...

Drank sector dicht bij All Time Highs

4 juli 2016, 18:16 | US Markets Redactie | leestijd: 11 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

De markt voor drank en fris­drank is de laat­ste jaren enorm aan het groeien, in 2009 werd er rond de 700 mil­jard liter per jaar gecon­sumeerd en het is de verwacht­ing dat in 2018 de kaap van 1000 mil­jard liter wordt door­bro­ken. Coca-Cola is de groot­ste spel­er bin­nen de fris­drank markt, Inbev is wereld­wi­jd de groot­ste pro­du­cent van bieren ter­wi­jl Heineken daar net onder zit met bier en fris­drank. In deze Analyse zullen we daarom kijken kijken naar de aan­de­len Coca-Cola, Inbev en het Ned­er­landse Heineken.


De laat­ste jaren is de indus­trie voor dranken behoor­lijk aan het veran­deren, de voor­naam­ste reden is net als bij veel con­sumenten­pro­ducten de vraag van de con­sument die zich steeds bewuster word van zijn gezond­heid en hier dus ook een grotere vraag creëert naar meer gezonde dranken. Door deze veran­derende vraag zien we dat de tra­di­tionele fris­dranken min­der pop­u­lair aan het wor­den zijn en juist de meer onbek­ende dranken erg aan pop­u­lar­iteit win­nen. Pro­du­cen­ten zien dan ook een andere samen­stelling van de omzet, lagere verkopen van tra­di­tionele pro­ducten en een groeiende omzet van nieuwe pro­ducten. Bestaande dranken zullen dus ook vernieuwd moeten wor­den om mee te kun­nen met de nieuwe gezond­hei­d­strend. CEO James Quincey van Coca-Cola gaf al aan dat de fris­drank Coca-Cola nog steeds gelijk is aan de eerste ver­sie, bedacht in 1886 door de apothek­er John Pem­ber­ton. Zo gaf hij al aan dat er mogelijk wat veran­derin­gen zullen moeten plaatsvin­den om Coca-Cola met de tijd mee te kri­j­gen. De for­mule voor de pro­duc­tie van Coca-Cola is al die tijd al een zwaar bewaakt geheim gebleven

Aan de andere kant wil de con­sument de mogelijkheid hebben om kleinere hoeveel­he­den per keer aan te schaf­fen waar nu vaak alleen grotere hoeveel­he­den mogelijk zijn, grote blik­jes (33 cl) en grote flessen (1,5 en zelfs 2 liter). Hier­voor zal de grootte van de bestaande blik­jes en flessen aangepast moeten wor­den om zo aan de wens van de con­sument te vol­doen. Daar­naast is er een grote vraag aan het ontstaan naar de vin­tage uit­stral­ing van vroegere pro­ducten wat extra ontwik­kel­ingskosten met zich mee brengt, de con­sument is alles bepal­end bin­nen deze indus­trie waar­door er gro­ten­deels aan de wensen voldaan moet wor­den. Dat kan de kosten wel op doen lopen. Naast de eisen van de con­sument drukt ook de zware pri­js­con­cur­ren­tie ste­vig op de haal­bare marges waar­door de totale omzet onder druk kan komen te staan. 

Wat er speelt bij de niet-alco­holis­che markt geldt eigen­lijk ook het­zelfde voor de alco­hol houdende dranken waar Inbev nu de groot­ste spel­er is sinds een aan­tal jaren. De con­sument vraag niet naar gezon­dere bieren maar wel naar meer spe­ciale bieren met een nieuwe smaak. Het assor­ti­ment groeit dan ook jaar­lijks, Inbev speelt daar heel goed op in door over­names te ple­gen van lokale bier­brouw­ers om zo het assor­ti­ment ruim te ver­groten en door inter­na­tion­aal deze bieren uit te zetten het bereikt ervan te doen groeien. Verder zien we steeds meer nieuwe smak­en ver­schi­j­nen om op de vraag van de con­sument in te kun­nen spe­len. De dranken­sec­tor is dus een snel groeiende markt en tevens ook een sterk veran­derende markt waar je flex­i­bel moet bli­jven om met de laat­ste trends mee te kun­nen. Al met al is de dranken­sec­tor een moeil­ijke indus­trie met mogelijk veel obstakels die de omzet negatief kun­nen beïnvloeden.

