...

TA AEX: Correctieve fase in UPTrend, Wall Street in moeilijkheden.

13 april 2017, 07:39 | Daïm Boscart | leestijd: 8 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Wederom een rode dag op de beuren waar de mark­ten de paasweek” niet goed zijn begonnen. Zo vallen de mark­ten wat terug in waarde wat ervoor zorgt dat de beurzen nu tegen of zelfs onder enkele belan­grijke ste­un­li­j­nen noteren. Met name op Wall Street is het sen­ti­ment negatief de laat­ste dagen en hier lukt het de beurzen maar niet om een her­stel­be­weg­ing richt­ing de jaar­top­pen en ATH’s in te zetten. Met name de Dow Trans­port, een van de meest betrouw­bare trend-aangevende indi­ca­toren, valt erg tegen de laat­ste dagen. De Trans­port index moet flink inboeten en het lijkt erop dat dit even zeer gaat doen in de VS. In de tussen­ti­jd liggen de Europese mark­ten er nog redelijk bij, de AEX noteerde gis­teren zelfs nog even een nieuwe jaar­top maar viel ver­vol­gens hard weg. Na het noteren van de jaar­top op 521,5 sloot de index zo’n 4 pun­ten lager op 517,8 pun­ten. Ook op het Dam­rak zijn de span­nin­gen vanu­it de VS te voe­len dus en het lijkt erop dat er een kleine & korte cor­rigerende beweg­ing bin­nen de uptrend in de maak is.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met Senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 juni 2017 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 


Wall Street
Paniek op Wall Street dus waar de geopoli­tieke span­nin­gen hun tol begin­nen te eisen. De Amerikaanse mark­ten lat­en de laat­ste dagen een con­solid­erend koersver­loop zien waar­bij men amper vooruit komt. Het negatieve sen­ti­ment voert momenteel de boven­toon, de openin­gen zijn vee­lal in het rood en elke opwaartse beweg­ing wordt gepakt en op tijd gekeerd door de bears waar­door er weinig schot in de zaak zit. Zo bewe­gen de mark­ten langza­am maar zek­er verder weg van de ATH-niveaus en komen enkele belan­grijke ste­un­li­j­nen van de huidi­ge UPtrend in beeld. Het is zaak voor de BULLS op Wall Street om de mark­ten boven deze ste­un­pun­ten te houden anders kan een serieuze cor­rec­tieve beweg­ing niet meer wor­den afgewend.

Trans­port
De grote ver­liez­er op Wall Street de afgelopen dagen is de Dow Trans­port en dit doet veel beleg­gers schrikken. De Dow Trans­port index is vol­gens de Dow-The­o­ry” immers een voor­lop­er op de overige indices zoals de Dow Jones en een draai van de trend van de Dow Jones wordt vaak al geïn­tro­duceerd door een rever­sal van de Trans­port index.

Deze Trans­port index kent momenteel een zeer lastige peri­ode en nadat de index eerder al flink moest inlev­eren was de Trans­port index gis­teren opnieuw aan de beurt. In totaal moest men hier 163 pun­ten inlev­eren, een dal­ing van bij­na 2%. Het is even gele­den dat we een dergelijke min op Wall Street hebben gezien en dit is dan ook een veron­trustend sig­naal van de Trans­port index. De index noteert momenteel ver onder het 50-daags gemid­delde dat nu op zo’n 9.240 pun­ten staat. Verder valt op dat de Dow Trans­port vanaf de top nu al al bij­na 700 pun­ten (669) heeft moeten inlev­eren, een dal­ing die in totaal goed is van bij­na 7% vanaf de top die begin maart werd neergezet.

Een dal­ing van 7% op een index in een tijds­bestek van ruim een maand kan wor­den aange­merkt als een cor­rec­tie en zodoende moeten we extra op ons hoede zijn op dit moment. Indi­en de Dow The­o­ry wordt nageleefd staat er nog wat te wacht­en op Wall Street aangezien de overige indices tot nog toe weinig hebben moeten lij­den. Zo heeft de Dow Jones in dezelfde peri­ode slechts 2,7% aan waarde moeten inlev­eren ter­wi­jl de S&P 500 2,3% is gedaald vanaf de ATH.

Zodoende zal er van­daag met bovengemid­delde inter­esse wor­den gekeken naar de Dow Trans­port die met de koersval van gis­teren onder de 9.000 pun­ten is gevallen. Een alarmerend sig­naal aangezien de 9.000 grens een belan­grijke ste­un is voor de index. Bij een verdere dal­ing komen de ste­un­li­j­nen onder deze grens in beeld rond de 8.900 en 8.785 pun­ten, indi­en de neer­gaande beweg­ing een extreem ver­volg kri­jgt kan de index zelfs terug tot 8.5008.600 pun­ten waar het 200-daags gemid­delde wacht.

