli­jn die de index langer dan zes maan­den in bed­wang hield zal nu fun­geren als ste­un voor de AEX. Verder lei­d­de AKZO NOBEL de AEX vorige verder omhoog en zo slaagde men op het Dam­rak erin om de hoog­ste stand sinds 01-02-2008 op de bor­den te zetten. Een ongek­end sterke AEX dus en het lijkt erop dat de rek er voor­lop­ig nog niet uit is.

Met de huidi­ge stand van 512 pun­ten staat de index tussen de ste­un van 510,6 (oude top van 2015) en de YearHigh van 2008 die rond de 518 pun­ten ligt. Mijn verwacht­ing is dat de index zal gaan bewe­gen richt­ing de 518 top waar de index weer de koer­sniveaus van 2007 kan bereiken. Dit komt met name door de opwaartse druk die ontstaat aan de onderkant van de grafiek, de AEX is de afgelopen dagen serieus uit­ge­bro­ken. Met de uit­braak boven de 505 – 506 pun­ten was de vol­gende serieuze weer­stand voor de index de jaar­top van 2015 die rond de 510,6 pun­ten lag. Deze weer­stand werd echter met speels gemak aan de kant geschoven waar­door het vol­gende doel voor de index zo’n 10 pun­ten hoger ligt rond de 520 pun­ten. De 518 – 520 zone is eigen­lijk de eerstvol­gende serieuze weer­stand­szone en vooral­snog zie ik weinig obstakels in de route naar deze weer­stand­szone. Gezien de richt­ing van de trend die de afgelopen peri­ode duidelijk opwaarts is en het verwachte her­s­tel in de VS kan de AEX wel eens snel richt­ing deze 518 – 520 pun­ten bewe­gen. Indi­en de index erin slaagt om deze niveaus te bereiken zou dat voor het eerst in 10 jaar tijd zijn.

Op de uur­chart van de AEX zijn de ontwik­kelin­gen van de afgelopen dagen goed waar te nemen. Na een lange peri­ode waar­bij de AEX stand hield door de betrouw­bare ste­un­zone rond de 500 – 502 pun­ten is de index erin ges­laagd om de hoog­ste stand sinds 2008 op de bor­den te zetten. Vri­jdag wist men al een nieuwe jaar­top te noteren op 514 pun­ten en ook gis­teren kwam de index tot 513 pun­ten. Daar­naast vangt de oude weer­stand­sli­jn over de top­pen op het moment de koers van de index op waar­door er nu een extra ste­un­li­jn rond de 511 pun­ten is ontstaan.

Voor­lop­ig zal de focus bli­jven liggen op het bereiken van de Jaar­top die rond de 514 pun­ten ligt om ver­vol­gens via de 514 pun­ten naar de hoog­ste stand sinds 2007 te bewe­gen dat rond zo’n 520 pun­ten ligt. Aan de onderkant zien we ste­un voor de AEX rond de 511 pun­ten met daaron­der ste­un rond de 510.6, 508, 505 & 502 pun­ten. Bij een neer­waartse beweg­ing onder de 502 pun­ten komt de index in de prob­le­men en kan er een draai van de trend plaatsvin­den.

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Aan­deel in focus — RELX LONG
Van­daag bespreek ik het aan­deel RELX. Het aan­deel her­stelde gis­teren met een sti­jging van bij­na 1% zeer knap van het koersver­lies dat het fonds afgelopen vri­jdag leed toen men zo’n 0,8% aan waarde moest inlev­eren. De lange groene can­dle van gis­teren die de rode can­dle van vri­jdag teni­et heeft gedaan noe­men we een Bull­ish Engulf­ing Line Patroon, een can­dle­stick patroon dat een bodem/​steun voor de koers aan­duidt en kan wor­den gezien als het einde van een neer­waartse beweg­ing.

Na het detecteren van dit patroon verwacht ik dat de koers van RELX weer zal gaan aantrekken en dat het fonds de naar boven weer zal gaan vol­gen. Naast de bodemvorm­ing zien ik ook wat opwaartse druk aan de onderkant van de grafiek ontstaan. Zo loopt 50-MA steil op en beweegt ook de oplopende ste­un­li­jn onder de bodems nu richt­ing de huidi­ge koer­sniveaus.

Deze ontwik­kelin­gen zullen de opwaartse druk voor RELX aanzien­lijk ver­hogen en zo zal men waarschi­jn­lijk in staat zijn dit Bull­ish Can­dle­stick patroon een ver­volg te geven. Bij een verdere opwaartse beweg­ing zal het vol­gende koers­doel voor RELX liggen rond de €17,- zone waar­na het fonds kan gaan nadenken over een nieuwe ATH rond de €17,2-€17,4.
Dai­ly RELX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.