In de VS was het beeld niet alleen maar positief, de Dow Jones en de Dow Transport moesten gisteren toch toegeven aan de mindere start waardoor de indices uiteindelijk sloten in het rood. Vooral de Transport begint te kraken aangezien men daar nu (opnieuw) onder het 50-MA staat. De Dow Jones heeft de schade nog enigszins weten te beperken door slechts 20 punten in te leveren. De index sluit zodoende op 20.880 punten en blijft hiermee boven de belangrijke 20.850 steun staan. De S&P en de Nasdaq kende daarentegen een klein plus-dagje waardoor het beeld op Wall Street nog redelijk positief is. Zodoende verwacht ik dat de markten vandaag of morgen toch echt gas zullen geven om de weg richting het noorden te vervolgen.
Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: Vanaf 1 januari 2017 verstuurt analist Daïm Boscart in samenwerking met Senior Trader Guy ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 mei 2017 voor slechts 39,-. Voor meer informatie zie:
Wall Street
Deze week (morgen) zal de FED met haar rentebesluit komen en het heeft er alle schijn van dat men de rente zal gaan verhogen in Amerika. Normaal gesproken is dit een fenomeen dat beleggers niet graag zien, vaak zien we dan ook een negatieve correlatie tussen renteverhogingen en beurskoersen. Morgen zal echter waarschijnlijk een uitzondering op de regel worden. Vooralsnog verwacht vrijwel iedereen een renteverhoging en de vraag is niet of de rente dit jaar (en morgen) zal worden verhoogd maar hoe vaak. Men was voornemens om de rente drie maal te verhogen in 2017 maar door positieve economische data gaan er zelfs al stemmen op voor een extra vierde verhoging in 2017. Eerst maar eens afwachten wat er morgen gebeurt maar gezien de verwachtingscijfers die ik de afgelopen dagen heb gezien is een verhoging van het rentepercentage van de FED ingecalculeerd. Zodoende verwacht ik ook geen hevige reacties bij een verhoging deze week.
Dan de indices, deze staan er na gisteren ietwat verdeeld bij. Waar de Nasdaq en S&P 500 knap blijven liggen moesten de Dow Jones en de Dow Transport toch wat inleveren. Met name de daling van de Dow Transport kan hard aankomen aangezien deze index wordt gezien als de voorlopende indicator van het koersverloop van de Dow Jones. Een draai in de trend van de Dow Transport wordt volgens de Dow Theory vaak opgevolgd door een reversal op de Dow Jones. Nu de Transport index door het 50-MA is gezakt is het vandaag van belang om te kijken hoe de index zal openen. Bij een onmiddellijk herstel kan een koersval van de index worden afgewend maar bij een verdere neerwaartse beweging kunnen de Dow Transport en de Dow Jones wel eens verder wegzakken.
Voorlopig verwacht ik echter dat dit niet zal gebeuren, vorige week kwam de Dow Transport ook al in problemen toen de index door het 50-MA zakte. Destijds viel de index zelfs terug tot 9.180 punten (ruim 100 punten onder het 50-MA) maar wist men dit de dag hierop knap te herstellen door net boven het MA te eindigen. Gisteren wist men deze stand dus niet vast te houden maar de koers staat slechts 30 punten van dit MA verwijdert, genoeg potentie voor de Transport dus. Daarnaast staat de Dow Jones nog boven de veilige 20.850 steun. Deze steun was twee weken terug het startpunt van de stijging tot de All Time High van 21.170 punten. Om weer tot deze ATH te komen zal de index boven deze steunlijn moeten blijven om zo 21.000 punten weer te passeren. Bij een opwaartse doorbraak van de 21.000 punten zal het volgende doel voor de DJI liggen op 21.170 punten waarna de index zich kan gaan richten op het bereiken van de volgende mijlpaal van 21.250 punten.
Hourly Dow Jones:AEX
De AEX laat zien dat het net als vorige week in goede vorm verkeert, de index liep vorige week al voorop en wist gisteren mee te gaan in het opwaartse tempo in Europa. Zo sloot de AEX zo’n 0,75 punt hoger en zo staat de AEX momenteel weer bijna op 512 punten, slechts twee punten verwijdert van de jaartop die afgelopen vrijdag werd genoteerd.
