Nog meer betalen aan de pomp
Hier komt onze zomerupdate van de brandstofprijzen van de EU. De prijzen die we publiceren zijn de Europese maxima. Afhankelijk van de leverancier en de ligging van het tankstation zijn lagere prijzen mogelijk.
De rode achtergrond domineert onze tabel. Dit betekent dat in bijna alle landen van de EU de prijzen gestegen zijn sinds april van dit jaar. Slechts twee uitzonderingen: Letland waar de zijn prijzen niet bewogen en Polen waar de dieselprijs dezelfde bleef.
De gemiddelde prijzen voor 95 RON, 98 RON en diesel zijn resp. 5,2 , 4,7 en 3,3% gestegen. Dat is niet mis voor een periode van 3 maanden.
Nederland blijft het duurste land voor benzine 95 en 98 RON. Sinds april zijn deze brandstoffen resp. 2,2 en 0,6% duurder geworden en bevinden zich resp. 26 en 22% boven de gemiddelden van de EU. Eveneens boven het EU-gemiddelde vinden we terug: België (dat trouwens van plan lijkt om Nederland bij te benen), Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Groot-Brittanië, Italië, Portugal en Zweden.
Het goedkoopste EU-land voor benzine 95 en 98 RONis Estland.
Diesel is in het VK 3,5% duurder geworden en het land handhaaft op deze manier zijn niet benijdenswaardige koppositie, meer dan 38% boven het EU-gemiddelde. Waar diesel eveneens duuder is dan het EU-gemiddelde is in België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Ierland, Italië, Nederland, Portugal, Slowakije en Zweden.
De goedkoopste diesel die haal je nog altijd in Estland (21% onder het EU-gemiddelde).
Hieronder vindt u de situatie grafisch weergegeven:
Zo is de situatie: het tanken in Europa is behoorlijk duurder geworden en de automobilist zal dan ook uitkijken naar zo goedkoop mogelijke leveranciers. Maar blijf de verhouding prijs/kwaliteit in het oog houden, ‘t is maar dat je ‘t weet.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
22 juli 2007.
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en financiële berichten.
Reacties kunt u sturen naar: jan@usmarkets.nl