...

Benzine en Diesel kosten EU

29 september 2006, 07:46 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Op geregelde tijd­stip­pen zullen we u een update te geven van de brand­stof­pri­jzen in de 25 lan­den van de EU. Tevens willen we u een idee geven hoeveel acci­jns onze buren moeten afdra­gen aan de pomp. Het beloven inter­es­sante vergelijkin­gen te wor­den, daar­van kan u zek­er zijn… 



Hoe duur is tanken in de EU?


De laat­ste jaren stelt iedere autobestu­ur­der vast, dat ben­zine of diesel tanken hoe langer hoe meer een nefaste invloed heeft op het per­soon­lijke bud­get. Dat in de EU de brand­stof­pri­jzen nogal wat ver­schillen, dat wis­ten we. De tankstop in Lux­em­burg is een vast gegeven voor de Ned­er­lan­ders en de Bel­gen die naar het zuiden van Europa reizen of ervan terugkomen. Is Lux­em­burg het goed­koopst wat betre­ft brand­stof of zijn er nog gun­stiger landen? 

Een ander gegeven als je over grond­stof­pri­jzen spreekt, zijn de tak­sen die de over­heid heft. Ook op dit vlak leek het ons inter­es­sant een overzicht te hebben.

Laat ons eerst kijken naar de pri­jzen aan de pomp. De cijfers gelden voor 11 sep­tem­ber 2006 en meteen de meest recente die we kon­den bemachti­gen voor dit soort overzicht. 


Op gebied van ben­zine gaat Ned­er­land met de twi­jfelachtige eer lopen van pri­jzenkam­pi­oen. In de kop­groep (meer dan 1,3 euro) vin­den we Fin­land en Por­tu­gal terug. De goed­koop­ste euro­su­per 95 lood­vrij kan je tanken in Est­land. Andere goed­kope lan­den (min­der dan 1 euro) zijn Grieken­land, Let­land, Litouwen en Cyprus. Lux­em­burg is met zijn 1,052 euro net boven de 1 eurogrens. 

Voor diesel is het VK de número uno. Geen enkel ander land komt nog maar in de buurt van die ca 1,4 euro. Est­land is alweer de goed­koop­ste. In deze cat­e­gorie (min­der dan 1 euro) tre­f­fen we een hele rits lan­den aan: Grieken­land, Let­land, Litouwen, Lux­em­burg, Slovenië, Span­je en Cyprus.

Hier ziet u het nog eens als grafiek: 

Nu een ander aspect, dat van de taksen. 


Het VK gaat met de taks­fakkel aan de haal, zow­el voor de ben­zine als voor de (peper­dure) diesel. Voor tak­sen op de ben­zine din­gen Bel­gië, Duit­s­land, Fin­land en Ned­er­land naar de kroon van het VK. In Let­land is de over­heid het mildst gestemd. Waar de over­heid ook tevre­den is met min­der dan 0,5 euro taks op euro­su­per 95 lood­vrij, is in Est­land, Grieken­land, Litouwen, Mal­ta en Cyprus. 

Voor wat de taks op diesel betre­ft, komt geen enkel land nog maar in de buurt van het VK. De kam­pi­oen van de lage taks is hier ook Let­land, achter­nagezeten (tot 0,4 euro) door Est­land, Litouwen, Lux­em­burg en Cyprus.

Ziezo, tot daar ons overzicht voor deze maand. We hopen bin­nen een à twee weken hierop terug te komen met een vol­gende update.

29 sep­tem­ber 2006.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets columns en andere artike­len en tevens finan­ciële berichten.


Jan Van Besauw 
Colum­nist voor US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.