De laatste jaren is de industrie voor dranken behoorlijk aan het veranderen, de voornaamste reden is net als bij veel consumentenproducten de vraag van de consument die zich steeds bewuster word van zijn gezondheid en hier dus ook een grotere vraag creëert naar meer gezonde dranken. Door deze veranderende vraag zien we dat de traditionele frisdranken minder populair aan het worden zijn en juist de meer onbekende dranken erg aan populariteit winnen. Producenten zien dan ook een andere samenstelling van de omzet, lagere verkopen van traditionele producten en een groeiende omzet van nieuwe producten. Bestaande dranken zullen dus ook vernieuwd moeten worden om mee te kunnen met de nieuwe gezondheidstrend. CEO James Quincey van Coca-Cola gaf al aan dat de frisdrank Coca-Cola nog steeds gelijk is aan de eerste versie, bedacht in 1886 door de apotheker John Pemberton. Zo gaf hij al aan dat er mogelijk wat veranderingen zullen moeten plaatsvinden om Coca-Cola met de tijd mee te krijgen. De formule voor de productie van Coca-Cola is al die tijd al een zwaar bewaakt geheim gebleven
Aan de andere kant wil de consument de mogelijkheid hebben om kleinere hoeveelheden per keer aan te schaffen waar nu vaak alleen grotere hoeveelheden mogelijk zijn, grote blikjes (33 cl) en grote flessen (1,5 en zelfs 2 liter). Hiervoor zal de grootte van de bestaande blikjes en flessen aangepast moeten worden om zo aan de wens van de consument te voldoen. Daarnaast is er een grote vraag aan het ontstaan naar de vintage uitstraling van vroegere producten wat extra ontwikkelingskosten met zich mee brengt, de consument is alles bepalend binnen deze industrie waardoor er grotendeels aan de wensen voldaan moet worden. Dat kan de kosten wel op doen lopen. Naast de eisen van de consument drukt ook de zware prijsconcurrentie stevig op de haalbare marges waardoor de totale omzet onder druk kan komen te staan.
Wat er speelt bij de niet-alcoholische markt geldt eigenlijk ook hetzelfde voor de alcohol houdende dranken waar Inbev nu de grootste speler is sinds een aantal jaren. De consument vraag niet naar gezondere bieren maar wel naar meer speciale bieren met een nieuwe smaak. Het assortiment groeit dan ook jaarlijks, Inbev speelt daar heel goed op in door overnames te plegen van lokale bierbrouwers om zo het assortiment ruim te vergroten en door internationaal deze bieren uit te zetten het bereikt ervan te doen groeien. Verder zien we steeds meer nieuwe smaken verschijnen om op de vraag van de consument in te kunnen spelen. De drankensector is dus een snel groeiende markt en tevens ook een sterk veranderende markt waar je flexibel moet blijven om met de laatste trends mee te kunnen. Al met al is de drankensector een moeilijke industrie met mogelijk veel obstakels die de omzet negatief kunnen beïnvloeden.
Coca-Cola
Coca-Cola doet het de laatste jaren erg goed en zit sinds de bodem van januari 2014 in een sterke up-trend, hierdoor hebben we dan ook bijna een verdubbeling van de prijs van het aandeel gezien. Toch krijgt het bedrijf een steeds slechter imago door de grote hoeveelheden suiker die nodig zijn voor de productie wat de frisdrank erg ongezond maakt. Het is dan nu ook de kunst voor Coca-Cola om nieuwe dranken te ontwikkelen met minder suiker die dan in de smaak moeten vallen bij de consument. Het is dan ook vanzelfsprekend dat de nieuwe Cola-zero en Cola-light van groot belang blijven voor Coca-Cola. Vorig jaar werd bekend dat de merknaam Cola-light in populariteit aan het dalen is, en dat Pepsi-Cola nu op een 3e plek staat van de meest bekende non-alcoholische drank in de V.S. Door de dalende vraag naar de traditionele frisdranken worden de groeicijfers nu al voor het 2e jaar op rij niet behaald. Hiermee lijkt Coca-Cola toch wat in de problemen te komen en moet het zich toch anders gaan positioneren om bij de consument de nodige aandacht te blijven trekken.
Eind mei kwam Coca-Cola European Partners, een fusie bedrijf van 50 verschillende fabrieken, naar de Amsterdamse beurs. Dit werd gedaan om synergie te creëren tussen de verschillende fabrieken door de Europese landen heen om een betere concurrentie positie te creëren. Coca-Cola European partners is voor 18% is handen van de Coca-Cola Company. Dit zou mogelijk een positief effect kunnen brengen op het aandeel van het moederbedrijf.
Door de sterke rally van afgelopen week staat Coca-Cola weer boven de lijn onder de bodems sinds januari, die lijn zien we rond de $45, hier zien we ongeveer ook het 50-daags gemiddelde uitkomen. Mocht deze steun niet sterk genoeg blijken dan kan de koers terug naar de horizontale steun die rond de $44 wacht. Bij een uitbraak naar beneden krijgen we een geheel ander beeld bij het aandeel Coca-Cola, de uptrend wordt dan verlaten en de volgende steun wacht dan rond de $42. Hiertussen zal eerst het 200-daags gemiddelde rond de $43.5 mogelijk nog steun bieden.