Coca-Cola

Coca-Cola doet het de laat­ste jaren erg goed en zit sinds de bodem van jan­u­ari 2014 in een sterke up-trend, hier­door hebben we dan ook bij­na een ver­dubbel­ing van de pri­js van het aan­deel gezien. Toch kri­jgt het bedri­jf een steeds slechter ima­go door de grote hoeveel­he­den suik­er die nodig zijn voor de pro­duc­tie wat de fris­drank erg onge­zond maakt. Het is dan nu ook de kun­st voor Coca-Cola om nieuwe dranken te ontwikke­len met min­der suik­er die dan in de smaak moeten vallen bij de con­sument. Het is dan ook vanzelf­sprek­end dat de nieuwe Cola-zero en Cola-light van groot belang bli­jven voor Coca-Cola. Vorig jaar werd bek­end dat de merk­naam Cola-light in pop­u­lar­iteit aan het dalen is, en dat Pep­si-Cola nu op een 3e plek staat van de meest bek­ende non-alco­holis­che drank in de V.S. Door de dal­ende vraag naar de tra­di­tionele fris­dranken wor­den de groe­ici­jfers nu al voor het 2e jaar op rij niet behaald. Hier­mee lijkt Coca-Cola toch wat in de prob­le­men te komen en moet het zich toch anders gaan posi­tioneren om bij de con­sument de nodi­ge aan­dacht te bli­jven trekken. 

Eind mei kwam Coca-Cola Euro­pean Part­ners, een fusie bedri­jf van 50 ver­schil­lende fab­rieken, naar de Ams­ter­damse beurs. Dit werd gedaan om syn­ergie te creëren tussen de ver­schil­lende fab­rieken door de Europese lan­den heen om een betere con­cur­ren­tie posi­tie te creëren. Coca-Cola Euro­pean part­ners is voor 18% is han­den van de Coca-Cola Com­pa­ny. Dit zou mogelijk een posi­tief effect kun­nen bren­gen op het aan­deel van het moederbedrijf.

Door de sterke ral­ly van afgelopen week staat Coca-Cola weer boven de lijn onder de bodems sinds jan­u­ari, die lijn zien we rond de $45, hier zien we ongeveer ook het 50-daags gemid­delde uitkomen. Mocht deze ste­un niet sterk genoeg blijken dan kan de koers terug naar de hor­i­zon­tale ste­un die rond de $44 wacht. Bij een uit­braak naar bene­den kri­j­gen we een geheel ander beeld bij het aan­deel Coca-Cola, de uptrend wordt dan ver­lat­en en de vol­gende ste­un wacht dan rond de $42. Hier­tussen zal eerst het 200-daags gemid­delde rond de $43.5 mogelijk nog ste­un bieden.

De eerste weer­stand voor Coca-Cola wacht nu rond de $46. deze werd de afgelopen maan­den al 2 keer getest maar kon niet door­bro­ken wor­den. Een uit­braak daar­boven is nodig om weer richt­ing de All Time High op te klim­men, die wacht nu rond de $47. Hier­boven kun­nen er nieuwe top­pen wor­den gemaakt met eerst rond de $50 weer­stand daarboven.

Als we kijken naar het ver­loop van de afgelopen maan­den lijkt het erop dat Coca-Cola wederom de weer­stand rond de $46 wilt gaan testen. Dat komt omdat het posi­tief sen­ti­ment ron­dom het aan­deel aan­wezig bli­jft, wel de onder­grens in de gat­en bli­jven houden als vangnet of stoploss.

Inbev

Inbev is een gigan­tis­che brouw­er die eige­naar is van ver­schil­lende grote bier­merken, een van deze grote namen bin­nen het assor­ti­ment is Bud Light, dit bier is de afgelopen jaren sterk in pop­u­lar­iteit aan het dalen wat direct op de omzet drukt. Merken zoals Stel­la Artois en Jupil­er zijn juist erg aan pop­u­lar­iteit aan het win­nen wat een posi­tieve impuls aan de omzet zal geven waar­door alles een beet­je in bal­lans komt. Inbev weet goed met de enorme omvang van het bedri­jf om te gaan en bouwde een zeer effi­ciënt dis­trib­u­tie kanaal op waar­door er hogere marges kun­nen wor­den behaald het­geen zich kan ver­tal­en in mooie resul­tat­en. Dit jaar komt het bru­to win­st­marge uit op 61%, het­geen vele malen hoger ligt dan de con­cur­ren­tie. Hier­door hebben anal­is­ten dan ook posi­tieve verwachtin­gen voor het aan­deel Inbev met een gemid­deld koers­doel van €138.

