...

TA AEX, KBC, Zilver, Heineken, Solvay en Shell

15 juni 2023, 18:33 | Marcel Bronner | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 5 / 12 | (0)

Wat gaan we van­daag doen? Ik ga vijf grafieken (ver­zoeken) analy­seren en ik voeg daar zelf de AEX aan toe. Verder kom ik terug op de analyse van ASML, want die zorgde klaar­blijke­lijk voor ver­war­ring. Daar gaan we.


Zil­ver op ver­zoek van lez­er Mis­ter bluesky:

Van alle tekeninget­jes vind ik zelf de blauwe lijn het belan­grijkst. Dit is een sti­j­gende trendli­jn die zelfs van­daag nog getest is. De test was ges­laagd. Tot nu toe, want er wordt natu­urlijk nog gehan­deld in zilver.

Met zil­ver kijk ik omhoog, zij het voorzichtig. Een eerste teken van afzwakking zou een dal­ing door de blauwe trendli­jn zijn.

Solvay op ver­zoek van lez­eres rvdv:

Stel dat ik tijd zou hebben om mijn grafieken te scan­nen op zoek naar mogelijke trades dan zou ik 3 tien­den van een sec­onde naar Solvay gaan en…doorgaan naar de vol­gende chart. Hier zie ik geen trade in.

Zit u echter long dan zou ik voor nu bli­jven zit­ten. De koers zit gevan­gen” tussen de twee hor­i­zon­tale lij­nen en is opwaarts door het rode dal­ende trendli­jn­t­je gebro­ken. Voor mij geen sig­naal om in te stap­pen, maar u kunt dus bli­jven zitten…met een stop.

Shell op ver­zoek van lez­er Mis­ter bluesky:

Nog een voor­beeld van een grafiek waar ik moment van schri­jven niets mee kan. Moet u er per direct uit? Née. Moet u dan kopen? Née.

Zit u echter long dan kunt u bli­jven zit­ten. Met die over­bek­ende stop. Kijk eens of Shell bin­nenko­rt opwaarts door de rode trendli­jn wil, dat zou dan een klein trig­gert­je zijn. Als u het aan­deel wat meer ruimte wilt geven en het bli­jft boven de sti­j­gende trendli­jn, ook dan kunt u bli­jven zitten.

Bericht van Guy Boscart:

Voor wie een tijd­je een van onze abon­nementen wil vol­gen dan kunt u gebruik mak­en van de proef aan­bied­ing. Er loopt nu een aan­bied­ing om een abon­nement uit te proberen tot 1 AUGUS­TUS en dat voor slechts €35 !! Polleke Trad­ing wordt dan €45 en COM­BI-Trad­ing kan nu voor €75 !! Kijk vooral even een tijd­je met ons mee en beslis daar­na of het bij u past … Schri­jf u in via de link https://​www​.usmar​kets​.nl/​t​r​a​d​e​rshop en dan staat u snel op onze lijst met leden …

KBC op ver­zoek van lez­eres rvdv:

Wat zien we op deze grafiek? Vanaf okto­ber vorig jaar zien we eerst een mooie sti­jging die ver­vol­gens omsloeg in een cor­rec­tie. Rechts op de grafiek zien we dat KBC stap­je bij stap­je aan het her­stellen is van die correctie. 

Deze Bel­gis­che finan­cial is boven de blauwe sti­j­gende trendli­jn al door de paarse dal­ende trendli­jn gebro­ken. Boven diezelfde blauwe trendli­jn probeert de koers zich nu opwaarts uit het rode blok­je te worste­len. Dat is nog niet gelukt en dan lieg ik want woens­dag luk­te dat op slot wel. Ik geef KBC het voordeel van de twi­jfel en verwacht dat die opwaartse uit­braak er gaat komen.

===== = = = = =
De (short)

Ik kom even terug op de short van gis­teren. Dat bleek voor enige ver­war­ring te zor­gen en heel goed dat u dan aan de bel trekt voor een uit­leg! Ik kreeg reac­tie van lez­ers lda, wdeb en Jerry2.

Er zijn tot nu toe twee Shorts” ver­sch­enen. Dat zijn:

TA (Short) ASML en

TA (Short) Arcelor Mittal

Door op bei­de links te klikken kunt u ze nog even teruglezen. Let u wel even op de houd­baarhei­ds­da­tum” van de analy­ses, met name die van Arcelor.

Met Short bedoel ik dat het geen reg­uliere analyse van zes grafieken is. Met een Short ga ik kort in op een onder­w­erp of een aan­deel, index of wat dies meer zij. Enkele lez­ers merk­ten al op dat ik bij ASML geen short tur­bo advies gaf maar juist posi­tief was op de grafiek. Lees de col­umn maar na.

Ik kan en wil geen harde adviezen geven in mijn columns, sim­pel­weg omdat dat de opzet niet is. Daar ben ik niet voor aangenomen zullen we maar zeggen. Het ont­breekt me sim­pel­weg aan de tijd om harde” adviezen te geven, want m.i. moet ik die ook accu­raat en 247 opvolgen. 

Wat ik wel bij de Short van Arcelor vroeg aan de lez­ers: wie bevalt deze opzet van de Shorts? Wilt u die vak­er voor­bij zien komen? Daar mag iedereen alsnog een antwo­ord op geven!
===== = = = = =

Heineken op ver­zoek van lez­eres rvdv:

Diege­nen die mijn columns regel­matig lezen weten al dat de dag­grafiek van Heineken aan het ver­slechteren was. Ik tel zo vijf sig­nalen die schree­uwen: Verkoop mij”!

Maar nu rechts op de grafiek. Het laat­ste bodem­p­je is lager dan het voor­gaande bodem­p­je. Bij de RSI echter wordt een (hele zwakke) posi­tieve diver­gen­tie neergezet. Voor iemand die short zit is dit het eerste sein­t­je zich achter de oren te krabben hoe lang de posi­tie nog aan te houden. Dat de koers weer bin­nen het blauwe blok­je staat is overi­gens het tweede sig­naalt­je. Wees dus extra alert s.v.p.

AEX:

De index van Klein Chi­na is de zes­de en laat­ste grafiek voor vandaag. 

Boven de blauwe sti­j­gende trendli­jn klopt de koers van de AEX op de deur van de weer­stand. De weer­stand wordt gevor­md door de rode balk. Zoals ik al eerder schreef verwacht ik dat we bin­nenko­rt opwaarts gaan uit­breken. Miss­chien mor­gen al?

Dien uw ver­zoeken maar weer in en tot in het weekend!

Mar­cel Bron­ner schri­jft als zelf­s­tandig tech­nisch anal­ist columns voor US Mar­kets.

Hij benadert de markt op basis van tech­nis­che analyse. Zijn analy­ses zijn geen beleg­gingsad­vies noch een advies om te kopen of verkopen. U kunt de analy­ses gebruiken als één van de vele com­po­nen­ten om uw besliss­ing op te baseren. 

Schri­jft hij over een aan­deel dat hij in porte­feuille heeft, dan meldt hij dat in die column.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »

1 comment

17 juni 2023, 09:12

NN raakt maar niet los (van 33 ) itt andere financials
Waar gaat het naartoe met Aperam ?
Bedankt voor analyses.

(0)
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.