Vandaag maken we een analyse over aandelen binnen de consumenten sector die wereldwijd actief zijn. We bekijken Mc Donalds en Starbucks met daarnaast het aandeel Heineken als leverancier van drank (bier) wereldwijd.
Om een succesvolle keten te zijn moet je een sterk bedrijfsplan hebben dat gemakkelijk gedupliceerd kan worden om dat over de gehele wereld toe te passen. Hierin moet het model ook flexibel zijn om de veranderingen van de consument op te vangen. Over de jaren heen is de vraag van consumenten dusdanig aan het veranderen dat er verschillende trends zijn geweest waaraan bedrijven zich drastisch hebben moesten aanpassen om met de concurentie mee te gaan om zo marktaandeel veilig te stellen.
McDonalds
Mc Donalds is een wereldwijd succes door de consistensie van hun bedrijfsmodel dat gemakkelijk te kopieëren is en overal ter wereld toegepast kan worden. De laatste jaren heeft Mc Donalds het bedrijfsmodel drastisch moeten veranderen doordat de vraag van de consument anders is geworden. Zo zijn we ons meer bewust van het milieu geworden, waar Mc Donalds een grote vervuiler was met de grote hoeveelheid verpakkingsmatterialen. Daarnaast is de consument gezonder gaan eten waar Mc Donalds juist veel ongezonde producten aanbood. Hierin is Mc Donalds succesvol met de trend meegegaan en heeft het zich een nieuwe naam kunnen geven door in te spelen op nieuwe markten zoals de koffiemarkt waar het bedrijf nu marktaandeel van Starbucks wint. Door deze verandering is Mc Donalds opnieuw winstgevender geworden waardoor het bedrijf nu erg goed ligt bij analisten die een positieve indruk hebben gekregen van Mc Donalds.
Sinds augustus 2015 zit het aandeel in een sterke opwaartse trend en kon het aandeel een nieuwe top neerzetten, daarmee is het een van de vele bedrijven die recentelijk een nieuwe all-time high hebben neergezet. Mc Donalds maakte hier een nieuwe all-time high rond de $132.
De koers van het aandeel staat nu rond de steunlijn die we zien in de buurt van de $120 – 120.5. Mocht het aandeel verder zakken dan breekt de steun met als doel een daling tot rond de $116 waar we naast een reeks bodems ook het het 200-daags gemiddelde zien uitkomen. Hieronder begint het er slechter uit te zien voor McDonalds en kan de gap worden gedicht die nog open staat sinds oktober 2015.
Weerstand voor McDonalds wacht er nu rond de $125, de volgende weerstand zien we rond de $126.5 door het 50-daags gemiddelde. Hierna wacht de volgende weerstand rond de $129 en later de top rond de $132. De koers ligt nog ver boven het 200-daags gemiddelde waarmee het aandeel bullish blijft bekeken over de langere termijn.
Starbucks
Starbucks is wereldwijd een groot succes geworden doordat ze op een geheel andere manier marketing voeren dan welke men gewend is. Starbucks was een van de eerste bedrijven die veel gebruikt maakte van digitale advertenties en via sociale media, mede daardoor hebben ze dan ook grotendeels hun succes te danken. Hierdoor kon men vaak over Starbucks spreken waardoor er een soort interactief platform kwam voor klanten, potentiele klanten en liefhebbers voor het merk. Doordat digitale advertenties zich snel verspreiden werd Starbucks al snel een groot succes waardoor het ook de grootste koffieketen ter wereld werd.
Tegenwoordig loopt Starbucks tegen grotere concurentie aan doordat andere bedrijven ook gebruik beginnen te maken van het internet en vooral van sociale media, ook verloor Starbucks een stuk marktaandeel aan Mc Donalds en Dunkin’Donuts. Dit komt doordat Starbuck zich positioneert als exclusieve koffieketen waar een hoge prijs betaald moet worden voor de koffie waar men bij de concurent die het er plots bijdoet nu voor dezelfde kwaliteit een lagere prijs betaald. In feite lokt men de consument voor de koffie naar hun bedrijf tegen een lagere prijs in de hoop dat men ziet dat er meer is te halen bij de concurrent dan dat bakje koffie voor men naar het werk gaat. Door al deze factoren vallen de resultaten van Starbucks onder de verwachtingen van de analisten wat op de koers drukt en deze doet stagneren.
De technische grafiek van starbucks laat zien dat het aandeel niet in staat is geweest om een uitbraak te forceren waardoor de koers sinds juli 2015, met wat kleine uitschieters, tussen de $54 en $61 zijwaarts beweegt. Door slechte kwartaalcijfers is er opnieuw een dalende trend ingezet waardoor er een neerwaartse gap werd achtergelaten.
Starbucks ligt momenteel op de horizontale steun rond de $55 waar ook de lijn onder de recente bodems uitkomt van februari en mei dit jaar. Bij een verdere terugval ziet het er technisch erg slecht uit voor Starbucks en kan het aandeel onder de bodem van februari terugzakken richting de steun rond de $52.
De koers van Starbucks ligt nu een eind onder de weerstand rond de $57,5 waar meteen ook het 50-daags gemiddelde uitkomt. Bij verdere kracht kan het aandeel opzoek naar het 200-daags gemiddelde dat rond de $58.5 uitkomt met daarboven de lijn over de recente toppen rond de $62 waarbij meteen ook de gap van april gesloten kan worden.
Starbucks ligt er technisch zwak bij doordat het aandeel onder het 200-daags gemiddelde, en ook onder het 50-daags gemiddelde. Het aandeel ligt er dus Bearish bij momenteel.
Heineken
Heineken staat momenteel rond zijn All-time high die november vorig jaar werd neergezet. Doordat opkomende markten zoals China sterk blijven groeien blijft dit een positief effect geven op de resultaten van Heineken, dat vertaalt zich uiteraard in een positief koersverloop. Hiermee zit het aandeel van Heineken al sinds het eerste kwartaal van 2014 in een sterke uptrend waardoor de koers al bijna verdubbeld is.
Door deze sterke rally laat het aandeel nog steeds een stabiele uptrend zien met de koers nu ver boven de steunlijn van dit oplopende trendkanaal die nu uitkomt rond de €82.5. Net onder deze steunlijn zien we het 50-daags gemiddelde rond de €81.5. Mocht de koers verder wegzakken onder deze 2 sterke steunlijnenan Heineken daarna steun vinden rond de €81 met later €79 als steun. Als dat plaats zou vinden dan ziet het er snel technisch minder goed uit voor Heineken.
De koers van Heineken staat nu iets onder de horizontale weerstand rond de €84.5, als er een uitbraakt komt dan kan het aandeel weer naar de €86 – 87 oplopen waar de All-time-Highs weer wachten. De koers ligt behoorlijk ver boven het 200-daags gemiddelde wat nog meer aangeeft dat Heineken er zeer Bullish voor staat.
US Markets redactie