Voor de tweede keer in amper een week verlaagde miljardair Kirk Kerkorian zijn participatie in General Motors (GM). Blijkbaar is hij het vertrouwen in zijn investering kwijt en probeert hij de schade te beperken. GM’s CEO Rick Wagoner heeft nog niet officieel gereageerd…
Ziet Kerkorian GM niet meer zitten?
Op 29 september ll. werd bekendgemaakt, dat de 89-jarige miljardair Kirk Kerkorian zijn invloed op GM met 21% verhoogde door zijn participatie op te drijven van 9,9 naar 12%.
Lang duurde deze toestand niet, want vorige week verkocht Kerkorians investeringsmaatschappij Tracinda
14 miljoen (25%) van haar 56 miljoen GM-aandelen voor het bedrag van 462 miljoen USD (ca 349 miljoen euro), waardoor haar positie in het bedrijf van 12 naar 7,4% verminderde.
Eergisteren kwam dan het nieuws, dat Tracinda opnieuw 14 miljoen GM-aandelen aan de man/vrouw had gebracht. Ditmaal was de opbrengst ‘slechts’ 402,5 miljoen dollar (ca 304 miljoen euro), ongeveer 13% minder dan een week eerder, wat weerspiegeld is in onderstaande grafiek van de net afgelopen maand november.
Na deze twee transacties bezit Kerkorian via zijn maatschappij Tracinda nog 28 miljoen GM-aandelen, wat overeenkomt met een participatie van 4,95%. Nog twee happen van 14 miljoen stuks en de financiël connectie Kerkorian-GM is voorbij. De vraag is of Kerkorian op korte termijn nog verkopen zal ondernemen, gezien de ongunstige koersevolutie.
De reden achter de recente acties van Kerkorian is te zoeken in feit, dat op 22 oktober ll. de besprekingen tussen GM, Renault en Nissan zijn afgesprongen. Kerkorian was een fervente voorstander van een alliantie tussen deze autofabrikanten. Hij ziet (of zag) dit als de enige manier waarop de Japanse concurrentie kan bedwongen worden. Te noteren is in dit verband, dat kort na het beëindigen van vermelde besprekingen de heer J. York, een topadviseur van Kerkorian, ontslag nam uit de raad van bestuur van GM. Hij heeft sterke twijfels dat GM alleen het hoofd zal kunnen bieden aan de concurrentie van Japanse bedrijven met Toyota op kop. Tot op heden heeft de CEO van GM, Rick Wagoner, zich nog niet officieel uitgelaten over deze gebeurtenissen.
Bij GM zelf zijn ‘saneringsacties’ aan de gang met als voornaamste het schrappen van 35.000 banen via vervroegde pensionering en gouden handdrukken en het verkopen van 51% van de aandelen van General Motors Acceptance Corp. (GMAC), de financieringseenheid van het bedrijf voor 14 miljard dollar (10,9 miljard euro).
Misschien heeft Kirk Kerkorian al dikwijls zitten staren naar bovenstaande grafiek en zich er zorgen over gemaakt, hoe GM er ooit nog zal in slagen de weerstand rond 35 – 40 dollar te doorbreken, het peil van 10 jaar geleden.
Het zal snel moeten gaan bij GM, want de concurrentie is onverbiddelijk. Misschien zijn er kansen bij het ontwikkelen van hybride wagens, in het kader van Al Gore’s ‘An Inconvenient Truth’. Vooral dankzij deze film is het milieu een heet (in letterlijke en overdrachtelijke zin) thema. GM beweert over een betere technologie dan zeg maar Toyota te beschikken op het gebied van wagens die op elektriciteit en fossiele brandstof rijden. Wait and see…
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
1 december 2006.
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en financiële berichten. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.