...

Sector analyse: Koffie, Fast Food en bier

6 juni 2016, 19:24 | US Markets Redactie | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 11 / 12 | (0)

Van­daag mak­en we een analyse over aan­de­len bin­nen de con­sumenten sec­tor die wereld­wi­jd actief zijn. We bek­ijken Mc Don­alds en Star­bucks met daar­naast het aan­deel Heineken als lever­anci­er van drank (bier) wereldwijd.


Om een suc­cesvolle keten te zijn moet je een sterk bedri­jf­s­plan hebben dat gemakke­lijk gedu­pliceerd kan wor­den om dat over de gehele wereld toe te passen. Hierin moet het mod­el ook flex­i­bel zijn om de veran­derin­gen van de con­sument op te van­gen. Over de jaren heen is de vraag van con­sumenten dus­danig aan het veran­deren dat er ver­schil­lende trends zijn geweest waaraan bedri­jven zich drastisch hebben moesten aan­passen om met de con­curen­tie mee te gaan om zo mark­taan­deel veilig te stellen.

McDon­alds

Mc Don­alds is een wereld­wi­jd suc­ces door de con­sis­ten­sie van hun bedri­jf­s­mod­el dat gemakke­lijk te kopieëren is en over­al ter wereld toegepast kan wor­den. De laat­ste jaren heeft Mc Don­alds het bedri­jf­s­mod­el drastisch moeten veran­deren door­dat de vraag van de con­sument anders is gewor­den. Zo zijn we ons meer bewust van het milieu gewor­den, waar Mc Don­alds een grote vervuil­er was met de grote hoeveel­heid ver­pakkings­mat­te­ri­alen. Daar­naast is de con­sument gezon­der gaan eten waar Mc Don­alds juist veel onge­zonde pro­ducten aan­bood. Hierin is Mc Don­alds suc­cesvol met de trend meege­gaan en heeft het zich een nieuwe naam kun­nen geven door in te spe­len op nieuwe mark­ten zoals de koffiemarkt waar het bedri­jf nu mark­taan­deel van Star­bucks wint. Door deze veran­der­ing is Mc Don­alds opnieuw win­st­geven­der gewor­den waar­door het bedri­jf nu erg goed ligt bij anal­is­ten die een posi­tieve indruk hebben gekre­gen van Mc Donalds. 

Sinds augus­tus 2015 zit het aan­deel in een sterke opwaartse trend en kon het aan­deel een nieuwe top neerzetten, daarmee is het een van de vele bedri­jven die recen­telijk een nieuwe all-time high hebben neergezet. Mc Don­alds maak­te hier een nieuwe all-time high rond de $132.

De koers van het aan­deel staat nu rond de ste­un­li­jn die we zien in de buurt van de $120 – 120.5. Mocht het aan­deel verder zakken dan breekt de ste­un met als doel een dal­ing tot rond de $116 waar we naast een reeks bodems ook het het 200-daags gemid­delde zien uitkomen. Hieron­der begint het er slechter uit te zien voor McDon­alds en kan de gap wor­den gedicht die nog open staat sinds okto­ber 2015.

Weer­stand voor McDon­alds wacht er nu rond de $125, de vol­gende weer­stand zien we rond de $126.5 door het 50-daags gemid­delde. Hier­na wacht de vol­gende weer­stand rond de $129 en lat­er de top rond de $132. De koers ligt nog ver boven het 200-daags gemid­delde waarmee het aan­deel bull­ish bli­jft bekeken over de lan­gere termijn.

MAC TA 2e608

Star­bucks

Star­bucks is wereld­wi­jd een groot suc­ces gewor­den door­dat ze op een geheel andere manier mar­ket­ing voeren dan welke men gewend is. Star­bucks was een van de eerste bedri­jven die veel gebruikt maak­te van dig­i­tale adver­ten­ties en via sociale media, mede daar­door hebben ze dan ook gro­ten­deels hun suc­ces te danken. Hier­door kon men vaak over Star­bucks spreken waar­door er een soort inter­ac­tief plat­form kwam voor klanten, poten­tiele klanten en liefheb­bers voor het merk. Door­dat dig­i­tale adver­ten­ties zich snel ver­sprei­den werd Star­bucks al snel een groot suc­ces waar­door het ook de groot­ste koffieketen ter wereld werd.

