In december 2008 mochten we aankondigen, dat het tanken in Europa beduidend goedkoper was geworden in enkele maanden tijd. Helaas, voor wie benzine tankt is dit mooie liedje voorbij.
Leuke benzineprijzen zijn voorbij
De prijzen die we publiceren zijn de Europese maxima. Afhankelijk van de leverancier, de handelaar en de ligging van het tankstation zijn lagere prijzen mogelijk.
Op 20 december 2008 was in het overgrote deel van de EU-landen de tankbeurt stukken goedkoper geworden. De Europese gemiddelden van de prijzen voor Eurosuper 95, Superplus 98 en diesel waren in amper 3 maanden 15 à 16% gedaald. En die trend had zich al eerder ingezet, zodat we mochten stellen, dat de tankbeurt nog nooit zo goedkoop was, voor wat de afgelopen jaren betrof.
Nu is het uit met het goede nieuws wat de benzineprijzen betreft.
Onderstaande grafiek van de olieprijs maakt veel, zoniet alles duidelijk:
![alt](https://www.usmarkets.nl/images/legacy-images/images/090603%20-%20251%20-%20%24WTIC.jpg)
Op dit ogenblik staat de WTIC-index zowat op het niveau van november 2008 en de brandstofprijzen doen hard hun best om dezelfde richting in te slaan.
![alt](https://www.usmarkets.nl/images/stories/usr/2009-dec/usr144/090603_-_251_-_tabel_brandstofprijzen.jpg)
Daar waar de tabel van het vorige (20 december 2008) artikel ons kon verheugen met hoofdzakelijk groene tinten, is het ditmaal rood dat de eerste viool speelt. Alleen diesel deed in de meeste landen wat van de prijs af, zodat we een EU-gemiddelde voor diesel van bijna 0,96 euro/liter kunnen laten zien, ofwel ca 5% goedkoper dan in december 2008. Maar de EU-gemiddelde prijzen voor Eurosuper 95 en Superplus 98 zijn in dezelfde periode gestegen met resp. 11,6 en 10,9%.
Voor Eurosuper 95 doet Nederland er een toch niet geringe stijging van 15% bij en handhaaft zijn de positie als duurste land van de EU op dit vlak. Roemenië blijft de aantrekkelijkste prijs bieden voor deze brandstof, hoewel deze prijs met een indrukwekkende 19% steeg. Andere landen die onder de magische 1‑eurogrens blijven, zijn Bulgarije, Cyprus, Estland, Griekenland, Hongarije, Letland Polen en Tsjechië.
De spectaculairste (meer dan 20%) prijsstijgingen t.o.v. 20 december 2008 noteren we voor Denemarken, Duitsland, Slovenië (bijna +31%!) en Zweden.
België en Nederland stellen zich tevreden met prijsstijgingen van resp. 18,3 en 15%, gevoelig hoger dan het EU-gemiddelde van 11%.
Ook voor Superplus 98 blijft Nederland de onbetwiste nummer 1 qua prijs. Estland neemt de titel van goedkoopste over van Roemenië. Tevens onder de 1‑eurogrens treffen we Polen aan. De sterkste (meer dan 20%) prijsstijgingen waren voor Denemarken, Roemenië, Slovenië (alweer bijna +31%) en Zweden. De stijgingen in België en in Nederland, resp. +18,6 en +14,1% liggen ver boven het EU-gemiddelde.
Diesel was vorige keer het duurste in Denemarken, nu is dat onverwacht zo in Malta. En de goedkoopste diesel tank je niet meer in Cyprus, maar wel in Luxemburg. Als we ook hier 1 euro/liter beschouwen als een soort psychologische drempel, dan liggen bijna alle landen eronder.
In België en in Nederland steeg de dieselprijs met een bescheiden resp. 1 en 1,3%.
Daar waar het er enkele maanden nog naar uitzag, dat diesel op weg was om even duur of zelfs duurder te worden dan benzine, lijkt nu de trend zich te keren en zien we dat de EU-gemiddelde dieselprijs resp. 13 en 19% lager is dan deze van Eurosuper 95 en Superplus 98.
En hier is de gebruikelijke grafiek:
![alt](https://www.usmarkets.nl/images/stories/usr/2009-dec/usr144/090603_-_251_-_grafiek_brandstofprijzen.jpg)
Volgens de milieudeskundigen is benzine minder vervuilend dan diesel, zeker wat de uitstoot van fijn stof betreft. Is dit zo, dan is het toch wel serieuze verschil tussen de prijzen van benzine enerzijds en deze van diesel anderzijds een verkeerd signaal.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en financiële berichten.
