...

Wat betaal je aan de pomp?

4 december 2006, 11:05 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Op een maand tijd zijn in de meeste van de 25 lan­den van de EU de brand­stof­pri­jzen aan de pomp licht­jes gedaald. In Ned­er­land was dat ook het geval voor ben­zine, maar dat veran­derde niets aan de kop­posi­tie qua pri­js. Pri­jskam­pi­oen Groot-Brit­tan­nië (VK) gaf geen krimp wat de diesel­pri­js betre­ft. Op het gebied van de tak­sen bewoog er zo goed als niets… 





Wat betaal je aan de pomp?

De bespro­ken pri­jzen zijn de offi­ciële. Duur­der mag niet, goed­kop­er kan, afhanke­lijk van de lever­anci­er en de locatie van de pomp.

Onder­staande tabel hebben we opge­maakt vol­gens de gegevens van 3 novem­ber 2006:



Ned­er­land bli­jf de onges­la­gen kam­pi­oen wat de pri­js van Euro­su­per 95 lood­vrij betre­ft. In de weinig beni­j­denswaardi­ge kop­groep van meer dan 1,2 euro/​liter vin­den we het VK terug, eve­nals Fin­land en Ital­ië. Dankz­ij een pri­js­dal­ing van 1,212 naar 1,193 euro/​liter (-1,57%) ver­laat Bel­gië dit dure clubje. 

Het goed­koop­ste land voor Euro­su­per 95 bli­jft Est­land (0,770). Het pelo­ton min­der dan 
1 euro/​liter’ bestaat verder uit Grieken­land, Let­land, Litouwen, Lux­em­burg, Mal­ta, Polen, Slovenië, Span­je en Cyprus. 

Voor diesel bli­jft het VK op de tri­este top met nog alti­jd een kloeke 1,360 euro/​liter. De groep meer dan 1,04 euro/​liter’ bevat verder Duit­s­land, Ier­land, Ital­ië, Slo­vak­i­je en Zweden. 
Ned­er­land, Den­e­marken en Frankrijk zijn op een maand tijd onder de 1,04 euro­grens gedaald. 

In Est­land bli­jf je de goed­koop­ste diesel tanken. In de cat­e­gorie min­der dan 1 euro’ zijn ook nog verte­gen­wo­ordigd: Bel­gië, Fin­land, Grieken­land, Let­land, Litouwen, Lux­em­burg, Mal­ta, Oost­en­rijk, Polen, Slovenië, Span­je en Cyprus. 

Hieron­der ziet u de pri­jzen aan de pomp nog weergeven in een grafiek: 

Nu een ander aspect, dat van de taksen. 

Het VK bli­jft zijn twi­jfelachtige kam­pi­oen­sti­tel behouden van tak­sen, zow­el op ben­zine als op diesel. Waar de tak­sen op de ben­zine ook nog boven 0,7 euro/​liter zijn is in Ned­er­land en Bel­gië en verder nog in Den­e­marken, Duit­s­land, Fin­land, Ier­land, Ital­ië, Por­tu­gal en Zweden. 

Waar de over­heid tevre­den is met min­der dan 0,4 euro taks op Euro­su­per 95 lood­vrij, is in Let­land en verder in Est­land, Grieken­land, Litouwen, Mal­ta en Cyprus. 

Voor wat de taks op diesel betre­ft, komt geen enkel land nog maar in de buurt van het VK met zijn 0,905 euro/​liter. Een taks van min­stens 0,6 euro/​liter betaal je ook in Duit­s­land, Ital­ië en Zweden. 

Cyprus behoudt de titel van minst inhalige staat wat betre­ft dieseltaks. Het club­je min­der dan 0,4 euro/​liter’ heeft als leden ook nog Let­land, Litouwen, Lux­em­burg en Malta. 

Over een goede maand komt de vol­gende update met een terugblik.

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets
3 decem­ber 2006.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en finan­ciële berichten.
Reac­ties kunt u sturen naar: jan@​usmarkets.​nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.