Dai­ly Dow Trans­port:Dow Jones
De Dow Jones wist de schade gis­teren enigszins te beperken maar lijkt zich nu wel echt op te gaan mak­en voor een test van de onderkant van de 20.54020.740 trad­in­grange waar het spel zich nu al enkele dagen afspeelt. De Amerikaanse index heeft de afgelopen weken meerdere pogin­gen gewaagd om deze range aan de bovenkant te ver­lat­en maar de 20.740 weer­stand bleek veel te sterk. Waar de index de afgelopen dagen nog kon vertrouwen op de 20.640 ste­un­li­jn lijkt ook deze nu aan de kant gezet. De Bears dri­jven de index naar de ste­un­li­jn rond de 20.540 pun­ten waar de onderkant van de range ligt. Een neer­waartse door­braak van deze ste­un­li­jn kan de index richt­ing de 20.400, 20.250 & uitein­delijk de 20.000 pun­ten lei­den. De vraag op Wall Street is of de Dow-The­o­ry weer een nieuw hoofd­stuk kri­jgt of dat de Dow Jones tijdig kan her­stellen. Op het moment ziet het er niet goed uit maar de 20.40020.540 ste­un­zone is al vak­er een zeer sterke ste­un­zone gebleken.

Hourly Dow Jones:AEX
De AEX die de afgelopen dagen zeer sterk oogt slaagde er gis­teren wederom in om een nieuwe jaar­top te noteren. De index noteerde vlak na open­ing een nieuwe jaar­top op 521,5 pun­ten en raak­te hier­mee een heel gevoelig punt op de grafiek. De index zette met deze stand namelijk de hoog­ste stand sinds decem­ber 2007 op de bor­den en hier­mee heeft de index de koer­sniveaus van het mooie beurs­jaar 2007 weten te bereiken. Een erg belan­grijke top in 2007 was de 520 – 523 top waar des­ti­jds enorm veel weer­stand op de koersen werd uit­geoe­fend. Nu de index zo’n 10 jaar lat­er weer rond dit punt is uit­gekomen zien we direct een soort­gelijke ontwik­kel­ing als des­ti­jds. Door 521,5 op de bor­den te zetten ontstond er gelijk neer­waartse druk op de AEX-koers het­geen voor een snelle neer­waartse beweg­ing zorgde. Zo sloot de index uitein­delijk op 517,8 pun­ten, bij­na 4 pun­ten lager dan de jaar­top.

De afgelopen weken heb ik con­stant geschreven dat het koers­doel voor de index lag rond de 520 – 523 pun­ten. Nu de index dit doel behaald heeft kan de index weer een stap­je terug doen. Zo schreef ik gis­teren al dat een cor­rigerende beweg­ing na het bereiken van de 520 – 523 zone tot de ste­un­zone van 516 – 518 pun­ten maar een dal­ing tot 510,6514 behoort ook tot de mogelijkhe­den. Na de krachtsinspan­nin­gen van de BULLS lijkt het erop dat er even wat lucht uit de markt zal wor­den gehaald. De can­dle die gis­teren werd gevor­md die veel wegheeft van een Shoot­ing Star” beves­tigde dan ook mijn verwacht­ing van het koersver­loop van de AEX. Een dergelijk Can­dle­stick patroon is vaak een betrouw­bare indi­ca­tor die aangeeft dat een UPtrend (tijdelijk) aan zijn einde is en dat er een forse weer­stand is getest. In dit geval is deze weer­stand de 521,5, het punt mid­denin het door mij beschreven koers­doel van 520 – 523 pun­ten en dat is naar mijn idee dus volkomen logisch.

Met de ontwik­kelin­gen van gis­teren verwacht ik dat de mark­ten van­daag verder zullen moeten inlev­eren en dat er enkele belan­grijke ste­un­niveaus in beeld komen. Voor de AEX verwacht ik een test van de 514 – 516 ste­un­zone waar­na de index zelfs nog terug kan vallen tot 510,6512 pun­ten. Hier wacht echter een zeer sterke ste­un­zone en een koersval tot onder deze ste­un­zone lijkt mij vooral­snog onwaarschi­jn­lijk. De neer­gaande beweg­ing is in mijn ogen niets meer dan een kleine terugtest in een duurza­am oplopende uptrend. Zodoende verwacht ik dat de AEX na het testen van de zojuist genoemde ste­un­niveaus weer richt­ing de 523 pun­ten kan bewe­gen.

Dat zal echter wel voor vol­gende week zijn, mor­gen is het goede vri­jdag en maandag tweede paas­dag. Een van de spaarzame momenten dat de beurzen in Ned­er­land vier dagen achtereen­vol­gend ges­loten zijn. Geni­et van uw vri­je dagen vanaf mor­gen, rust uit en dins­dag zal ik weer aan­wezig zijn met de voor­beurs TA.

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.