De prijzen die we publiceren zijn de Europese maxima. Afhankelijk van de leverancier, de handelaar en de ligging van het tankstation zijn lagere prijzen mogelijk.
Op 20 december 2008 was in het overgrote deel van de EU-landen de tankbeurt stukken goedkoper geworden. De Europese gemiddelden van de prijzen voor Eurosuper 95, Superplus 98 en diesel waren in amper 3 maanden 15 à 16% gedaald. En die trend had zich al eerder ingezet, zodat we mochten stellen, dat de tankbeurt nog nooit zo goedkoop was, voor wat de afgelopen jaren betrof.
Nu is het uit met het goede nieuws wat de benzineprijzen betreft.
Onderstaande grafiek van de olieprijs maakt veel, zoniet alles duidelijk:
![alt](https://www.usmarkets.nl/images/legacy-images/images/090603%20-%20251%20-%20%24WTIC.jpg)
Op dit ogenblik staat de WTIC-index zowat op het niveau van november 2008 en de brandstofprijzen doen hard hun best om dezelfde richting in te slaan.
![alt](https://www.usmarkets.nl/images/stories/usr/2009-dec/usr144/090603_-_251_-_tabel_brandstofprijzen.jpg)
Daar waar de tabel van het vorige (20 december 2008) artikel ons kon verheugen met hoofdzakelijk groene tinten, is het ditmaal rood dat de eerste viool speelt. Alleen diesel deed in de meeste landen wat van de prijs af, zodat we een EU-gemiddelde voor diesel van bijna 0,96 euro/liter kunnen laten zien, ofwel ca 5% goedkoper dan in december 2008. Maar de EU-gemiddelde prijzen voor Eurosuper 95 en Superplus 98 zijn in dezelfde periode gestegen met resp. 11,6 en 10,9%.
Voor Eurosuper 95 doet Nederland er een toch niet geringe stijging van 15% bij en handhaaft zijn de positie als duurste land van de EU op dit vlak. Roemenië blijft de aantrekkelijkste prijs bieden voor deze brandstof, hoewel deze prijs met een indrukwekkende 19% steeg. Andere landen die onder de magische 1‑eurogrens blijven, zijn Bulgarije, Cyprus, Estland, Griekenland, Hongarije, Letland Polen en Tsjechië.
De spectaculairste (meer dan 20%) prijsstijgingen t.o.v. 20 december 2008 noteren we voor Denemarken, Duitsland, Slovenië (bijna +31%!) en Zweden.
België en Nederland stellen zich tevreden met prijsstijgingen van resp. 18,3 en 15%, gevoelig hoger dan het EU-gemiddelde van 11%.
Ook voor Superplus 98 blijft Nederland de onbetwiste nummer 1 qua prijs. Estland neemt de titel van goedkoopste over van Roemenië. Tevens onder de 1‑eurogrens treffen we Polen aan. De sterkste (meer dan 20%) prijsstijgingen waren voor Denemarken, Roemenië, Slovenië (alweer bijna +31%) en Zweden. De stijgingen in België en in Nederland, resp. +18,6 en +14,1% liggen ver boven het EU-gemiddelde.
Diesel was vorige keer het duurste in Denemarken, nu is dat onverwacht zo in Malta. En de goedkoopste diesel tank je niet meer in Cyprus, maar wel in Luxemburg. Als we ook hier 1 euro/liter beschouwen als een soort psychologische drempel, dan liggen bijna alle landen eronder.
In België en in Nederland steeg de dieselprijs met een bescheiden resp. 1 en 1,3%.
Daar waar het er enkele maanden nog naar uitzag, dat diesel op weg was om even duur of zelfs duurder te worden dan benzine, lijkt nu de trend zich te keren en zien we dat de EU-gemiddelde dieselprijs resp. 13 en 19% lager is dan deze van Eurosuper 95 en Superplus 98.
En hier is de gebruikelijke grafiek:
![alt](https://www.usmarkets.nl/images/stories/usr/2009-dec/usr144/090603_-_251_-_grafiek_brandstofprijzen.jpg)
Volgens de milieudeskundigen is benzine minder vervuilend dan diesel, zeker wat de uitstoot van fijn stof betreft. Is dit zo, dan is het toch wel serieuze verschil tussen de prijzen van benzine enerzijds en deze van diesel anderzijds een verkeerd signaal.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en financiële berichten.