Op deze maandag kijk ik met u naar de AEX en drie individuele aandelen. Ook vandaag zullen we weer zien hoe verschillend de plaatjes er vóór en ná Corona uitzien en hoe verschillend koersen reageerden en reageren.
Twee van de drie aandelen die ik bespreek zitten in de AEX en de derde maakte er vroeger onderdeel van uit: KLM. Afgelopen week besprak ik al twee Amerikaanse airliners en vandaag begin ik met Air France KLM.
AF zette niet vlak voor Corona een belangrijke top neer maar al eind 2017 begin 2018. Een belangrijke verzwakking van dit aandeel was de neerwaartse doorbraak van de rode stijgende trendlijn. Dat was m.i. het moment voor Buy & Hold om tot Sell over te gaan. De neerwaartse doorbraak was overigens wél door Corona.
Rechts op de grafiek ziet u Air France KLM bodem zoeken en een volgende aanwijzing dat het wel eens beter kon gaan met AF zou een opwaartse doorbraak van de paarse weerstandslijn zijn. Deze lijn ligt op ongeveer euro 5,60. Ik heb geen haast Air France op te pakken en bekijk deze grafiek voor mezelf “morgen” weer.
Schieten we door maar de AEX:
Een snelle update van de index, zolang het herstel plaats vindt boven de groene stijgende trendlijn blijf ik redelijk positief. De koers is aanbeland bij een niet zo belangrijke weerstandslijn op ongeveer 573, zie de paarse lijn. Het zal meer een (bredere) weerstandszone zijn dan een duidelijk niveau op 573. Let ook nog even op de bodemvorming, dat was een soort spike, niets dubbele bodem of een tradingrange. Née, aantikken en wegwezen, hit and run. Ik vind dat heel mooi, de verschillen in bodem zoeken.
Ik neem u mee naar Akzo:
Akzo laat zelfs nog meer een voorbeeld van Hit & Run zien. Als reactie op Corona zakt Akzo door het ijs, maar klimt direct uit het wak en herstelt geweldig. Ook in het herstel zit nagenoeg geen hapering, de koers gaat in een ruk naar het Noorden!
Als Akzo de stijging door weet te zetten komt het vanzelf bij de paarse lijn die ik heb getrokken op het niveau euro 79,60. Daar verwacht ik dat de opmars zal worden gestopt, in ieder geval tijdelijk. In 2019 kwamen daar zo’n 4 tot 5 keer kopers in de markt en Akzo zal daar (als het daar al komt) op verkoopdruk moeten rekenen. Mocht de groene stijgende trendlijn neerwaarts worden uitgenomen dan zal dat een eerste teken van verzwakking zijn.
Als laatste voor vandaag wil ik Heineken met u bespreken.
Geweldig toch? Heineken hield het onder het virus ook niet droog, maar kijkt u eens naar de bodemvorming: geen Hit & Run, geen lagere bodem zoals bij Air France, maar een soort van tradingrange om even op adem te komen. Of zo u wilt een iets hogere bodem, zie de twee blauwe pijltjes.
Genoeg is genoeg dachten kopers en lieten de koers uit de tradingrange schieten in een vrij felle stijging. Nu komt Heineken voor twee uitdagingen te staan wil het verder omhoog. De eerste is de ‘gap’ vullen. De gap is de leemte in de grafiek die tijdens de val eind februari begin maart werd neergezet. Het is te doen gebruikelijk dat de koers daar weerstand ondervindt. Als dat zou lukken dan komt de paarse weerstandslijn om de hoek kijken, die ligt op euro 89,65 en ook aan de bovenkant van de gap. In 2019 en 2020 kwamen daar nog kopers in de markt en in de technische analyse zien we vaak dat oude steun nieuwe weerstand wordt. Mocht het Heineken lukken deze twee uitdagingen met succes aan te gaan dan zal er boven euro 89,65 een rit van zo’n 14 punten inzitten.
Conclusie:
Ook vandaag hebben we weer een aantal voorbeelden gezien van verschillende koersbewegingen vóór en ná corona en daarnaast hoe er een bodem werd neergezet.
Technisch analist voor US Markets
Marcel Bronner is zelfstandig technisch analist.
Hij benadert de markt op basis van technische analyse. Zijn analyses zijn geen beleggingsadvies noch een advies om te kopen of verkopen. U kunt de analyses gebruiken als één van de vele componenten om uw beslissing op te baseren. Hij heeft geen positie in de individuele aandelen die hij bespreekt.