...

Nog meer betalen aan de pomp

21 juli 2007, 17:28 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

In ons vorig artikel over Europese brand­stof­pri­jzen viel de nage­noeg unanieme sti­jging pijn­lijk op. We staan nu alweer een trimester verder en helaas, de toe­s­tand is nog min­der gun­stig voor onze porte­mon­nee. En Ned­er­land en het VK bli­jven de ere­plaat­sen behouden als pri­jskam­pi­oe­nen. In Est­land is nu alle brand­stof de goed­koop­ste.



Nog meer betal­en aan de pomp

Hier komt onze zomerup­date van de brand­stof­pri­jzen van de EU. De pri­jzen die we pub­liceren zijn de Europese max­i­ma. Afhanke­lijk van de lever­anci­er en de lig­ging van het tanksta­tion zijn lagere pri­jzen mogelijk.

De rode achter­grond dom­i­neert onze tabel. Dit betekent dat in bij­na alle lan­den van de EU de pri­jzen geste­gen zijn sinds april van dit jaar. Slechts twee uit­zon­derin­gen: Let­land waar de zijn pri­jzen niet bewogen en Polen waar de diesel­pri­js dezelfde bleef.

De gemid­delde pri­jzen voor 95 RON, 98 RON en diesel zijn resp. 5,2 , 4,7 en 3,3% geste­gen. Dat is niet mis voor een peri­ode van 3 maanden. 


Ned­er­land bli­jft het duurste land voor ben­zine 95 en 98 RON. Sinds april zijn deze brand­stof­fen resp. 2,2 en 0,6% duur­der gewor­den en bevin­den zich resp. 26 en 22% boven de gemid­delden van de EU. Eve­neens boven het EU-gemid­delde vin­den we terug: Bel­gië (dat trouwens van plan lijkt om Ned­er­land bij te benen), Den­e­marken, Duit­s­land, Fin­land, Frankrijk, Groot-Brit­tanië, Ital­ië, Por­tu­gal en Zweden. 
Het goed­koop­ste EU-land voor ben­zine 95 en 98 RONis Estland. 

Diesel is in het VK 3,5% duur­der gewor­den en het land hand­haaft op deze manier zijn niet beni­j­denswaardi­ge kop­posi­tie, meer dan 38% boven het EU-gemid­delde. Waar diesel eve­neens duud­er is dan het EU-gemid­delde is in Bel­gië, Den­e­marken, Duit­s­land, Frankrijk, Hon­gar­i­je, Ier­land, Ital­ië, Ned­er­land, Por­tu­gal, Slowak­i­je en Zweden.
De goed­koop­ste diesel die haal je nog alti­jd in Est­land (21% onder het EU-gemiddelde). 

Hieron­der vin­dt u de sit­u­atie grafisch weergegeven:




Zo is de sit­u­atie: het tanken in Europa is behoor­lijk duur­der gewor­den en de auto­mo­bilist zal dan ook uitk­ijken naar zo goed­koop mogelijke lever­anciers. Maar bli­jf de ver­houd­ing prijs/​kwaliteit in het oog houden, t is maar dat je t weet. 

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets
22 juli 2007.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en finan­ciële berichten.

Reac­ties kunt u sturen naar: jan@​usmarkets.​nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.