Tegen­wo­ordig loopt Star­bucks tegen grotere con­curen­tie aan door­dat andere bedri­jven ook gebruik begin­nen te mak­en van het inter­net en vooral van sociale media, ook ver­loor Star­bucks een stuk mark­taan­deel aan Mc Don­alds en Dunk­in’­Donuts. Dit komt door­dat Star­buck zich posi­tion­eert als exclusieve koffieketen waar een hoge pri­js betaald moet wor­den voor de koffie waar men bij de con­curent die het er plots bij­doet nu voor dezelfde kwaliteit een lagere pri­js betaald. In feite lokt men de con­sument voor de koffie naar hun bedri­jf tegen een lagere pri­js in de hoop dat men ziet dat er meer is te halen bij de con­cur­rent dan dat bak­je koffie voor men naar het werk gaat. Door al deze fac­toren vallen de resul­tat­en van Star­bucks onder de verwachtin­gen van de anal­is­ten wat op de koers drukt en deze doet stagneren.

De tech­nis­che grafiek van star­bucks laat zien dat het aan­deel niet in staat is geweest om een uit­braak te forceren waar­door de koers sinds juli 2015, met wat kleine uitsch­i­eters, tussen de $54 en $61 zijwaarts beweegt. Door slechte kwartaal­ci­jfers is er opnieuw een dal­ende trend ingezet waar­door er een neer­waartse gap werd achtergelaten.

Star­bucks ligt momenteel op de hor­i­zon­tale ste­un rond de $55 waar ook de lijn onder de recente bodems uitkomt van feb­ru­ari en mei dit jaar. Bij een verdere terug­val ziet het er tech­nisch erg slecht uit voor Star­bucks en kan het aan­deel onder de bodem van feb­ru­ari terugza­kken richt­ing de ste­un rond de $52.

De koers van Star­bucks ligt nu een eind onder de weer­stand rond de $57,5 waar meteen ook het 50-daags gemid­delde uitkomt. Bij verdere kracht kan het aan­deel opzoek naar het 200-daags gemid­delde dat rond de $58.5 uitkomt met daar­boven de lijn over de recente top­pen rond de $62 waar­bij meteen ook de gap van april ges­loten kan worden.

Star­bucks ligt er tech­nisch zwak bij door­dat het aan­deel onder het 200-daags gemid­delde, en ook onder het 50-daags gemid­delde. Het aan­deel ligt er dus Bear­ish bij momenteel. 

Starbucks TA 9331a

Heineken

Heineken staat momenteel rond zijn All-time high die novem­ber vorig jaar werd neergezet. Door­dat opkomende mark­ten zoals Chi­na sterk bli­jven groeien bli­jft dit een posi­tief effect geven op de resul­tat­en van Heineken, dat ver­taalt zich uit­er­aard in een posi­tief koersver­loop. Hier­mee zit het aan­deel van Heineken al sinds het eerste kwartaal van 2014 in een sterke uptrend waar­door de koers al bij­na ver­dubbeld is.

Door deze sterke ral­ly laat het aan­deel nog steeds een sta­biele uptrend zien met de koers nu ver boven de ste­un­li­jn van dit oplopende trend­kanaal die nu uitkomt rond de €82.5. Net onder deze ste­un­li­jn zien we het 50-daags gemid­delde rond de €81.5. Mocht de koers verder wegza­kken onder deze 2 sterke ste­un­li­j­ne­nan Heineken daar­na ste­un vin­den rond de €81 met lat­er €79 als ste­un. Als dat plaats zou vin­den dan ziet het er snel tech­nisch min­der goed uit voor Heineken.

De koers van Heineken staat nu iets onder de hor­i­zon­tale weer­stand rond de €84.5, als er een uit­braakt komt dan kan het aan­deel weer naar de €86 – 87 oplopen waar de All-time-Highs weer wacht­en. De koers ligt behoor­lijk ver boven het 200-daags gemid­delde wat nog meer aangeeft dat Heineken er zeer Bull­ish voor staat.

Heineken TA 5756d

US Mar­kets redactie


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.