...

Situatie aan de pomp nog erger

18 mei 2008, 12:12 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Bij elke tankbeurt leert een blik op de geaf­ficheerde pri­jzen ons hoe het eraan toe­gaat op de brand­stof­fen­markt. Niet alleen in Ned­er­land en in Bel­gië, ook in nage­noeg de ganse EU wordt de sit­u­atie almaar erg­er.

Sit­u­atie aan de pomp nog erger

De pri­jzen die we pub­liceren zijn de Europese max­i­ma. Afhanke­lijk van de lever­anci­er, de han­de­laar en de lig­ging van het tanksta­tion zijn lagere pri­jzen mogelijk.

In onze vorige update van 28 feb­ru­ari 2008 wezen we u al de zee van roze in de tabel met brand­stof­pri­jzen. De sit­u­atie aan de pomp is intussen nog erg­er geworden. 

Euro­su­per 95 is in alle lan­den van de EU duur­der gewor­den, met uit­zon­der­ing van Mal­ta en Slovenië waar de pri­js niet veran­derde de laat­ste 3 maanden. 

Ongeveer het­zelfde kan van Super­plus 98 wor­den gezegd: enkel in Slovenië onveran­derd en in Tsjechië warem­pel 0,8% geza­kt in prijs. 

Diesel steeg over de gehele lijn, behalve alweer in Slovenië waar de pri­js sta­biel bleef.

Ned­er­land bli­jft vol­hard­en in zijn posi­tie als koplop­er qua pri­js voor de twee ben­zi­ne­soorten. Num­mer twee op dat vlak bli­jft Bel­gië met pri­jzen voor Euro­su­per 95 en Super­plus 98 die resp. 3,8 en 6,4% min­der hoog zijn dan die van de noorder­bu­ur. Hopelijk bli­jft het zo of ver­g­root de kloof zich. 

Slovenië gaat aan de haal met de bek­er voor de goed­koop­ste ben­zine en klopt hier­mee Est­land voor Euro­su­per 95 en Roe­menië voor Super­plus 98

Voor diesel heeft zich een niet onbe­lan­grijke ver­schuiv­ing voorgedaan. Groot-Brit­tan­nië is zijn fakkel van duurste diesel kwi­jt­ge­speeld aan Zwe­den, waar deze brand­stof in amper 3 maan­den tijd meer dan 11% duur­der werd.

Het Europese gemid­delde voor diesel geeft + 9,4% aan in ca 3 maan­den tijd. In vele lan­den is diesel nu al duur­der dan ben­zine. In vergelijk­ing met Euro­su­per 95 stellen we dit vast in Bul­gar­i­je, Cyprus, Est­land, Groot-Brit­tan­nië, Hon­gar­i­je, Ier­land, Ital­ië, Let­land, Litouwen, Mal­ta, Oost­en­rijk, Roe­menië Slovenië, Slowak­i­je, Span­je, Tsjechië en Zweden. 
Behalve voor Ital­ië, Oost­en­rijk, Slovenië, Slowak­i­je, Span­je en Tsjechië geldt het­zelfde voor diesel vergeleken met Super­plus 98

Gemid­deld genomen kosten in de EU een liter Euro­su­per 95, Super­plus 98 en diesel resp. 1,161, 1,216 en 1,155 euro. Hier­mee blijkt duidelijk wat er ons te wacht­en staat voor diesel: nu nog maar amper 0,5% goed­kop­er dan Euro­su­per 95. Bij onze vorige update van 
25 feb­ru­ari 2008 was dit ver­schil nog 4,1%.

Hieron­der vol­gt de gebruike­lijke grafiek om alles wat plas­tis­ch­er voor te stellen. 



Tenslotte tonen we u nog de grafiek van de olie-index WTIC

U merkt dat Guy Boscart het bij het rechte eind had, toen hij tij­dens de sem­i­nar­ies van USMar­kets in samen­werk­ing met ABN Amro in okto­ber – novem­ber 2007 voor­spelde dat nog voor de zomer 2008 de kaap van de 125 dol­lar per vat zou wor­den gerond. 

En waarschi­jn­lijk is het nog niet gedaan met die dol­draaiende oliepri­js. We houden ons hart al vast voor onze komende update.

Tot over 3 maanden… 

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor 
US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en finan­ciële berichten.



Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.