Mede door de effi­ciën­tie van Inbev zijn de anal­is­ten posi­tief gestemd over het aan­deel. Daar­naast zien we dat Inbev over de laat­ste jaren sta­biel gegroeid is in een markt die maar een beschei­den ontwik­kel­ing laat zien. Anal­is­ten verwacht­en dat de markt voor alco­holis­che dranken, waarin Inbev opereert, de aankomende jaren met 3% zal groeien. Ook is het aan­deel erg pop­u­lair door­dat het een hoog div­i­dend uit­keerd (3.8%). Dit is voor insti­tu­tionele beleg­gers zeer aantrekke­lijk waar­door zo’n 5.5% van alle aan­de­len in insti­tu­tion­eel bez­it zijn.

Recent werd bek­end dat Inbev ver­dacht word van het mis­bruiken van hun dom­i­nante mark­t­posi­tie, het gaat er hier om dat Inbev in Bel­gië probeert de import van eigen merken uit goed­kopere lan­den te ver­hin­deren om er zo hogere pri­jzen voor te kun­nen te vra­gen. Dit zou een negatief effect kun­nen uitoe­fe­nen op het aan­deel waar­door we dit in de gat­en moeten houden.

Door de recent solide presta­ties staat Inbev dicht bij zijn All Time High van novem­ber vorig jaar (2015) die rond de €124 uitkomt. Door de ral­ly van afgelopen week is de koers buiten het oplopende trend­kanaal gebro­ken en daar­door ligt de weg nu open richt­ing die All Time High. Die top rond de €124 kan wel voor de nodi­ge weer­stand zor­gen maar als het aan­deel daar­boven uit weet te breken kun­nen we snel nieuwe top­pen verwacht­en. Het vooruitzicht voor Inbev is dan ook redelijk posi­tief.

De koers van Inbev ligt momenteel net boven de lijn over de recente top­pen die we rond de €116 – 117 zien, die zone kan nu voor ste­un gaan zor­gen. Bij een verdere terug­val zien we de vol­gende ste­un rond de €112 uitkomen waar ook het 50-daags gemid­delde wacht. Mocht de koers nog verder terug moeten dan zal het 200-daags gemid­delde rond de €110 ste­un bieden.

Heineken

Sinds de bodem van feb­ru­ari dit jaar zien we dat Heineken in een solide uptrend laat zien, het aan­deel bleef ook net­jes bin­nen het trend­kanaal, toch brak Heineken door de ste­un­li­jn van het oplopende trend­kanaal en moest het wat inlev­eren. Op 9 juni dit jaar kwam Heineken met een pers­bericht dat men in de For­mule 1 zal stap­pen (autoraces) met als doel daarmee tot 200 miljoen extra con­sumenten te kun­nen bereiken op ter­mi­jn. Dit nieuws leek eerst slecht ont­van­gen te wor­den door investeerders waar­door het aan­deel behoor­lijk onder druk kwam te staan en sterk daalde. Door deze deal steken er gelu­iden op dat er nieuwe restric­ties moeten komen waar­door alco­holis­che spon­sor­ing voor dit soort sport even­e­menten onmo­gelijk wordt gemaakt. Het moet nu nog maar blijken wat Heineken uit deze deal kan en zal halen?

Door de sterke sti­jging van afgelopen week staat de koers van Heineken nu ver boven het 50-daags gemid­delde dat nu mogelijk ste­un kan bieden rond de €82, vlak daaron­der zien we de €80 – 81 als ste­un. Mocht de koers verder terug­vallen dan kan het 200-daags gemid­delde mogelijk rond de €79 nog ste­un bieden. Onder die €79 ziet het er min­der goed uit want dan kan het aan­deel terug naar de bodem van juli met ste­un rond de €77.5.

De koers van Heineken ligt nu op de lijn van de recente top­pen, die zien we nu uitkomen rond de €84.5. Een uit­braak is nu nodig om richt­ing de All Time High op te kun­nen lopen, die wacht rond de €87waar de weer­stand rond de €86.9. Boven deze All Time High kan Heineken uit­breken met als doel eerst de €89 – 90 en lat­er de €91 als weerstand.

Heineken ligt er tech­nisch goed bij, het aan­deel ligt op koers om nieuwe highs te maken.

US Mar­kets redactie


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.