...

TA AEX & DJ: Tijd voor Correctie?

24 februari 2017, 07:50 | Daïm Boscart | leestijd: 7 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Gis­teren toch een nogal onge­woon beeld op Wall Street waar de mark­ten enorm veel moeite had­den met opgang komen. De indices opende lager en doken na open­ing dieper in de min, zo zagen we enkele belan­grijke indices tot een half pro­cent aan waarde inlev­eren. Ook de Europese beurzen raak­ten hier­van onder de indruk wat ervoor zorgde dat men in Europa de dag lager afs­loot. Op Wall Street eindigde de S&P 500 vlak ter­wi­jl de Dow Jones een klein plus­je (+35) mocht noteren. De overige indices op Wall Street waren min­der posi­tief en lieten enkele dikke min­nen zien. Al dat rood op de Amerikaanse beurzen is al even gele­den en met name de NAS­DAQ en de Dow Trans­port kri­j­gen het nu zwaar te ver­duren. De eerste haarscheurt­jes in de UPtrend op Wall Street begin­nen te ontstaan nu de beurzen al enkele dagen zo vlak rond de weer­standen en All Time Highs staan en enkele indices begin­nen in te lev­eren. Wellicht is het tijd voor een cor­rigerende beweg­ing alvorens men weer kan denken aan een nieuwe hogere top.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met Senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt dit abon­nement uit­proberen tot 1 mei 2017 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 


Wall Street
Ondanks dat de overige indices op Wall Street erg veel moeite had­den met het noteren van posi­tieve cijfers wist de Dow Jones voor de 10e (!) dag op rij op een record­hoogte te sluiten. De Dow Jones opende als enige index over­we­gend posi­tief maar viel ver­vol­gens wat terug en moest zelfs even een klein min­net­je dulden. De koers van de Dow Jones wist mede door posi­tieve gelu­iden over de belast­ing­plan­nen van de VS, uitein­delijk toch een kleine winst te pakken waar­door het aan­deel nu net boven de 20.800 weer­stand staat. Ook de S&P 500 eindigt in de plus, de index viel na het noteren van een nieuwe All Time High van 2.368 pun­ten flink terug maar wist uitein­delijk toch één punt hoger te sluiten. Hier­mee bli­jft ook de S&P 500 hoog staan en bli­jft de index rond de 2.365 weer­stand hangen.

De NAS­DAQ en de Dow Trans­port zat­en gis­teren in de hoek waar de klap­pen vie­len. Net als de overige indices vie­len de NAS­DAQ & de Dow Trans­port terug bij open­ing maar deze indices wis­ten niet de kracht te vin­den om de ver­liezen weg te poet­sen. Sterk­er nog de ver­liezen liepen nog wat verder op waar­door de NAS­DAQ een half pro­cent moest inlev­eren en de Dow Trans­port met 113 pun­ten zo’n 1,2% moest inlev­eren.

Met name de terug­val van de Dow Trans­port is zorg­wekkend aangezien deze index woens­dag ook al bij­na een pro­cent aan waarde moest inlev­eren. Zodoende is de Dow Trans­port index in een peri­ode van twee dagen meer dan 2% teruggevallen, waar de index nog boven de 9.500 pun­ten noteerde sloot de index gis­teren op 9.335 pun­ten. Zoals u wellicht weet is de Trans­port index vol­gens de Dow The­o­ry” een raadgevende indi­ca­tor voor het ver­loop van de Dow Jones en als we de forse terug­val van de Trans­port index van de afgelopen twee dagen bek­ijken zijn de voorteke­nen voor de Dow Jones niet gun­stig.

