...

AEX test belangrijke steunniveaus: Correctie mogelijk

12 oktober 2016, 14:17 | Daïm Boscart | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Waar de aanzet voor de maand okto­ber veel­belovend leek kan de AEX voor­lop­ig ook in de maand okto­ber niet uit­breken. De index bli­jft hangen in de wel­bek­ende trad­in­grange van 438 – 458 pun­ten, we zien de afgelopen peri­ode de neer­waartse druk bij de 458 weer­stand erg toen­e­men.


Na de serie van records op Wall Street en de jaar­top­pen die zijn neergezet op de Europese beurzen lijkt de wereld­wi­jde aan­de­len­markt klaar om een stap terug te doen. Op Wall Street kan men niet meer door­drukken en de grafieken liggen er tech­nisch gezien zwak bij. In Europa ondervin­dt men al enige tijd serieuze weer­stand rond de top­pen die de indices eerder dit jaar hebben neergezet. Zo ook de AEX.

Nadat we het groot­ste deel van het jaar 2016 de AEX tussen de 438 en 458 pun­ten hebben zien bewe­gen leek daar in de maand okto­ber een einde aan te kun­nen komen. De aanzet voor een uit­braak aan het begin van deze maand werd gelegd in de afgelopen maand waar de AEX na het bereiken van de 438 ste­un een kleine oplev­ing kende. Gelei­delijk won de index weer aan kracht en wer­den de ver­liezen die de index begin sep­tem­ber had gele­den weer goed gemaakt. Zo kon de AEX de maand okto­ber vlak bij de wel­bek­ende weer­stand van 458 pun­ten ope­nen. De weer­stand werd voor de zoveel­ste keer dit jaar getest maar bleek wederom sterk genoeg om een ral­ly waar de Bulls zo naar hun­keren in de weg te staan.

Het aan­tikken van de 458 pun­ten weer­stand was dus wederom een voor­bode voor een dal­ing. De AEX kan dus weer opzoek naar de niveaus aan de onderkant van de trad­in­grange. In dit geval eerst 451 – 452 pun­ten waar­na de index via de 445 pun­ten de 438 ste­un weer kan gaan testen. Hier wordt het inter­es­sant wan­neer we kijken naar de AEX. In onder­staande dai­ly is namelijk te zien dat dit jaar een uit­braak aan de onderkant van deze range wél met enige regel­maat is voorgekomen.

Dai­ly AEX:
In de dag­grafiek van de AEX is goed te zien dat de 458 weer­stand zijn werk wederom heeft ver­richt. Het koersver­loop van de index is gaan draaien en de AEX is opzoek naar lagere koers­doe­len. Op het moment schip­pert de AEX tussen de 451 – 452 pun­ten. In mijn uur­grafiek die u hier kunt vin­den is goed te zien dat de AEX bij het door­breken van deze 451 ste­un al snel opzoek kan gaan naar de 445 – 447 zone waar een vol­gende ste­un voor de AEX wacht. Hieron­der dus de 438 ste­un waar het inter­es­sant kan wor­den. Indi­en de lange ter­mi­jn uptrend inder­daad draait naar neer­waartse trend kan hier een uit­braak naar bene­den verwacht wor­den en kan de AEX weer terug naar het niveau van rond de 405 – 410 pun­ten of zelfs lager.

Kijk­end naar de mark­t­con­di­ties en de tech­nis­che con­di­ties zien we dat met name in Europa de kop­ers de kracht mis­sen om door te stoten wan­neer de beurzen rond de belan­grijke weer­stand­niveaus staan. Het lijkt het aan­nemelijk dat een cor­rec­tie aanstaande is. Het sen­ti­ment op de mark­ten is gevoed door onzek­er­he­den zoals het rente­beleid van de cen­trale banken. Daar­naast heeft men op Wall Street een indruk­wekkende serie top­pen neergezet het­geen automa­tisch de nodi­ge weer­stand met zich mee brengt.

Wij kijken met belang­stelling uit naar de ontwik­kelin­gen de komende peri­ode en zullen proberen mee te zit­ten met dergelijke mark­t­be­weg­in­gen via onze ser­vices. Nog geen lid? Schri­jf u dan van­daag nog in en maak gebruik van een van onze aan­biedin­gen. Voor een overzicht voor onze ser­vices kunt u de vol­gende link bezoeken: https://​www​.usmar​kets​.nl/​t​r​a​d​e​r​s​h​o​p​.html

Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart
US Mar­kets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.