Welkom bij de US Markets nieuwsbrief. Zo aan het eind van de week hebben we voor u een column die ons in ieder geval flink aan het denken zette. En voor een video-marktanalyse van Guy kunt u hier klikken.
Column: Peccatum originale
Er is geen financiële crisis. Die bestaat alleen maar in ons hoofd. Zolang die crisis in ons hoofd bestaat, behoort ze zonder twijfel tot de sociale realiteit ? maar er is in onze contreien geen equivalent van de revoluties in Noord-Afrika, de aardbevingsschade zoals in Haïti of Japan, oorlogsgeweld zoals in het Midden-Oosten en Afghanistan, overstromingen zoals in Pakistan, enz. Er is in onze fysieke realiteit kortom, geen crisis. De boeren ploegen, frezen, bemesten en bezaaien nog steeds hun akkers. Waarom zouden we de alarmerende geluiden van politici over de noodzaak van het aantrekken van de broeksriem dan serieus moeten nemen?
Crisis door evolutie, intelligent design of “random act of God”? De crisis bestaat niet op dezelfde manier als het beeldscherm waarnaar u nu zit te kijken. Ze bestaat niet op dezelfde manier zoals uzelf bestaat. De crisis is een constructie. Nader bepaald is ze een constructie gemaakt door mensen: zonder mensen, geen crisis. Wat er natuurlijk wel bestaat is het gedrag van mensen. Mensen met schulden worden moedeloos, mensen met bezit overmoedig. Mensen met een document waarop staat dat ze geld moeten betalen gedragen zich anders dan mensen met een document waarop staat dat ze eigenaar zijn van een bedrijf. Maar mensen moet dat gedrag eerst worden aangeleerd.
We moeten leren dat het bezit van bepaalde documenten moet leiden tot bepaalde vormen van gedrag. Deze situatie is uiteraard geëvolueerd. Tienduizend jaar geleden, toen de mens zijn nomadenbestaan inruilde voor dat van de landbouwer was nog niet zoals nu, de hele wereld op papier verkaveld. Een kind dat in die tijd volwassen werd, bouwde aan de rand van het dorp van stro en leem gewoon een hutje erbij, en hoefde geen document te ondertekenen waardoor die de rest van zijn leven in de schulden zat. Een ambacht leerde die van papa, zodat een studieschuld onbestaande was. Het water uit de rivier was voor iedereen. En wie werkte, die kon eten.
Om tot een samenleving zoals de onze te komen moet er een aantal zaken die te maken hebben met gedrag van mensen worden georganiseerd. De twee belangrijkste gaan over hiërarchie en eigendom. Omdat eigendom niet kan bestaan zonder hiërarchie is dit de oudste gedragscode die mensen eerbiedigen. Hiërarchie gaat over gehoorzaamheid: wie lager in de hiërarchische ladder staat gehoorzaamt wie hoger staat. Er bestaan twee systemen.
In het eerste systeem wordt het bestaan van een mythische, of fictieve, of spirituele, of religieuze opperfiguur gepostuleerd, die uiteraard bovenaan de hiërarchische ladder staat. Meteen daaronder staan de personen die een direct contact hebben met de opperfiguur: de priesters. Zij oefenen gezag uit over de rest van de bevolking, spreken recht, bepalen vorm en aantal van offers, hoogte van hun eigen honoraria, enz. Dit systeem handhaaft zich door de angst van de bevolking voor de toorn van de opperfiguur.
Het tweede systeem handhaaft zich ook door angst voor de toorn van het opperhoofd, maar verschilt erin dat deze stoelt op een reële angst voor fysiek geweld. De opperfiguur is de sterkste van de bevolking, hetzij door spierkracht, hetzij door wapens, hetzij door overredingskracht. Natuurlijk, als ik u ervan kan overtuigen dat ik dichter bij God sta dan u, dan onderscheid ik mij in hiërarchische zin. En u bent misschien wel bereid om in ruil voor mijn gunst de wapens tegen een ander op te nemen. De twee systemen vloeien zo in elkaar over.
Voor rest van artikel klik hier!
Jarl Kampen Publicist US Markets
|