Wij maken een update aan de hand van de meest recente cijfers van de brandstofprijzen in de EU. Als nieuwigheid introduceren we Europese gemiddelde prijzen en taksen. Nederland blijft pronken met de duurste benzine en in het VK staat diesel bovenaan de prijslijst. Verder heeft Letland zijn wimpel van goedkoopste benzine moeten overhandigen aan een buurland. Op het gebied van de taksen behoudt het VK zijn trieste koppositie.
Wat betaal je aan de pomp?
De prijzen die we in dit bericht aanhalen zijn de officiële data. Afhankelijk van de leverancier en de locatie van het tankstation zijn schommelingen (lagere prijzen) mogelijk.
Onderstaande tabellen hebben we opgemaakt volgens de meest recente gegevens.
U ziet dat we aan de tabel een nieuw element hebben toegevoegd, nl. een hypothetische gemiddelde ‘europrijs’. Deze is niet ver van het 1 euroniveau: resp. 5% erboven voor benzine en 1,3% eronder voor diesel.
Nederland blijft de ongeslagen kampioen wat de prijs (27% boven het gemiddelde) van Eurosuper 95 loodvrij betreft. In de weinig benijdenswaardige kopgroep van meer dan 1,2 euro/liter keert België terug, evenals Denemarken. Verder blijft het VK present, samen met Finland, Italië en Portugal.
Als goedkoopste land voor Eurosuper 95 heeft Letland zijn buur Estland van de troon gestoten met een prijs die zomaar eventjes 25% lager is dan het gemiddelde. Het peloton ‘minder dan 1 euro/liter’ bestaat verder uit Estland, Griekenland, Litouwen, Malta, Polen, Slovenië, Spanje en Cyprus, samen met nieuwkomers Tsjechië en Hongarije. Luxemburg bevindt zich met 1,005 euro net boven de limiet die wij hanteren.
Voor diesel blijft het VK op de trieste top, want een daling van 1,360 van vorige keer naar 1,345 euro/liter (meer dan 36% boven het gemiddelde) nu is nog niet om over naar huis te schrijven. De groep ‘meer dan 1,04 euro/liter’ bestaat verder uit Denemarken, Duitsland, en Slovakije.
De goedkoopste diesel komt nu van Letland. Daar kost deze brandstof wel duurder dan benzine, maar de prijs ligt bijna 16% onder het gemiddelde. In de categorie ‘minder dan 1 euro’ zijn ook nog vertegenwoordigd: België, Estland, Griekenland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Oostenrijk, Polen, Slovenië, Spanje, Tsjechië en Cyprus.
Hieronder ziet u de prijzen aan de pomp nog weergeven in een grafiek:
Niet dat we u op ideeën willen brengen, maar toch even deze bedenking. Als u een tankwagen met een capaciteit van 20.000 liter laten vullen in Letland en er dan mee naar Nederland rijdt, dan is uw vrachtje bruto bijna 11.000 euro meer waard. Zonder rekening te houden met je eigen brandstofverbruik en natuurlijk niet met de douane…
Nu we het toch over de douane hadden, kijken we even naar de taksen in Europa.
Hoewel de taksen voor benzine en diesel een ietsepietsie gedaald zijn, blijft het VK koppig zijn titel van takskampioen verdedigen, met waarden van resp. 39,5 en 77(!)% boven het gemiddelde.
Waar de taksen op de benzine ook nog boven 0,7 euro/liter zijn is in Nederland en België en verder nog in Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Finland, Italië, Portugal en Zweden.
Waar de overheid tevreden is met minder dan 0,5 euro taks op Eurosuper 95 loodvrij, is in Letland en verder in Estland, Griekenland, Litouwen, Malta en Cyprus.
Voor wat de taks op diesel betreft, komt geen enkel land nog maar in de buurt van het VK met zijn 0,895 euro/liter. Een taks van minstens 0,6 euro/liter betaal je ook in Duitsland, Italië en Zweden.
Cyprus behoudt de titel van minst inhalige staat wat betreft dieseltaks. Het clubje ‘minder dan 0,4 euro/liter’ heeft als leden ook nog Estland, Letland, Litouwen, Luxemburg en Malta.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
28 december 2006.
Reacties kunt u sturen naar: jan@usmarkets.nl