...

Media weer prooi voor overnames

14 maart 2006, 15:15 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Nadat het een hele tijd stil geweest is rond de acquisities van mediafirma’s is er opeens weer wat leven in de brouwerij. Honderden miljoenen dollars komen in beweging met als doel een stevige greep te verwerven op het medialandschap.

Media weer geliefde buit voor overnames
Ongeveer een jaar is het geleden, dat er opeens wat begon te bewegen op het vlak van bedrijven die zich bezighouden met media in de breedste zin van het woord.
Toen had de miljardair Barry Diller er 1,85 miljard dollar voor over om via zijn bedrijf InterActivCorp de zoekrobot Ask Jeeves te verwerven. De bedoeling wad duidelijk: een deel van het marktaandeel van Google en Yahoo! Afsnoepen. Intussen is Jeeves uit de firmanaam verdwenen en heet de site Ask.com (http://www.ask.com/ ). Ask.com zou een groeiend succes kennen buiten de VS.
In het spoor van collega-miljardair Diller heeft Robert Murdoch via zijn firma News Corporation (www.newscorp.com/ ) vorig jaar voor 1,3 miljard dollar geïnvesteerd in het uitbreiden van zijn belang in media en internet. Zo is er de overname voor 580 miljoen dollar van MySpace (http://www.myspace.com/), een favoriete website van jongeren. Voor een niet nader gespecifieerd bedrag heeft Murdoch ook IGN Entertainment (http://www.ign.com/) verworven, een site gespecialiseerd in spelletjes en ook Scout Media (http://www.scout.com/ ), een site die zich naar een sportief publiek richt.
Eveneens denkend aan het credo ‘wie de jeugd heeft, heeft de toekomst’ spendeerde Viacom 160 miljoen dollar voor het overnemen van Neopets (http://www.neopets.com/)
In Europa is men wat rustiger op dit vlak, maar toch heeft in Duitsland een meer dan behoorlijke transactie plaatsgevonden bij de overname van se website Freenet (http://www.freenet.de/freenet/zugang/) door Mobilcom voor het toch wel aardige bedrag van 774 miljoen dollar (650 miljoen euro).

Recentelijk heeft de Amerikaanse mediagroep NBC Universal bekendgemaakt iVillage (http://www.ivillage.com/) te willen overnemen. NBC, dat voor 80% eigendom is van General Electric en voor 20% aan Vivendi toebehoort, wil 600 miljoen dollar (ca 504 miljoen euro) uitgeven om eigenaar te worden van deze site, die zich helemaal toespits op de vrouw. iVillage wordt 14 miljoen keer per maand bezocht door meisjes en dames die uit zijn op nieuws en info op het gebied van schoonheid, slanke lijn, fitness en liefde. Dat vrouwen, althans in de VS, helemaal thuis zijn op het WWW blijkt uit enquêtecijfers van Pew Internet & American Life Project: 86% van de vrouwen tussen 18 en 29 jaar surfen heel frequent op het internet, tegenover 80% van de mannen in dezelfde leeftijdsgroep.

En nu afwachten wie de volgende pas zal zetten in deze multimiljoen dollardans…
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets

9 maart 2006.
Ondergetekende is gepensioneerd, hij schrijft voor US Markets columns en financiële berichten. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken fondsen of bedrijven .

Reacties kunt u sturen naar: [email protected]


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.