In Nederland heet deze drank sinaasappelsap, ook jus d’orange, jus of sudderans. In België heeft men het dan weer over appelsiensap of gewoonweg fruitsap, hiermee alle andere sapleverende vruchten in de hoek duwend. Het is een heel populaire soft drink, zeker in het kader van het groeiende gezondheidsbewustzijn bij de consumenten.
De wereldproductie was in het marktjaar 2005 – 2006 3,6 miljoen ton en stijgend. Brazilië is goed voor 39% van de productie. Nummer twee zijn de VS, waar vooral Florida de appelsienenstaat is. Nochtans heeft deze cultuur sterk geleden onder de orkaan Katrina en hoopt men vanaf het volgende seizoen op verbetering.
Ervan uitgaande dat 1 sinaasappel gemiddeld 90 gram sap voortbrengt, weten we nu dat voor die 3,6 miljoen ton er 40 miljard van deze oranje vruchten zijn uitgeperst. Het sap heeft een unieke fruitige, licht zurige smaak. Het bestaat gefilterd en niet gefilterd, met pulp dus, wat door de darmflora-adepten zeer gewaardeerd wordt. Het sap is een uitstekende bron voor vitamine C en sommige fabrikanten voegen er calcium en provitamine D aan toe.
Sinaasappelsap wordt door de producenten afgeleverd in twee vormen: niet of wel diepgevroren.
De niet bevroren vorm is de belangrijkste commercieel gezien. Uit bovenstaande tabel blijkt, dat de EU de voornaamste invoerder ervan is, gevolgd door resp. Canada, Japan, Zwitserland en andere landen.
Diepvries sinaasappelsap wordt aangeduid met de afkorting FCOJ, die staat voor frozen concentrated orange juice. Bovenstaande grafiek toont de ingevoerde waarde voor (van onder naar boven op de chart) de EU, de VS, Japan, Canada, (Zuid) Korea en de overige landen. U merkt dat globaal het belang van FCOJ afneemt, in tegenstelling tot de niet bevroren vorm van de andere chart.