...

Leuke benzineprijzen zijn voorbij

3 juni 2009, 20:16 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

In decem­ber 2008 mocht­en we aankondi­gen, dat het tanken in Europa beduidend goed­kop­er was gewor­den in enkele maan­den tijd. Helaas, voor wie ben­zine tankt is dit mooie lied­je voorbij. 


Leuke ben­zinepri­jzen zijn voor­bij

De pri­jzen die we pub­liceren zijn de Europese max­i­ma. Afhanke­lijk van de lever­anci­er, de han­de­laar en de lig­ging van het tanksta­tion zijn lagere pri­jzen mogelijk.

Op 20 decem­ber 2008 was in het over­grote deel van de EU-lan­den de tankbeurt stukken goed­kop­er gewor­den. De Europese gemid­delden van de pri­jzen voor Euro­su­per 95, Super­plus 98 en diesel waren in amper 3 maan­den 15 à 16% gedaald. En die trend had zich al eerder ingezet, zodat we mocht­en stellen, dat de tankbeurt nog nooit zo goed­koop was, voor wat de afgelopen jaren betrof.

Nu is het uit met het goede nieuws wat de ben­zinepri­jzen betre­ft.

Onder­staande grafiek van de oliepri­js maakt veel, zoni­et alles duidelijk:

alt


Op dit ogen­blik staat de WTIC-index zowat op het niveau van novem­ber 2008 en de brand­stof­pri­jzen doen hard hun best om dezelfde richt­ing in te slaan.

alt

Daar waar de tabel van het vorige (20 decem­ber 2008) artikel ons kon ver­heugen met hoofdza­ke­lijk groene tin­ten, is het dit­maal rood dat de eerste viool speelt. Alleen diesel deed in de meeste lan­den wat van de pri­js af, zodat we een EU-gemid­delde voor diesel van bij­na 0,96 euro/​liter kun­nen lat­en zien, ofwel ca 5% goed­kop­er dan in decem­ber 2008. Maar de EU-gemid­delde pri­jzen voor Euro­su­per 95 en Super­plus 98 zijn in dezelfde peri­ode geste­gen met resp. 11,6 en 10,9%.

Voor Euro­su­per 95 doet Ned­er­land er een toch niet geringe sti­jging van 15% bij en hand­haaft zijn de posi­tie als duurste land van de EU op dit vlak. Roe­menië bli­jft de aantrekke­lijk­ste pri­js bieden voor deze brand­stof, hoewel deze pri­js met een indruk­wekkende 19% steeg. Andere lan­den die onder de magis­che 1‑eurogrens bli­jven, zijn Bul­gar­i­je, Cyprus, Est­land, Grieken­land, Hon­gar­i­je, Let­land Polen en Tsjechië.

De spec­tac­u­lairste (meer dan 20%) pri­jssti­jgin­gen t.o.v. 20 decem­ber 2008 noteren we voor Den­e­marken, Duit­s­land, Slovenië (bij­na +31%!) en Zwe­den.

Bel­gië en Ned­er­land stellen zich tevre­den met pri­jssti­jgin­gen van resp. 18,3 en 15%, gevoelig hoger dan het EU-gemid­delde van 11%.

Ook voor Super­plus 98 bli­jft Ned­er­land de onbe­twiste num­mer 1 qua pri­js. Est­land neemt de titel van goed­koop­ste over van Roe­menië. Tevens onder de 1‑eurogrens tre­f­fen we Polen aan. De sterk­ste (meer dan 20%) pri­jssti­jgin­gen waren voor Den­e­marken, Roe­menië, Slovenië (alweer bij­na +31%) en Zwe­den. De sti­jgin­gen in Bel­gië en in Ned­er­land, resp. +18,6 en +14,1% liggen ver boven het EU-gemid­delde.

Diesel was vorige keer het duurste in Den­e­marken, nu is dat onverwacht zo in Mal­ta. En de goed­koop­ste diesel tank je niet meer in Cyprus, maar wel in Lux­em­burg. Als we ook hier 1 euro/​liter beschouwen als een soort psy­chol­o­gis­che drem­pel, dan liggen bij­na alle lan­den eron­der.
In Bel­gië en in Ned­er­land steeg de diesel­pri­js met een beschei­den resp. 1 en 1,3%.

Daar waar het er enkele maan­den nog naar uitzag, dat diesel op weg was om even duur of zelfs duur­der te wor­den dan ben­zine, lijkt nu de trend zich te keren en zien we dat de EU-gemid­delde diesel­pri­js resp. 13 en 19% lager is dan deze van Euro­su­per 95 en Super­plus 98.


En hier is de gebruike­lijke grafiek:

alt

Vol­gens de milieudeskundi­gen is ben­zine min­der vervuilend dan diesel, zek­er wat de uit­stoot van fijn stof betre­ft. Is dit zo, dan is het toch wel serieuze ver­schil tussen de pri­jzen van ben­zine enerz­i­jds en deze van diesel anderz­i­jds een ver­keerd sig­naal.

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets

________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en finan­ciële berichten.

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.