De eerste weerstand voor Coca-Cola wacht nu rond de $46. deze werd de afgelopen maanden al 2 keer getest maar kon niet doorbroken worden. Een uitbraak daarboven is nodig om weer richting de All Time High op te klimmen, die wacht nu rond de $47. Hierboven kunnen er nieuwe toppen worden gemaakt met eerst rond de $50 weerstand daarboven.
Als we kijken naar het verloop van de afgelopen maanden lijkt het erop dat Coca-Cola wederom de weerstand rond de $46 wilt gaan testen. Dat komt omdat het positief sentiment rondom het aandeel aanwezig blijft, wel de ondergrens in de gaten blijven houden als vangnet of stoploss.
Inbev
Inbev is een gigantische brouwer die eigenaar is van verschillende grote biermerken, een van deze grote namen binnen het assortiment is Bud Light, dit bier is de afgelopen jaren sterk in populariteit aan het dalen wat direct op de omzet drukt. Merken zoals Stella Artois en Jupiler zijn juist erg aan populariteit aan het winnen wat een positieve impuls aan de omzet zal geven waardoor alles een beetje in ballans komt. Inbev weet goed met de enorme omvang van het bedrijf om te gaan en bouwde een zeer efficiënt distributie kanaal op waardoor er hogere marges kunnen worden behaald hetgeen zich kan vertalen in mooie resultaten. Dit jaar komt het bruto winstmarge uit op 61%, hetgeen vele malen hoger ligt dan de concurrentie. Hierdoor hebben analisten dan ook positieve verwachtingen voor het aandeel Inbev met een gemiddeld koersdoel van €138.
Mede door de efficiëntie van Inbev zijn de analisten positief gestemd over het aandeel. Daarnaast zien we dat Inbev over de laatste jaren stabiel gegroeid is in een markt die maar een bescheiden ontwikkeling laat zien. Analisten verwachten dat de markt voor alcoholische dranken, waarin Inbev opereert, de aankomende jaren met 3% zal groeien. Ook is het aandeel erg populair doordat het een hoog dividend uitkeerd (3.8%). Dit is voor institutionele beleggers zeer aantrekkelijk waardoor zo’n 5.5% van alle aandelen in institutioneel bezit zijn.
Recent werd bekend dat Inbev verdacht word van het misbruiken van hun dominante marktpositie, het gaat er hier om dat Inbev in België probeert de import van eigen merken uit goedkopere landen te verhinderen om er zo hogere prijzen voor te kunnen te vragen. Dit zou een negatief effect kunnen uitoefenen op het aandeel waardoor we dit in de gaten moeten houden.
Door de recent solide prestaties staat Inbev dicht bij zijn All Time High van november vorig jaar (2015) die rond de €124 uitkomt. Door de rally van afgelopen week is de koers buiten het oplopende trendkanaal gebroken en daardoor ligt de weg nu open richting die All Time High. Die top rond de €124 kan wel voor de nodige weerstand zorgen maar als het aandeel daarboven uit weet te breken kunnen we snel nieuwe toppen verwachten. Het vooruitzicht voor Inbev is dan ook redelijk positief.
De koers van Inbev ligt momenteel net boven de lijn over de recente toppen die we rond de €116 – 117 zien, die zone kan nu voor steun gaan zorgen. Bij een verdere terugval zien we de volgende steun rond de €112 uitkomen waar ook het 50-daags gemiddelde wacht. Mocht de koers nog verder terug moeten dan zal het 200-daags gemiddelde rond de €110 steun bieden.
Heineken
Sinds de bodem van februari dit jaar zien we dat Heineken in een solide uptrend laat zien, het aandeel bleef ook netjes binnen het trendkanaal, toch brak Heineken door de steunlijn van het oplopende trendkanaal en moest het wat inleveren. Op 9 juni dit jaar kwam Heineken met een persbericht dat men in de Formule 1 zal stappen (autoraces) met als doel daarmee tot 200 miljoen extra consumenten te kunnen bereiken op termijn. Dit nieuws leek eerst slecht ontvangen te worden door investeerders waardoor het aandeel behoorlijk onder druk kwam te staan en sterk daalde. Door deze deal steken er geluiden op dat er nieuwe restricties moeten komen waardoor alcoholische sponsoring voor dit soort sport evenementen onmogelijk wordt gemaakt. Het moet nu nog maar blijken wat Heineken uit deze deal kan en zal halen?
Door de sterke stijging van afgelopen week staat de koers van Heineken nu ver boven het 50-daags gemiddelde dat nu mogelijk steun kan bieden rond de €82, vlak daaronder zien we de €80 – 81 als steun. Mocht de koers verder terugvallen dan kan het 200-daags gemiddelde mogelijk rond de €79 nog steun bieden. Onder die €79 ziet het er minder goed uit want dan kan het aandeel terug naar de bodem van juli met steun rond de €77.5.
De koers van Heineken ligt nu op de lijn van de recente toppen, die zien we nu uitkomen rond de €84.5. Een uitbraak is nu nodig om richting de All Time High op te kunnen lopen, die wacht rond de €87waar de weerstand rond de €86.9. Boven deze All Time High kan Heineken uitbreken met als doel eerst de €89 – 90 en later de €91 als weerstand.
Heineken ligt er technisch goed bij, het aandeel ligt op koers om nieuwe highs te maken.
US Markets redactie