Op het middellange termijn beeld spreken de ontwikkelingen van de AEX duidelijk in het voordeel van de index. Zo slaagde de index er vorige week in om uit te breken aan de bovenkant van de 505 – 506 zone waarmee ook de oplopende weerstandslijn over de toppen werd doorbroken. Deze oude weerstandslijn die de index langer dan zes maanden in bedwang hield zal nu fungeren als steun voor de AEX. Verder leidde AKZO NOBEL de AEX vorige verder omhoog en zo slaagde men op het Damrak erin om de hoogste stand sinds 01-02-2008 op de borden te zetten. Een ongekend sterke AEX dus en het lijkt erop dat de rek er voorlopig nog niet uit is.
Met de huidige stand van 512 punten staat de index tussen de steun van 510,6 (oude top van 2015) en de YearHigh van 2008 die rond de 518 punten ligt. Mijn verwachting is dat de index zal gaan bewegen richting de 518 top waar de index weer de koersniveaus van 2007 kan bereiken. Dit komt met name door de opwaartse druk die ontstaat aan de onderkant van de grafiek, de AEX is de afgelopen dagen serieus uitgebroken. Met de uitbraak boven de 505 – 506 punten was de volgende serieuze weerstand voor de index de jaartop van 2015 die rond de 510,6 punten lag. Deze weerstand werd echter met speels gemak aan de kant geschoven waardoor het volgende doel voor de index zo’n 10 punten hoger ligt rond de 520 punten. De 518 – 520 zone is eigenlijk de eerstvolgende serieuze weerstandszone en vooralsnog zie ik weinig obstakels in de route naar deze weerstandszone. Gezien de richting van de trend die de afgelopen periode duidelijk opwaarts is en het verwachte herstel in de VS kan de AEX wel eens snel richting deze 518 – 520 punten bewegen. Indien de index erin slaagt om deze niveaus te bereiken zou dat voor het eerst in 10 jaar tijd zijn.
Op de uurchart van de AEX zijn de ontwikkelingen van de afgelopen dagen goed waar te nemen. Na een lange periode waarbij de AEX stand hield door de betrouwbare steunzone rond de 500 – 502 punten is de index erin geslaagd om de hoogste stand sinds 2008 op de borden te zetten. Vrijdag wist men al een nieuwe jaartop te noteren op 514 punten en ook gisteren kwam de index tot 513 punten. Daarnaast vangt de oude weerstandslijn over de toppen op het moment de koers van de index op waardoor er nu een extra steunlijn rond de 511 punten is ontstaan.
Voorlopig zal de focus blijven liggen op het bereiken van de Jaartop die rond de 514 punten ligt om vervolgens via de 514 punten naar de hoogste stand sinds 2007 te bewegen dat rond zo’n 520 punten ligt. Aan de onderkant zien we steun voor de AEX rond de 511 punten met daaronder steun rond de 510.6, 508, 505 & 502 punten. Bij een neerwaartse beweging onder de 502 punten komt de index in de problemen en kan er een draai van de trend plaatsvinden.
Daily AEX:Hourly AEX:Aandeel in focus — RELX LONG
Vandaag bespreek ik het aandeel RELX. Het aandeel herstelde gisteren met een stijging van bijna 1% zeer knap van het koersverlies dat het fonds afgelopen vrijdag leed toen men zo’n 0,8% aan waarde moest inleveren. De lange groene candle van gisteren die de rode candle van vrijdag teniet heeft gedaan noemen we een Bullish Engulfing Line Patroon, een candlestick patroon dat een bodem/steun voor de koers aanduidt en kan worden gezien als het einde van een neerwaartse beweging.
Na het detecteren van dit patroon verwacht ik dat de koers van RELX weer zal gaan aantrekken en dat het fonds de naar boven weer zal gaan volgen. Naast de bodemvorming zien ik ook wat opwaartse druk aan de onderkant van de grafiek ontstaan. Zo loopt 50-MA steil op en beweegt ook de oplopende steunlijn onder de bodems nu richting de huidige koersniveaus.
Deze ontwikkelingen zullen de opwaartse druk voor RELX aanzienlijk verhogen en zo zal men waarschijnlijk in staat zijn dit Bullish Candlestick patroon een vervolg te geven. Bij een verdere opwaartse beweging zal het volgende koersdoel voor RELX liggen rond de €17,- zone waarna het fonds kan gaan nadenken over een nieuwe ATH rond de €17,2-€17,4.
- Benieuwd naar de koersdoelen? Word lid!
https://www.usmarkets.nl/tradershop/abonnement/ta-trading.html
Daïm Boscart | US Markets