...

Commodities deel 2: China

4 april 2006, 14:07 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Dit artikel in de reeks over ‘commodities’, waarmee we bedoe­len grond­stof­fen of basis­pro­ducten, gaat over industriële groeipool Chi­na … We zullen merken dat de sti­jging van de invo­er nog niet aan een rust­pauze toe is en de reden begri­jpen, waarom … Chi­na ver­dra­gen sluit met lan­den zoals Iran. 

Grond­stof­fen, deel 2: China
In deel 1 van deze reeks behan­delden we de Reuters Jef­feries Index (RJI) die toont hoe nu al meer dan 5 jaar de grond­stof­fen­pri­jzen aan het sti­j­gen zijn. We belicht­ten ook de grafieken van typ­is­che com­modi­ties zoals olie, edele en niet-edele met­al­en. We eindig­den met erop te wijzen, dat in 2005 Chi­na goed was voor de aankoop van 22% van alle commodities. 
Boven­staande grafiek zet de in deel 1 bespro­ken RJI uit tegen­over de maan­delijkse invo­er van com­modi­ties door Chi­na. U ziet dat van 2000 tot 2002 de Chi­nese invo­er nage­noeg geen sti­jgign ver­toonde of zich althans zijdel­ings voort­be­woog. De RJI toont aan, dat de lever­anciers nog niet veel heil zagen in Chi­na als han­delspart­ner en daarom de pri­jzen lieten zakken om de omzet te hand­haven. Vanaf 2002 keert de sit­u­atie bru­usk om en gaan bei­de grafieken in sti­j­gende lijn tot op heden en wellicht gaat dat de komende kwartal­en nog zo verder. Van begin 2002 tot eind 2005 is de Chi­nese invo­er meer dan ver­drievoudigd (+315%) van 15,5 naar 64,4 mil­jard dol­lar (53,3 mil­jard euro). 
Hier­bij moeten we ver­melden, dat Chi­na als vijfde groot­ste invo­erder ter wereld vorig jaar in totaal voor 632 mil­jard dol­lar (523 mil­jard euro) aan com­modi­ties importeerde. 
Mijnbouwfirma’s en metaal­pro­du­cen­ten zoals BHP Bil­li­ton (NYSE: BHP) en Rio Tin­to (ASX:RIO.AX) draaien sinds vorig jaar op volle capaciteit om de Chi­nese vraag te kun­nen bijbenen. 
Vorig jaar stak Chi­na Frankrijk en het VK voor­bij om de vierde groot­ste economie ter wereld ter wor­den, na de VS, Japan en Duit­s­land. Voor dit jaar verwacht Chi­na een groei van 9,4%, daar waar de EU en Japan al tevre­den zouden zijn met ca 2%.
Het Chi­nese ‘Wirtschaftswunder’ is de uitvo­er, die zo suc­cesvol is dankz­ij de nationale munt, de yuan, waar­van de koers kun­st­matig laag gehouden wordt, ondanks her­haalde protesten en (zwakke) dreige­menten van de VS. De grafiek hier­boven toont aan, hoe de Chi­nese over­heid op geregelde tijd­stip­pen ‘M2-geld’ pompt in de economie. M2-geld is, in grote lij­nen, het totaal van fysisch geld en giraal geld. 
De Amerikaanse over­heid moet met lede ogen aanzien, dat bij­na 13 van het han­del­steko­rt voortvloeit uit export van Chi­na naar de VS
Nu terug naar de com­modi­ties met de olie als vinger aan de pols. De Chi­nese import van ruwe olie steeg meer dan 5% in 2005 en met een hoeveel­heid van ca 130 miljoen ton. 

Teken­ing van Daqing Ltd, China
Daar­bij zag Chi­na de pro­duc­tie van zijn groot­ste eigen olieveld (Daqing) 3% terug­vallen tot 45 miljoen ton. Dat is de reden waarom Chi­na de jacht op olie open heeft verk­laard en niets onver­let laat, om olievelden of oliezand­la­gen te kopen. 
Sinopec
De Chi­nese oliegi­gant Sinopec tek­ende een con­tract ter waarde van 70 mil­jard dol­lar voor de recht­en van het kopen van olie en aardgas in Iran. Het con­tract loopt over 30 jaar en omvat o.m. het lev­eren aan Chi­na van 250 miljoen ton LPG en het in volle exploitatie bren­gen van het reusachtige Yadavaran olieveld in Iran. Iran heeft zich ook ver­bon­den om dagelijks 150.000 vat­en ruwe olie te lev­eren aan Chi­na, en dat gedurende 25 jaar aan mark­t­pri­js. Daar­door lev­ert Iran 14% van alle olie aan Chi­na en is de groot­ste olielever­anci­er van dit land. Niet te ver­won­deren, dat Iran als tegen­presta­tie van Chi­na eist, zijn veto te stellen bij de VN wan­neer inspec­ties van de Iraanse nucle­aire instal­laties wor­den geëist door deze organisatie.
Het Chi­nese com­mod­i­ty-ver­haal is niet los te mak­en van de poli­tiek, zoveel is duidelijk. Dat
doet ons onwillekeurig terug­denken aan de de (oer)tijd, toen water een com­mod­i­ty was waar­rond coal­i­ties ontston­den tussen bepaalde stam­men om andere de toe­gang tot het kost­bare vocht te ontzeggen…
De vol­gende keer hebben we het India en andere lan­den in deze regio.

Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

3 april 2006.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets columns en financiële berichten..

Reac­ties kunt u sturen naar: jan@​usmarkets.​nl

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.