...

Zorgen om de olievoorraad?

9 maart 2011, 17:15 | US Markets Redactie | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

In het kad­er van de poli­tieke span­nin­gen in Noord-Afri­ka en het Mid­den-Oost­en vra­gen we ons af, hoe het staat met de bevoor­rad­ing met de onont­beer­lijke olie.


Toen we werk­ten aan het Dossier aar­dolie – update maart 2011 stelden we ons een reeks vra­gen, waarop we nu gaan proberen antwo­or­den te for­muleren.
Hier­bij zullen we het niet alleen hebben over de voor­raad ruwe olie, maar ook over de brand­stof­pri­jzen, geopoli­tiek, strate­gis­che reserves, alter­natieven voor con­ven­tionele olie enzovoort.

1. Hoe evolueert de pri­js van het vat ruwe olie en welk is de impact op bij voor­beeld de benzineprijs?

alt

De pri­js van een vat ruwe olie (zie boven­staande grafiek) bereik­te op 14 juli 2008 een all time high van 145,78 dol­lar, kalfde dan snel af, bleef van de zomer 2009 tot de herf­st 2010 hangen in het pri­jskanaal 70 – 90 dol­lar en begon dan vanaf medio feb­ru­ari 2011 pijl­snel te klimmen.

De recente gebeurtenis­sen in Libië zijn hier natu­urlijk niet vreemd aan, alhoewel dit land (cijfers Oil & Gas Jour­nal, jaar 2010) met een pro­duc­tie van 1,652 miljoen vat­en per dag goed was voor slechts 2% van het wereld­to­taal (79,948 miljoen vat­en per dag).

alt

De pri­js van Euro­su­per 95 (en dat geldt even­zeer voor Super­plus 98 en diesel) ver­toont een over­re­ac­tie’. Want toen de ruwe olie zoals eerder gezegd op 14 juli 2008 een all time high van 145,78 dollar/​vat liet opteke­nen, piek­te Euro­su­per in Ned­er­land en in Bel­gië mee op resp. 1,591 en 1,531 euro/​liter. Deze pri­jzen zijn nog alti­jd
6,4 en 3,8% lager dan deze van 9 maart 2011, daar waar het vat ruwe olie op 9 maart 2011 met zijn 105,33 dol­lar nog alti­jd 28% lager was dan de all time high.

Weliswaar bestaat meer dan de helft van de pri­js van een liter ben­zine uit tak­sen en BTW, maar dat was alti­jd zo. We houden ons hart vast als we bedenken wat er kan gebeuren met de ben­zinepri­js wan­neer het vat ruwe olie het record van 2008 zou gaan breken.

2. De poli­tieke onrust in Noord-Afri­ka en het Mid­den-Oost­en jagen de oliepri­jzen de hoogte in. Hoe erg is de sit­u­atie werkelijk?

Nog voor de gebeurtenis­sen in Tune­sië en Egypte kostte het vat ruwe olie al 95 dol­lar of iets meer. De opstand in Libië joeg de pri­js de hoogte in en als de vlam doorslaat naar andere olie- en gaspro­duc­erende lan­den zal dat de druk op de pri­js enkel maar verhogen.

3. De meeste, zoni­et alle lan­den hebben grotere of kleinere strate­gis­che oliere­serves. Is het nu tijd om deze aan te spreken?

De huidi­ge strate­gis­che oliere­serves wor­den geschat op 1,6 mil­jard vat­en. Aan het glob­ale con­sump­ti­etem­po van 84,077 miljoen vat­en per dag (gegevens Oil & Gas Jour­nal, jaar 2010) vol­staat dit voor 19 dagen. Dat in het ondenkbare geval, dat opeens geen enkele oliepro­du­cent ook maar iets lev­ert.
Als we de strate­gis­che reserves zouden moeten gebruiken om een tijdelijk teko­rt op te van­gen en ervan alle dagen 2 miljoen vat­en vri­jgeven, dan reikt de voor­raad 800 dagen.
Op dit ogen­blik (maart 2011) is er nog geen sprake om deze voor­raden aan te wenden.

4. Als we de strate­gis­che reserves nog niet nodig hebben, is er dan olie te kort en zo ja, hoeveel?

Naar schat­ting lei­d­de de onrust in Libië tot een pro­duc­tiev­er­lies van tussen 850.000 en 1 miljoen vat­en per dag. Dat is om en rond 1% van het dagelijks ver­bruik wereld­wi­jd. Dit verk­laart de fel geste­gen oliepri­js niet en wat deze laat­ste betre­ft, kun­nen we stellen dat psy­cholo­gie (paniek) de dri­jfveer is om het vat de hoogte in te jagen.

5. Saoe­di-Ara­bië is na Rus­land de groot­ste oliepro­du­cent ter wereld. Zal deze Ara­bis­che oli­es­taat zoals in het verleden willen optre­den als red­der in de nood?

Tussen het streng islami­tis­che Saoe­di-Ara­bië en de west­erse wereld bestond alti­jd al een ambigue relatie. Toch heeft het land in de huidi­ge con­text lat­en weten, zijn pro­duc­tie te ver­hogen met ca 9 miljoen vat­en per dag, wat voor­lop­ig ruim vol­doende lijkt.

Deze fac­tor zou de oliepri­js automa­tisch moeten drukken, als de eerder ver­melde psy­chol­o­gis­che dri­jfveer er niet zou zijn.

6. Hebben we het al zo dik­wi­jls aangekondigde piek­mo­ment in de wereld­wi­jde oliepro­duc­tie bereikt, zoni­et overschreden?

Op vele plaat­sen is de voor­raad con­ven­tionele aar­dolie over zijn top­punt. Dat geldt zek­er voor de niet-OPEC lan­den. De OPEC is niet zo kwistig met infor­matie over reserves, dus we hebben daar het raden naar de reële olievoor­raden. In Noord-Afri­ka en in het Verre Oost­en (Chi­na…) zijn mogelijk nog onbek­ende reserves con­ven­tionele olie.
Daaren­boven is er oliezand, vooral te vin­den in Cana­da, waar­van de omvang van de reserves nog niet hele­maal gek­end is. Hoewel we moeten reken­ing houden met hele grote druk vanu­it groene hoek, omdat exploitatie van oliezand een enorme impact heeft op het milieu.
En dan is er nog schalieolie, die amper geëx­ploiteerd is. Ook hier spe­len milieueisen een belan­grijke rol.
Samengevat: er is wellicht nog meer olie voor­ra­dig dan we op dit moment weten, maar het win­nen ervan zal al langer hoe gecom­pliceerder en dus duur­der worden.

7. Welke rol kun­nen oliev­er­vangers zoals biodiesel of bioethanol spelen?

Het pro­duc­eren van zg. bio­brand­stof­fen van plan­taardi­ge oor­sprong eist grote arealen land­bouw­grond, die dan ver­loren gaat om voed­sel te ver­bouwen.
Verder moet ermee reken­ing gehouden wor­den, dat het bew­erken van de grond eve­nals het oog­sten en ver­w­erken van de planten vraagt energie vraagt en het is de vraag, of de bal­ans in het voordeel van de bio­brand­stof­fen uitdraait.

Hoe dan ook, als er sprake zou/​zal zijn van oli­eschaarste, dan zullen bio­brand­stof­fen in de lift komen te zit­ten al was het maar om een onder­brek­ing van de bevoor­rad­ing olie op te vangen.

Dit waren de vra­gen die we ons stelden en die we probeer­den te beant­wo­or­den. Wordt hoogst­waarschi­jn­lijk vervolgd…

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.