...

TomTom terug naar de realiteit

27 oktober 2005, 18:12 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

TomTom ... een aandeel met nog maar een korte geschiedenis en sinds vandaag (27 okt) ook een extra turbulente geschiedenis ... Na een gigantische stijging van het aandeel naar een top die bijna 140% boven de introductiekoers lag kwam er nu een daling op gang die de koers tot de intraday bodem 23,5% lager stuurde ... Uiteindelijk sloot het aandeel de sessie toch nog af op 30,25 euro, een daling van ruim 18% .... En dit alles op de toch uitstekende cijfers die vanmorgen werden gepresenteerd ... Edwin Niemans, onze nieuwe analist, columnist neemt TomTom even voor U onder de loep ...

TomTom terug naar de realiteit :

TomTom een aandeel met nog maar een korte geschiedenis en sinds vandaag (27 okt) krijgt het aandeel ook nog een extra turbulente geschiedenis. Na een gigantische stijging van het aandeel naar een top die bijna 140% boven de introductiekoers lag namen we vandaag een daling waar van 23,5% op het moment dat er een bodem werd gemaakt rond de 26 euro. Uiteindelijk sloot het aandeel de sessie af op 30,25 euro wat nog altijd een verlies van ruim 18% is. En dat alles op toch uitstekende cijfers.

Aan de aanvankelijke euforie (TomTom opende scherp hoger) ging de koers in rap tempo met 10,48 Euro omlaag. Een beweging intraday tussen hoog en laag van bijna 30%. Waarom dan zo'n enorme omslag in het sentiment?

Ten eerste blijkt in de omzet stijging alvast de verkopen te zitten voor feestmaand december. Op zich terecht voor TomTom om deze mee te nemen in hun omzet, want ze hebben ze verkocht en al geleverd. Echter hebben de consumenten deze apparaten nog niet gekocht. Dit is dus een mooie sprong in de verkopen, maar dit zegt zeker niks over de groei verwachting voor de komende jaren.

En hier komt mijn tweede punt, want dit is nu eigenlijk precies waar de kink in de kabel zit. TomTom was een pionier op het pad van een makkelijk en betaalbare navigtie systeem. De prijzen van de systemen kon men zelfs optrekken na de introductie in plaatst van omlaag, zoals meestal gebruikelijk is met nieuwe gewilde gadgets.

Er zit nu dus nog een enorme marge op hun systemen wat het voor de concurrenten zeer interessant maakt om zich ook in deze markt te bewegen. Die concurrenten kunnen we in Azië verwachten.

Een navigatie systeem is zo veel handiger en veiliger dan het door kaarten bladeren (wat echt nog veel mensen doen tijdens het rijden). Met de tijd zal een navigatiesysteen net zo standaard in een auto worden gebouwd als ABS en ingebouwde audio systemen.
Nu is het dus nog interessant door de verkoop direct aan de consument of om dit mee te nemen bij onderhandeling voor de aanschaf van een nieuwe auto. En hiermee kom ik weer terug op Azië.

We kopen nog steeds massaal graag de lekker goedkopere Aziatische auto's. Steeds meer auto's worden al af fabriek geleverd met ingebouwde audio systemen en nog meer geavanceerde gadgets op één beeldscherm. Het ligt uiteraard voor de hand dat onze Aziatische vrienden zeker geen TomTom navigatie in hun auto's gaan bouwen. Deze systemen kunnen ze tzt veel goedkoper inkopen in eigen land.

Begrijp me niet verkeerd hoor, want ik ben zeker trots op dit Nederlandse bedrijf. We hebben in het verleden al veel te veel mooie bedrijven moeten verliezen in ons land en TomTom is zeker een parel waar we trots op mogen zijn. Maar al met al denk ik dus dat de prijzen in de komende tijd aanzienlijk onder druk zullen komen te staan en hiermee de marges ook. En daar zijn ze zelf ook al mee begonnen met de veel goedkopere TomTom 1.

Met dit in ons achterhoofd denk ik dat TomTom een mooi bedrijf is, maar zonder grote deals met auto producenten en productie verplaatsing naar Aziatische landen, denk ik dat TomTom terug zal gaan naar een normaal bedrijf en niet meer de hype zal doormaken die het sinds introductie liet zien.

Edwin Niemans
© US Markets.nl


27 oktober 2005

Edwin Niemans is trader op de aandelenmarkten, Edwin heeft voor zichzelf op dit moment geen positie op het in dit besproken aandeel.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.