![](/images/legacy-images/images/080228-jvb-+-DIESEL.gif)
We betalen te veel aan de pomp!
De prijzen die we publiceren zijn de Europese maxima. Afhankelijk van de leverancier, de handelaar en de ligging van het tankstation zijn lagere prijzen mogelijk.
In onze laatste update, die van 8 oktober 2007, lieten we u weten dat op Europees vlak de prijs van benzine (iets) lager en die van diesel hoger geworden was.
Bovenstaande tabel met de meest recente gegevens plaatst een domper op alle hoop van verder zetten van de trend van vorige herfst. Je ziet een zee van roze en dat betekent niets goeds: in nagenoeg alle EU-landen is de brandstof duurder geworden en dat geeft ons Europese gemiddelden voor Eurosuper 95, Superplus 98 en diesel van resp. 1,209, 1,295 en 1,067 euro/liter ofwel 4,1, 4,7 en 8,7% boven de respectievelijke gemiddelden van vorige oktober.
Eurosuper 95 werd in het VK, Hongarije en Oostenrijk goedkoper, waarbij vooral de
minus 0,9% in beide laatstgenoemde landen mooi meegenomen is. Superplus 98 daalde in Duitsland met een hele bescheiden 0,1%, maar in het VK ging er een stevige 1,3% af. Over diesel kunnen we kort zijn: gestegen prijzen in alle EU-landen.
De duurste benzine tref je nog altijd aan in Nederland en België doet zijn best om zijn noorderbuur bij te benen. De diesel in Groot-Brittanië is nog duurder geworden en is bijna zo duur als de Belgische benzines. De duurste diesel van Europa en misschien ook van de wereld, hebben we nog niet uitgezocht, koop je dus in het VK. Goed om weten, toch?
Estland neemt van Litouwen de fakkel van goedkoopste Eurosuper 95 over. In Litouwen knalde deze prijs meer dan 12% de hoogte in. Andere pijnlijke prijsstijgingen zien we in Bulgarije en Tsjechië (om en rond 10% erbij).
De goedkoopste Superplus 98 komt eveneens van Estland en niet meer van Litouwen. Dit land zag de prijs met meer dan 12% de hoogte ingaan. Nog erger was is in Bulgarije (bijna +12%) en Tsjechië (bijna +13%). Moest de Nederlandse Superplus 98 er 13% bij krijgen, dan kwam de prijs op 1,8 euro. Dat zou lachen worden.
Als je de goedkoopste diesel wilt tanken, ga dan naar Malta. Ook hier is Estland zijn positie als goedkoopste kwijtgespeeld. Niet te verwonderen als je ziet met welke klap de dieselprijs de hoogte is ingegaan, nl. bijna +30%! De diesel is in vele landen fors duurder geworden. Zo zien we stijgingen tussen ca 10 en ca 18% in Finland, Frankrijk, Letland, Litouwen, Polen, Tsjechië en Zweden.
Diesel is goed (nou ja) op weg om duurder te worden dan benzine. In Estland en Groot-Brittannië kost diesel al meer dan Eurosuper 95 en Superplus 98. In een reeks andere landen zit de dieselprijs net tussen die van deze twee benzinesoorten: Bulgarije, Griekenland, Hongarije, Ierland, Letland, Litouwen, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Tsjechië en Zweden.
Hieronder zie je alles nog eens in grafiekvorm:
Aan de basis voortdurend stijgende brandstofprijzen liggen de olieprijzen. Dat is althans wat de overheid ons wil laten geloven. Want zoals iedereen weet, bestaat het gros van een brandstofprijs uit accijnzen en BTW. Voortgaande op de prijsopbouw zien we, dat bij voorbeeld voor elke euro die je betaalt voor Eurosuper 95, er minstens 66 cent naar de overheid gaat. Aangenomen dat die gelden nodig zijn: bekostigen infrastructuur en noem maar op.
Maar even goed mogen we niet uit het oog verliezen, dat accijnzen en BTW berekend zijn als een percentage ten opzichte van de kostprijs. Deze laatste is direct gerelateerd aan de olieprijs, die laatste tijd de spuigaten uitloopt.
Want hoe kunnen we anders de stijging met meer dan 66% op één jaar tijd van de EOD-Index (zie boven) omschrijven? Deze index lijkt zich te installeren rond het 100 dollarniveau en het kan goed zijn dat het een aanloop wordt naar (nog) hogere regionen…
Door niets te veranderen aan de procentuele koppeling kostprijs-accijnzen+BTW lopen de prijzen voor de eindgebruikers ook de spuigaten uit. Terwijl we betwijfelen, of de massa meerinkomsten aan accijnzen + BTW echt nodig zijn. Om de druk op de consumenten en de industrie draaglijk te maken zou de overheid andere sleutels moeten toepassen bij het berekenen van de eindgebruikersprijzen van benzine en diesel.
Want we betalen nu te veel aan de pomp. Tot daar onze mening.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
29 februari 2008.
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en financiële berichten.
Reacties kunt u sturen naar: jan@usmarkets.nl