...

TA AEX en drie aandelen

8 juni 2020, 08:58 | Marcel Bronner | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Op deze maandag kijk ik met u naar de AEX en drie indi­vidu­ele aan­de­len. Ook van­daag zullen we weer zien hoe ver­schil­lend de plaat­jes er vóór en ná Coro­na uitzien en hoe ver­schil­lend koersen reageer­den en reageren.


Twee van de drie aan­de­len die ik bespreek zit­ten in de AEX en de derde maak­te er vroeger onderdeel van uit: KLM. Afgelopen week besprak ik al twee Amerikaanse air­lin­ers en van­daag begin ik met Air France KLM.

AF zette niet vlak voor Coro­na een belan­grijke top neer maar al eind 2017 begin 2018. Een belan­grijke verzwakking van dit aan­deel was de neer­waartse door­braak van de rode sti­j­gende trendli­jn. Dat was m.i. het moment voor Buy & Hold om tot Sell over te gaan. De neer­waartse door­braak was overi­gens wél door Corona.

Rechts op de grafiek ziet u Air France KLM bodem zoeken en een vol­gende aan­wi­jz­ing dat het wel eens beter kon gaan met AF zou een opwaartse door­braak van de paarse weer­stand­sli­jn zijn. Deze lijn ligt op ongeveer euro 5,60. Ik heb geen haast Air France op te pakken en bek­ijk deze grafiek voor mezelf mor­gen” weer.

Schi­eten we door maar de AEX:

Een snelle update van de index, zolang het her­s­tel plaats vin­dt boven de groene sti­j­gende trendli­jn bli­jf ik redelijk posi­tief. De koers is aan­be­land bij een niet zo belan­grijke weer­stand­sli­jn op ongeveer 573, zie de paarse lijn. Het zal meer een (bredere) weer­stand­szone zijn dan een duidelijk niveau op 573. Let ook nog even op de bodemvorm­ing, dat was een soort spike, niets dubbele bodem of een trad­in­grange. Née, aan­tikken en weg­wezen, hit and run. Ik vind dat heel mooi, de ver­schillen in bodem zoeken.

Ik neem u mee naar Akzo:

Akzo laat zelfs nog meer een voor­beeld van Hit & Run zien. Als reac­tie op Coro­na zakt Akzo door het ijs, maar klimt direct uit het wak en her­stelt geweldig. Ook in het her­s­tel zit nage­noeg geen haper­ing, de koers gaat in een ruk naar het Noorden!

Als Akzo de sti­jging door weet te zetten komt het vanzelf bij de paarse lijn die ik heb getrokken op het niveau euro 79,60. Daar verwacht ik dat de opmars zal wor­den gestopt, in ieder geval tijdelijk. In 2019 kwa­men daar zo’n 4 tot 5 keer kop­ers in de markt en Akzo zal daar (als het daar al komt) op verkoop­druk moeten reke­nen. Mocht de groene sti­j­gende trendli­jn neer­waarts wor­den uitgenomen dan zal dat een eerste teken van verzwakking zijn.

Als laat­ste voor van­daag wil ik Heineken met u bespreken.

Geweldig toch? Heineken hield het onder het virus ook niet droog, maar kijkt u eens naar de bodemvorm­ing: geen Hit & Run, geen lagere bodem zoals bij Air France, maar een soort van trad­in­grange om even op adem te komen. Of zo u wilt een iets hogere bodem, zie de twee blauwe pijltjes.

Genoeg is genoeg dacht­en kop­ers en lieten de koers uit de trad­in­grange schi­eten in een vrij felle sti­jging. Nu komt Heineken voor twee uitdagin­gen te staan wil het verder omhoog. De eerste is de gap’ vullen. De gap is de leemte in de grafiek die tij­dens de val eind feb­ru­ari begin maart werd neergezet. Het is te doen gebruike­lijk dat de koers daar weer­stand ondervin­dt. Als dat zou lukken dan komt de paarse weer­stand­sli­jn om de hoek kijken, die ligt op euro 89,65 en ook aan de bovenkant van de gap. In 2019 en 2020 kwa­men daar nog kop­ers in de markt en in de tech­nis­che analyse zien we vaak dat oude ste­un nieuwe weer­stand wordt. Mocht het Heineken lukken deze twee uitdagin­gen met suc­ces aan te gaan dan zal er boven euro 89,65 een rit van zo’n 14 pun­ten inzitten.

Con­clusie:

Ook van­daag hebben we weer een aan­tal voor­beelden gezien van ver­schil­lende koers­be­weg­in­gen vóór en ná coro­na en daar­naast hoe er een bodem werd neergezet. 

Tech­nisch anal­ist voor US Mar­kets

Mar­cel Bron­ner is zelf­s­tandig tech­nisch analist. 

Hij benadert de markt op basis van tech­nis­che analyse. Zijn analy­ses zijn geen beleg­gingsad­vies noch een advies om te kopen of verkopen. U kunt de analy­ses gebruiken als één van de vele com­po­nen­ten om uw besliss­ing op te baseren. Hij heeft geen posi­tie in de indi­vidu­ele aan­de­len die hij bespreekt.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.