...

Benzine (iets) lager, diesel hoger

8 oktober 2007, 18:45 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 5 / 12 | (0)

Sinds onze update van juli ll. is er in de meeste Europese lan­den een ver­schuiv­ing aan de gang wat betre­ft de ben­zinepri­jzen, die voor het eerst in lange tijd (een klein beet­je) dalen. Diesel daar­ente­gen heeft blijk­baar ambities om duur­der dan ben­zine te wor­den. Het is nog niet zover (behalve in het VK), maar wat niet is kan komen

Ben­zine (iets) lager, diesel hoger

De pri­jzen die we pub­liceren zijn de Europese max­i­ma. Afhanke­lijk van de lever­anci­er en de lig­ging van het tanksta­tion zijn lagere pri­jzen mogelijk.

De tabel die we pub­liceer­den bij onze vorige update (21 juli 2007) gaf een glob­ale pri­jssti­jging aan, zow­el voor lood­vri­je ben­zine 95 en 98 RON als voor diesel. 

Van­daag is de sit­u­atie veran­derd voor ben­zine, niet voor diesel. Als u de tabel hier­boven bek­ijkt, valt het vele groen op bij de ben­zinepri­jzen, want de gemid­delde pri­jzen zijn sinds 21 juli voor ben­zine 95 gedaald van 1,189 naar 1,161 euro (-2,4%) en voor ben­zine 98 van 1,260 naar 1,237 euro (-1,8%). Uit­zon­derin­gen zijn Bel­gië, waar ben­zine 95 én 98 resp. 1,06 en 0,35% duur­der wer­den, en verder Est­land, Mal­ta, Oost­en­rijk en Tsjechië, waar ben­zine 95 RON resp. 9,8 (!), 1,9, 0,6 en 1,2% in pri­js verhoogde.

Est­land ver­li­est meteen zijn sta­tus als goed­koop­ste land voor ben­zine 95 en geeft deze begerenswaardi­ge fakkel door aan Litouwen, waar tevens de goed­koop­ste ben­zine 98 te verkri­j­gen is. 

Hoewel in Ned­er­land ben­zine 95 en 98 RON resp. 2,8 en 0,6% min­der duur zijn gewor­den, verdedigt dit land met verve zijn record van duurste ben­zinepri­jzen van Europa, nl. voor 
95 en 98 resp. 26 en 24% hoger dan de gemiddelden. 

De gemid­delde diesel­pri­js is sinds onze vorige update met 2,3% geste­gen, bij­na zoveel als de dal­ing van de gemid­delde pri­js van ben­zine 95. In Est­land vind je nog alti­jd de goed­koop­ste diesel, die daar sinds onze vorige update 0,85% in pri­js is gedaald. Groot-Brit­tan­nië spant nog alti­jd de kroon qua diesel­pri­js, ook al is die sinds onze vorige update 2,1% min­der duur geworden. 

Hieron­der ziet u een overzicht in grafiekvorm: 




Bron: IRU

Dat het bij ons nog erg­er kan, kan u aflei­den uit boven­staande grafieken voor resp. Ned­er­land en Bel­gië. Daar zijn sinds 1998 de ben­zinepri­jzen (95 en 98 RON) met resp. ca 
50 en 61% geste­gen, ter­wi­jl diesel er resp. 57 en 77% duur­der is gewor­den. Bel­gië komt dus van verder (goed­kop­er) dan Ned­er­land maar laat ons hopen dat het land met de taal­grens geen ambities heeft om het land van de grote riv­ieren naar de kroon te steken.
Als u de piek­waar­den voor Ned­er­land en Bel­gië in de tweede jaarhelft van 2005 en in de eerste jaarhelft van 2006 bek­ijkt, merkt u dat we van­daag nog alti­jd geen records hebben gebro­ken. Niet dat dit hoeft, natuurlijk… 

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets
9 okto­ber 2007.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en finan­ciële berichten.

Reac­ties kunt u sturen naar: jan@​usmarkets.​nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.