...

Analyse: Nikkei - Hang Seng - Kospi

4 november 2010, 07:49 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

De mark­ten rea­geren posi­tief op QE2 oftewel geld strooien in het kwadraat. De euro sti­jgt natu­urlijk verder ten opz­i­hte van de dol­lar en zolang dat het geval is zullen de beurzen nooit echt dalen. Inte­gen­deel, de car­ry-trades zullen de beurzen verder doen sti­j­gen. Ik heb eerder al de vergelijk­ing gemaakt met de peri­ode 20052007. Toen steeg usd-yen en de aan­de­len­beurzen bleven sti­j­gen. Toen de sti­jging van de usd-yen stopte was het ook met de beurzen afgelopen. Ik voorzie een­zelfde sce­nario voor de vol­gende maan­den. Zolang er goed­koop geld wordt rondge­strooid zal de beurs posi­tief bli­jven. De dag dat er bij de car­ry-trades een haar in de bot­er komt dan pas zal het afgelopen zijn met posi­tieve beurzen…


Wan­neer we op van­daag naar de usd-yen kijken dan weten we onmid­del­lijk waarom de Nikkei zo zwak bli­jft. Laat de yen opnieuw verzwakken en de Nikkei zal gaan sti­j­gen, eerder niet.

Kijken we naar de maand­grafiek van de Nikkei dan oogt die zwak. De kans op een door­braak naar bene­den toe onder de bodem van sep­tem­ber op 8796 acht ik bij­zon­der groot. We kun­nen dan verder dalen om de zwakke plek tussen de can­dles van maart en april 2009 te vullen (81098173).

alt

Op week­ba­sis is de zwak­te duidelijk merk­baar: we staan voor een negatieve cross in de price pro­cent oscil­la­tor en die ppo ligt boven­di­en onder de 0‑lijn. De Nikkei gaat verder richt­ing de zone ver­meld in de maand­grafiek en mogelijks dieper naar de gap tussen de can­dles van maart 2009 op 7600.

alt

Op dag­ba­sis is er duidelijk sprake van een negatieve trend: de atr-lijn werd door­bro­ken naar bene­den toe, de dmi staat op verkoop eve­nals de macd. Longs zijn uit den boze bij de Nikkei. Shorts innemen kan best maar hou dan wel de evo­lu­tie van de usd/​yen in het oog. Keert die dan zal het weg­wezen wor­den met shorts.

alt

De HS op maand­ba­sis zit duidelijk posi­tief en we gaan op weg naar de weer­stand van de top van mei 2008 op 26400. We zien een zwakke plek tussen de can­dles van decem­ber 2007 en jan­u­ari 2008. Die zone ligt bij 27800. Ik sluit dus niet uit dat we bij 26400 weer­stand kri­j­gen om ver­vol­gens door te sti­j­gen naar 27800.

alt

Op week­ba­sis zien we de uit­braak uit een driehoek. Een terugtest naar de door­bro­ken weer­stand­sli­jn op 22000 is een mogelijkheid. Indi­en dat gebeurt dan zou ik het aan­dur­ven daar long­posi­ties in te nemen.

alt

Op dag­ba­sis is duidelijk sprake van en posi­tieve trend want de adx komt nog maar pas onder de 40-grens. Let in de toekomst wel op die macd want die is op weg naar een negatieve diver­gen­tie. Het kan nog een hele tijd duren vooraleer die zich man­i­fes­teert en wellicht zal dat pas gebeuren bij het bereiken van de ver­melde doel­zones.

alt

De Kospi neem ik in dit drieluik erbij omdat er op de Ams­ter­damse beurs track­ers beschik­baar zijn op de Kore­aanse index.
Op maand­grafiek zien we een ver­snelling in de trend en de ppo is op weg naar een negatieve diver­gen­tie. Daarom acht ik het weinig waarschi­jn­lijk dat de top van novem­ber 2007 op 2085 zal door­bro­ken wor­den.

alt

Op week­ba­sis is de ppo op weg naar een negatieve diver­gen­tie. Duidelijk is dat we in de koers­grafiek ter­dege reken­ing zullen moeten houden met weer­stand bij de gap van novem­ber 2007. Die ligt op 1985.

alt

Op dag­ba­sis zien we een neu­traal ver­lopende dmi en dat betekent dat we inder­daad ter­dege reken­ing moeten houden met weer­stand bij de gap op 1985. Immers: ook de adx komt onder de 20-grens en de macd vol­gt de sti­jging niet langer.

alt

Edwin Van­damme

US Mar­kets

Anal­ist heeft geen posi­ties in de bespro­ken indexen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.