...

Instapkansen Nederlandse mediagroepen?

4 september 2005, 16:28 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Met drie onderne­min­gen zijn de Ned­er­landse medi­a­groepen goed verte­gen­wo­ordigd bin­nen de AEX Index … Na lange tijd te hebben geworsteld met fors gedaalde aan­de­lenko­ersen lijkt het tij zich nu duidelijk te keren … Jan van Besauw bek­ijkt voor u deze 3 ondernemingen .…


Instap­kansen Ned­er­landse mediagroepen?
Als u de samen­stelling van de AEX Index bek­ijkt, dan valt het op dat er niet min­der dan 3 mediafirma’s in verte­gen­wo­ordigd zijn, met name Reed-Else­vi­er, VNU en Wolters-Kluwer.
Hieron­der geven we enkele kerndata :
De afgelopen jaren hebben de aan­de­lenko­ersen van deze medi­areuzen flink wat ingeboet:
  • Reed-Else­vi­er staat nu ca 35% onder de top (17,5 euro) in 1998 
  • VNU prijk­te in 2000 met een koers van 80 euro, nu is dat rond de 23 euro 
  • Wolters-Kluw­er viel van begin 1999 tot maart 2003 terug van 50 naar 10 euro
We beschri­jven in het kort hoe het staat met deze 3 medi­a­groepen en we doen dit in vol­go­rde van de omzet van 2004.
Reeds-Else­vi­er :
De belan­gen van de Brits-Ned­er­landse groep Reeds-Else­vi­er zijn net­jes 50:50 verdeeld. De activiteit­en draaien nog alti­jd rond het uit­geven van boeken, tijd­schriften en cd-roms en dit voor 4 marktsegmenten:
a) Busi­ness,
b) Edu­ca­tion,
c) Legal en
d) Sci­ence & Medical.
De voor­naam­ste mark­ten zijn voor Reeds-Else­vi­er Europa en de VS + Cana­da. Voor dit jaar verwacht deze fir­ma, die zich een plaats heeft veroverd in het inter­net­ge­beuren, een omzetsti­jging van meer dan 5%.
VNU :
Van de drie bespro­ken onderne­min­gen is VNU het verst afgeweken van zijn oor­spronke­lijke koers. Al wat te mak­en heeft met het tra­di­tionele drukken werd afgestoten, er wer­den geen kran­ten of boeken meer uit­gegeven en de activiteit­en spit­sten zich toe op het verza­me­len en verkopen van mar­ket­ing­da­ta, het ver­strekken van zake­lijke infor­matie en het com­pil­eren en com­mer­cialis­eren van kijk­ci­jfers e.d.
Van de drie bespro­ken firma’s is VNU het meest gevoelig aan de dollarkoers.
Voor dit jaar verwacht VNU een omzetsti­jging die in de lijn ligt van de +6% van het eerste half­jaar 2005.
Wolters-Kluw­er :
De activiteit­en van Wolters-Kluw­er zijn in grote lij­nen te vergelijken met deze van Reeds-Else­vi­er. Dat vin­den we in grote lij­nen terug in de 5 onder­afdelin­gen van het bedrijf: 
a) Cor­po­rate and Finan­cial Services,
b) Edu­ca­tion
c) Health,
d) Legal, Tax and Reg­u­la­to­ry Europe en
e) Tax, Account­ing & Legal VS and South­east Asia.
Dit jaar voorzi­et Wolters-Kluw­er een omzetgroei van om en nabij de 2% en tegen 2007 zou dit 4% moeten zijn.
De vraag die velen kan bezighouden, is of het aan­deel van deze firma’s (terug) koop­waardig is gewor­den na de afs­traf­fing van de voor­bi­je tijd. Voor wat VNU betre­ft, ver­scheen onlangs een analyse van Irma van der Wijk (Zie analyse : ==> Help, de anal­is­ten wor­den ent­hou­si­ast ! ).
Over Reeds-Else­vi­er en Wolters-Kluw­er ver­schi­j­nen samen met dit artikel analyse van de hand van Guy Boscart. (Zie : Uit­gev­ers: TA Else­vi­er en Wolters Kluw­er )
Aan u de keuze…
Jan Van Besauw
US Mar­kets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.