...

Rijden in Europa nog duurder

6 mei 2007, 10:51 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Sinds onze update van 22 maart ll. is er geen uitzicht op gun­stigere brand­stof­pri­jzen in de EU, inte­gen­deel. Bij­na alle pri­jzen zijn de laat­ste maan­den geste­gen en Ned­er­land en Groot-Brit­tanië verdedi­gen hun kam­pi­oen­sti­tels met verve. Est­land snoept de palm van laag­ste diesel­pri­js af van Cyprus en is nu de goed­koop­ste op alle vlakken


Rij­den in Europa nog duurder

Het is nog eens tijd om de brand­stof­pri­jzen van de EU onder de loep te nemen. Zoals alti­jd zijn het de Europese gemid­delden. Ook moet u ermee reken­ing houden, dat afhanke­lijk van de lever­anci­er en de lig­ging van het tanksta­tion schom­melin­gen mogelijk zijn.

Ziehi­er de klassieke tabel:

Alge­meen merken we, dat op enkele uit­zon­derin­gen na, de brand­stof in alle EU-lan­den duur­der is gewor­den. De EU-gemid­delden voor 95 RON, 98 RON en diesel zijn resp. 3,3, 2,9 en 2,2% tegen­over de update van 22 maart ll. Enkel in Mal­ta en Span­je hebben de pri­jzen niet bewogen en in Grieken­land zijn Euro­su­per 95 en diesel een heel klein beet­je goed­kop­er geworden.

Ned­er­land bli­jft het duurste land voor ben­zine 95 en 98 RON, met pri­jzen die resp. 30,18 en 27,20% boven de gemid­delden van de EU liggen. Eve­neens boven het EU-gemid­delde vin­den we terug: Bel­gië, Den­e­marken, Duit­s­land, Fin­land, Frankrijk, Groot-Brit­tanië, Ital­ië en Lux­em­burg, Por­tu­gal en Zwe­den. Polen bevin­dt zich net op het EU-gemiddelde. 

Het goed­koop­ste EU-land voor ben­zine 95 én 98 RON is Estland. 

Voor diesel wil het VK zijn kop­posi­tie nog alti­jd niet pri­js­geven en steekt bij­na 38% boven het EU-gemid­delde uit. Waar diesel eve­neens duud­er is dan het EU-gemid­delde is in Bel­gië, Den­e­marken, Duit­s­land, Frankrijk, Hon­gar­i­je, Ier­land, Ital­ië, Ned­er­land, Por­tu­gal, Slowak­i­je en Zweden.

De goed­koop­ste diesel die haal je nu in Est­land (18,4% onder het EU-gemid­delde). Daarmee is Cyprus zijn titel als goed­koop­ste diesel­land kwijt. 

Hieron­der vin­dt u de sit­u­atie grafisch weergegeven:



Zoals de zak­en er nu voorstaan, is er weinig hoop op betere pri­jzen aan de Europese pomp, behalve wan­neer u gaat ver­huizen naar wel­bepaalde lan­den. Maar wellicht weegt het pri­jsvo­ordeel van uw brand­stof niet op tegen al dat in- en uit­pakken en rondtrekken in de EU. Of miss­chien met zijn allen richt­ing Estland? 

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets
6 mei 2007.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en finan­ciële berichten.

Reac­ties kunt u sturen naar: jan@​usmarkets.​nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.