...

Japan sluit eerder, vrees CRASH?

18 januari 2006, 08:16 | Guy Boscart | leestijd: 1 minuut | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Beurs Japan voor het eerst in de geschiede­nis vroeger dicht … Dit kwam door de enorme order­stroom waar­door men verwachte dat de sys­te­men zouden gaan crashen met alle gevol­gen van­di­en … De beurs ver­loor uitein­delijk 465 pnt ofwel 3% en dat voor de 2e sessie na elka­ar … Het bericht …

Nikkei in paniek ?

De effecten­beurs in Tokio moest de han­del afgelopen nacht voor het eerst in de geschiede­nis vroegti­jdig stak­en. Men vrees­de dat het com­put­er­sys­teem zou gaan crashen door extreem drukke han­del en grote verkooporders door bericht­en over fraude bij het snel­groeiende inter­netbedri­jf Live­door.

Het aan­tal trans­ac­ties had even voor 6.30 uur onze tijd de vier mijoen bereikt. De kans was groot dat het sys­teem meer trans­ac­ties niet meer zou kun­nen ver­w­erken met als gevolg mogelijk paniek en zelfs een crash­sce­nario.

De beurs sloot uitein­delijk 20 minuten vroeger dan nor­maal. Het slot lag uitein­delijk 464 pnt lager op 15.341 pnt, wat neerkomt op een ver­lies van 3%. Dins­dag daalde de index ook al bij­na 3 procent. 



Schan­daal

Het grote aan­tal trans­ac­ties werd veroorza­akt door het mogelijk schan­daal rond Live­door. De Japanse justi­tie ver­denkt het bedri­jf ervan zijn beursko­ers te hebben gema­nip­uleerd.

Japanse media gooiden woens­dag meer olie op het vuur door bericht­en dat het bedri­jf ook met de jaar­ci­jfers zou hebben gek­noeid. Het zou daarmee ver­liezen hebben willen verbloemen. 

Analyse Nikkei :

Zie ook de analyse van de Nikkei die ik op 17 janau­ri heb gemaakt, daar is het gevaar te zien als gevolg van de blow of naar omhoog. Zie ==> De Nikkei kri­jgt ste­vige dre­un van 462 pnt

US Mar­kets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.