Op de uur­chart van de Dow Jones zien we dat de index nu rond de 20.810 pun­ten staat, hier­mee is de index nu ook de weer­stand van 20.800 gepasseerd en is de blik gericht op de 20.850 weer­stand. Indi­en de index de opwaartse druk kan opvo­eren liggen er boven de 20.850 pun­ten ook mogelijkhe­den voor een sti­jging tot wel 21.000 pun­ten.
Per­soon­lijk verwacht ik echter een cor­rigerende beweg­ing voor de Dow Jones. De Amerikaanse hoofdin­dex bli­jft de records opstape­len en na de sti­jging van gis­teren heeft de index nu voor de 10e dag op rij de hoog­ste slot­stand ooit neergezet. Rond deze top­pen en records ontstaat vanzelf­sprek­end neer­waartse druk die de index weer wat zal terug­drin­gen alvorens men weer kan denken aan een ver­vol­gsti­jging. Daar­naast staat de RSI (Dai­ly, 14) van de Dow ook weer ruim op Over­bought” het­geen een indi­ca­tor is dat de koers van de index wel eens kan gaan dalen. Ste­un voor de Dow Jones wacht eerst rond de 20.750 pun­ten met daaron­der de 20.640, 20.550 & 20.250 als ste­un voor de index.

Hourly Dow Jones:AEX
Ook de AEX oogt niet meer zo sterk als we de afgelopen dagen gewend zijn. Nu alle beurzen tegen forse weer­standen aan­hikken kan ook de AEX geen vuist mak­en en zien we elke poging om de 500 grens te passeren uit­mon­den in een terug­val tot de 497 – 498 zone. Ook gis­teren viel de index terug tot de 497 ste­un­li­jn die de afgelopen peri­ode meerdere malen getest is. Deze ste­un­li­jn blijkt de afgelopen peri­ode erg belan­grijk voor de index aangezien deze ste­un­li­jn de index boven de belan­grijk ste­un­zone van 493,85495 pun­ten weet te houden. Een dal­ing tot onder deze 493,85495 ste­un­zone brengt het tech­nisch beeld van de index in gevaar en zou een cor­rigerende beweg­ing kun­nen inlu­iden.

Op het mid­del­lange ter­mi­jn beeld zien we dat de AEX zich in een lange duurzame uptrend bevin­dt. De index is al vanaf feb­ru­ari 2016 aan het sti­j­gen en sinds halver­wege 2016 vol­gt de index de rode weer­stand­sli­jn die oploopt over de top­pen van het afgelopen half jaar. Deze weer­stand­sli­jn wordt voor­lop­ig volledig gere­specteerd door de AEX en elke test van deze weer­stand­sli­jn gedurende het afgelopen half jaar heeft uitein­delijk voor een terug­val van de koers gezorgd. Ook nu is de AEX er niet in ges­laagd om boven deze lijn over de top­pen te ger­ak­en, vooral­snog houdt deze weer­stand­sli­jn stand rond de 500 pun­ten en wordt de index terug geleid richt­ing de ste­un­li­j­nen. Ook gis­teren bleek een bezoek aan deze weer­stand­szone het startschot voor een dal­ing, de index viel na het bereiken van de Day-High van 500,5 terug naar 497,6.

Aan de onderkant zien we de ste­un­niveaus in een rap tem­po oplopen en dit betekent dat de marges klein­er wor­den en de druk om te presteren wordt opgevo­erd. Zo zien we de oplopende lijn onder de meest recente bodems inmid­dels oplopen tot de 488 – 490 zone. Tegelijk­er­ti­jd loopt het 50-daags gemid­delde inmid­dels op tot 486 – 487 pun­ten en zal het niet lang meer duren voor­dat ook het 50-daags gemid­delde de 488 – 490 ste­un­zone zal komen ver­sterken.
Zoals ik de afgelopen dagen heb omschreven ontstaat er een Ris­ing Wedge” for­matie op de dagchart van de index door­dat de bodems sneller oplopen dan de top­pen. Een dergelijke for­matie is BEAR­ISH van aard en his­torisch gezien is de kans op een uit­braak aan de onderkant van de WIG vele malen grot­er dan een opwaartse uit­braak. Deze for­matie en de weer­stand rond de 500 – 505 zone samengenomen zullen de index de komende dagen terug dwin­gen tot de 488 – 490 ste­un­zone waar­na zal moeten blijken of de index inder­daad klaar is voor een cor­rec­tie. In het geval dat de index inder­daad zal cor­rigeren en dus onder de 488 pun­ten noteert kan de index terug­vallen tot 481, 475, 466 of zelfs 458 pun­ten.

Weer­stand voor de AEX nu 500 pun­ten met daar­boven de 502, 505 en 510 als weer­stand voor de index.

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.