...

We betalen te veel aan de pomp!

28 februari 2008, 21:50 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Sinds onze update van okto­ber 2007 zijn in bij­na alle lan­den van de EU de brand­stof­pri­jzen gevoelig geste­gen. Tevens is diesel op weg om duur­der te wor­den dan ben­zine. Een tankbeurt wordt sti­laan een pijn­lijke aan­gele­gen­heid. Maar kan dit niet anders?

We betal­en te veel aan de pomp!


De pri­jzen die we pub­liceren zijn de Europese max­i­ma. Afhanke­lijk van de lever­anci­er, de han­de­laar en de lig­ging van het tanksta­tion zijn lagere pri­jzen mogelijk.

In onze laat­ste update, die van 8 okto­ber 2007, lieten we u weten dat op Europees vlak de pri­js van ben­zine (iets) lager en die van diesel hoger gewor­den was. 

Boven­staande tabel met de meest recente gegevens plaatst een dom­per op alle hoop van verder zetten van de trend van vorige herf­st. Je ziet een zee van roze en dat betekent niets goeds: in nage­noeg alle EU-lan­den is de brand­stof duur­der gewor­den en dat geeft ons Europese gemid­delden voor Euro­su­per 95, Super­plus 98 en diesel van resp. 1,209, 1,295 en 1,067 euro/​liter ofwel 4,1, 4,7 en 8,7% boven de respec­tievelijke gemid­delden van vorige oktober. 

Euro­su­per 95 werd in het VK, Hon­gar­i­je en Oost­en­rijk goed­kop­er, waar­bij vooral de 
minus 0,9% in bei­de laat­stge­noemde lan­den mooi meegenomen is. Super­plus 98 daalde in Duit­s­land met een hele beschei­den 0,1%, maar in het VK ging er een ste­vige 1,3% af. Over diesel kun­nen we kort zijn: geste­gen pri­jzen in alle EU-landen. 

De duurste ben­zine tref je nog alti­jd aan in Ned­er­land en Bel­gië doet zijn best om zijn noorder­bu­ur bij te benen. De diesel in Groot-Brit­tanië is nog duur­der gewor­den en is bij­na zo duur als de Bel­gis­che ben­zines. De duurste diesel van Europa en miss­chien ook van de wereld, hebben we nog niet uit­ge­zocht, koop je dus in het VK. Goed om weten, toch?

Est­land neemt van Litouwen de fakkel van goed­koop­ste Euro­su­per 95 over. In Litouwen knalde deze pri­js meer dan 12% de hoogte in. Andere pijn­lijke pri­jssti­jgin­gen zien we in Bul­gar­i­je en Tsjechië (om en rond 10% erbij). 

De goed­koop­ste Super­plus 98 komt eve­neens van Est­land en niet meer van Litouwen. Dit land zag de pri­js met meer dan 12% de hoogte ingaan. Nog erg­er was is in Bul­gar­i­je (bij­na +12%) en Tsjechië (bij­na +13%). Moest de Ned­er­landse Super­plus 98 er 13% bij kri­j­gen, dan kwam de pri­js op 1,8 euro. Dat zou lachen worden.

Als je de goed­koop­ste diesel wilt tanken, ga dan naar Mal­ta. Ook hier is Est­land zijn posi­tie als goed­koop­ste kwi­jt­ge­speeld. Niet te ver­won­deren als je ziet met welke klap de diesel­pri­js de hoogte is inge­gaan, nl. bij­na +30%! De diesel is in vele lan­den fors duur­der gewor­den. Zo zien we sti­jgin­gen tussen ca 10 en ca 18% in Fin­land, Frankrijk, Let­land, Litouwen, Polen, Tsjechië en Zweden. 

Diesel is goed (nou ja) op weg om duur­der te wor­den dan ben­zine. In Est­land en Groot-Brit­tan­nië kost diesel al meer dan Euro­su­per 95 en Super­plus 98. In een reeks andere lan­den zit de diesel­pri­js net tussen die van deze twee ben­zi­ne­soorten: Bul­gar­i­je, Grieken­land, Hon­gar­i­je, Ier­land, Let­land, Litouwen, Roe­menië, Slovenië, Slowak­i­je, Tsjechië en Zweden.

Hieron­der zie je alles nog eens in grafiekvorm: 


Aan de basis voort­durend sti­j­gende brand­stof­pri­jzen liggen de oliepri­jzen. Dat is althans wat de over­heid ons wil lat­en geloven. Want zoals iedereen weet, bestaat het gros van een brand­stof­pri­js uit acci­jnzen en BTW. Voort­gaande op de pri­j­sop­bouw zien we, dat bij voor­beeld voor elke euro die je betaalt voor Euro­su­per 95, er min­stens 66 cent naar de over­heid gaat. Aangenomen dat die gelden nodig zijn: bekosti­gen infra­struc­tu­ur en noem maar op. 

Maar even goed mogen we niet uit het oog ver­liezen, dat acci­jnzen en BTW berek­end zijn als een per­cent­age ten opzichte van de kost­pri­js. Deze laat­ste is direct gere­la­teerd aan de oliepri­js, die laat­ste tijd de spuigat­en uitloopt. 

Want hoe kun­nen we anders de sti­jging met meer dan 66% op één jaar tijd van de EOD-Index (zie boven) omschri­jven? Deze index lijkt zich te installeren rond het 100 dol­lar­niveau en het kan goed zijn dat het een aan­loop wordt naar (nog) hogere regionen…

Door niets te veran­deren aan de pro­centuele kop­pel­ing kostprijs-accijnzen+BTW lopen de pri­jzen voor de eindge­bruik­ers ook de spuigat­en uit. Ter­wi­jl we betwi­jfe­len, of de mas­sa meerinkom­sten aan acci­jnzen + BTW echt nodig zijn. Om de druk op de con­sumenten en de indus­trie draaglijk te mak­en zou de over­heid andere sleu­tels moeten toepassen bij het bereke­nen van de eindge­bruik­er­spri­jzen van ben­zine en diesel. 

Want we betal­en nu te veel aan de pomp. Tot daar onze mening. 

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

29 feb­ru­ari 2008.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en finan­ciële berichten.

Reac­ties kunt u sturen naar: jan@​usmarkets.​nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.