Het moest er ooit van komen: na jaren worstelen tegen dalende inkomsten wegens onvoldoende belangstelling kijkt de firma Eurotunnel aan tegen een gigantische schuldenberg. Zo gigantisch dat een concordaat, stijl ‘chapter 11’ werd aangevraagd en bekomen. Over (slechts) 6 maanden moet de situatie gesaneerd zijn….
‘Chapter 11’ voor Eurotunnel
Het moest er ooit van komen: na jaren worstelen tegen dalende inkomsten wegens onvoldoende belangstelling kijkt de firma Eurotunnel aan tegen een gigantisch schuldenberg. Zo gigantisch dat een concordaat, stijl ‘chapter 11’ werd aangevraagd en bekomen. Over (slechts) 6 maanden moet de situatie gesaneerd zijn….
Vandaag werd door de handelsrechtbank in Parijs een uitspraak gedaan die ten gunste van Eurotunnel een zg. ‘procédure de sauvegarde’ start. Dit concordaat zal de firma gedurende 6 maanden te beschermen tegen haar schuldeisers, terwijl de gewone activiteiten verdergaan. Deze procedure is te vergelijken met ‘chapter 11’ in de VS en betekent een primeur in de Franse ondernemingswereld.
Zoals u uit de chart kunt opmaken, heeft het aandeel (en ook het bedrijf) betere tijden gekend. De notering van het aandeel is trouwens al een tijd opgeschort.
De beslissing van de rechtbank kwam als een verademing voor de onderneming en haar 2.300 werknemers. Het Franse gerecht heeft zich van zijn mildste kant laten zien, door haar beslissing uit te stellen, zodat de directie van Eurotunnel met haar geldschieters tot een akkoord kon komen. En geld is er nodig, men maakt gewag van zeker 9 miljard euro.
Eurotunnel moet ook gedogen, te zullen werken onder nauw toezicht van gerechtelijke ambtenaren, wat niet altijd evident is voor een privé-onderneming.
Nu moet Eurotunnel zich goed realiseren, dat 6 maanden niet zo heel veel tijd is om in het reine te komen met haar financiële toestand. Indien uiteindelijk de schuldeisers niet voldaan met hetgeen Eurotunnel hen zal betalen over 6 maanden, wordt Eurotunnel in gebreke gesteld en zal de boeken moeten neerleggen. Een faillissement lijkt dan niet hypothetisch.
De CEO van Eurotunnel, de heer Jacques Gounon (zie foto), is tamelijk optimistisch over de afloop van de operatie. Hij maakt zich sterk om in de loop van september een herstructureringsplan klaar te hebben.
De uitleg voor wat er is gebeurd met Eurotunnel is niet moeilijk. In de 1990’er jaren had men prognoses opgemaakt van een enorme toeloop van reizigers, ganse treinladingen die zich dankzij de tunnel vrolijk heen en weer zouden bewegen tussen het Europese vasteland en het Groot-Brittanië. De bouw kostte handenvol geld en de schuld van 9 miljard euro van Eurotunnel is daar het bewijs van.
Wat is het gevolg van een eventueel faillissement van Eurotunnel voor het publiek? Geen, want de tunnel op zichzelf is eigendom van Frankrijk en het VK en is beschouwd als een openbare nutsvoorziening. Over wie na het eventuele verdwijnen van Eurotunnel het kunstwerk moet onderhouden en exploiteren is nog niets gekend.
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets
2 augustus 2006.
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets columns en financiële berichten. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.
Reacties kunt u sturen naar: [email protected]