...

Wat betaal je aan de pomp?

28 december 2006, 12:51 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Wij mak­en een update aan de hand van de meest recente cijfers van de brand­stof­pri­jzen in de EU. Als nieuwigheid intro­duc­eren we Europese gemid­delde pri­jzen en tak­sen. Ned­er­land bli­jft pronken met de duurste ben­zine en in het VK staat diesel bove­naan de pri­js­li­jst. Verder heeft Let­land zijn wim­pel van goed­koop­ste ben­zine moeten over­handi­gen aan een buur­land. Op het gebied van de tak­sen behoudt het VK zijn tri­este koppositie. 


Wat betaal je aan de pomp?

De pri­jzen die we in dit bericht aan­halen zijn de offi­ciële data. Afhanke­lijk van de lever­anci­er en de locatie van het tanksta­tion zijn schom­melin­gen (lagere pri­jzen) mogelijk.

Onder­staande tabellen hebben we opge­maakt vol­gens de meest recente gegevens.

U ziet dat we aan de tabel een nieuw ele­ment hebben toegevoegd, nl. een hypo­thetis­che gemid­delde euro­pri­js’. Deze is niet ver van het 1 euroniveau: resp. 5% erboven voor ben­zine en 1,3% eron­der voor diesel.

Ned­er­land bli­jft de onges­la­gen kam­pi­oen wat de pri­js (27% boven het gemid­delde) van Euro­su­per 95 lood­vrij betre­ft. In de weinig beni­j­denswaardi­ge kop­groep van meer dan 1,2 euro/​liter keert Bel­gië terug, eve­nals Den­e­marken. Verder bli­jft het VK present, samen met Fin­land, Ital­ië en Portugal. 

Als goed­koop­ste land voor Euro­su­per 95 heeft Let­land zijn buur Est­land van de troon gestoten met een pri­js die zomaar even­t­jes 25% lager is dan het gemid­delde. Het pelo­ton min­der dan 1 euro/​liter’ bestaat verder uit Est­land, Grieken­land, Litouwen, Mal­ta, Polen, Slovenië, Span­je en Cyprus, samen met nieuwkomers Tsjechië en Hon­gar­i­je. Lux­em­burg bevin­dt zich met 1,005 euro net boven de lim­i­et die wij hanteren.

Voor diesel bli­jft het VK op de tri­este top, want een dal­ing van 1,360 van vorige keer naar 1,345 euro/​liter (meer dan 36% boven het gemid­delde) nu is nog niet om over naar huis te schri­jven. De groep meer dan 1,04 euro/​liter’ bestaat verder uit Den­e­marken, Duit­s­land, en Slovakije. 

De goed­koop­ste diesel komt nu van Let­land. Daar kost deze brand­stof wel duur­der dan ben­zine, maar de pri­js ligt bij­na 16% onder het gemid­delde. In de cat­e­gorie min­der dan 1 euro’ zijn ook nog verte­gen­wo­ordigd: Bel­gië, Est­land, Grieken­land, Litouwen, Lux­em­burg, Mal­ta, Oost­en­rijk, Polen, Slovenië, Span­je, Tsjechië en Cyprus. 

Hieron­der ziet u de pri­jzen aan de pomp nog weergeven in een grafiek: 


Niet dat we u op ideeën willen bren­gen, maar toch even deze bedenk­ing. Als u een tankwa­gen met een capaciteit van 20.000 liter lat­en vullen in Let­land en er dan mee naar Ned­er­land rijdt, dan is uw vracht­je bru­to bij­na 11.000 euro meer waard. Zon­der reken­ing te houden met je eigen brand­stofver­bruik en natu­urlijk niet met de douane…

Nu we het toch over de douane had­den, kijken we even naar de tak­sen in Europa. 

Hoewel de tak­sen voor ben­zine en diesel een iet­sepi­et­sie gedaald zijn, bli­jft het VK kop­pig zijn titel van tak­skam­pi­oen verdedi­gen, met waar­den van resp. 39,5 en 77(!)% boven het gemiddelde. 

Waar de tak­sen op de ben­zine ook nog boven 0,7 euro/​liter zijn is in Ned­er­land en Bel­gië en verder nog in Den­e­marken, Duit­s­land, Frankrijk, Fin­land, Ital­ië, Por­tu­gal en Zweden. 

Waar de over­heid tevre­den is met min­der dan 0,5 euro taks op Euro­su­per 95 lood­vrij, is in Let­land en verder in Est­land, Grieken­land, Litouwen, Mal­ta en Cyprus. 

Voor wat de taks op diesel betre­ft, komt geen enkel land nog maar in de buurt van het VK met zijn 0,895 euro/​liter. Een taks van min­stens 0,6 euro/​liter betaal je ook in Duit­s­land, Ital­ië en Zweden. 

Cyprus behoudt de titel van minst inhalige staat wat betre­ft dieseltaks. Het club­je min­der dan 0,4 euro/​liter’ heeft als leden ook nog Est­land, Let­land, Litouwen, Lux­em­burg en Malta. 

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

28 decem­ber 2006.
Reac­ties kunt u sturen naar: jan@​usmarkets.​nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.