...

Ziet Kerkorian GM niet meer zitten?

2 december 2006, 08:59 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Voor de tweede keer in amper een week ver­laagde mil­jar­dair Kirk Kerko­ri­an zijn par­tic­i­patie in Gen­er­al Motors (GM). Blijk­baar is hij het vertrouwen in zijn invester­ing kwi­jt en probeert hij de schade te beperken. GM’s CEO Rick Wag­oner heeft nog niet offi­cieel gereageerd…





Ziet Kerko­ri­an GM niet meer zitten?

Op 29 sep­tem­ber ll. werd bek­endge­maakt, dat de 89-jarige mil­jar­dair Kirk Kerko­ri­an zijn invloed op GM met 21% ver­hoogde door zijn par­tic­i­patie op te dri­jven van 9,9 naar 12%. 

Lang duurde deze toe­s­tand niet, want vorige week verkocht Kerko­ri­ans invester­ings­maatschap­pij Tracinda 
14 miljoen (25%) van haar 56 miljoen GM-aan­de­len voor het bedrag van 462 miljoen USD (ca 349 miljoen euro), waar­door haar posi­tie in het bedri­jf van 12 naar 7,4% verminderde.

Eer­gis­teren kwam dan het nieuws, dat Tracin­da opnieuw 14 miljoen GM-aan­de­len aan de man/​vrouw had gebracht. Dit­maal was de opbrengst slechts’ 402,5 miljoen dol­lar (ca 304 miljoen euro), ongeveer 13% min­der dan een week eerder, wat weer­spiegeld is in onder­staande grafiek van de net afgelopen maand november.


Na deze twee trans­ac­ties bez­it Kerko­ri­an via zijn maatschap­pij Tracin­da nog 28 miljoen GM-aan­de­len, wat overeenkomt met een par­tic­i­patie van 4,95%. Nog twee hap­pen van 14 miljoen stuks en de finan­ciël con­nec­tie Kerko­ri­an-GM is voor­bij. De vraag is of Kerko­ri­an op korte ter­mi­jn nog verkopen zal onderne­men, gezien de ongun­stige koersevolutie.

De reden achter de recente acties van Kerko­ri­an is te zoeken in feit, dat op 22 okto­ber ll. de besprekin­gen tussen GM, Renault en Nis­san zijn afge­spron­gen. Kerko­ri­an was een fer­vente voor­stander van een alliantie tussen deze aut­o­fab­rikan­ten. Hij ziet (of zag) dit als de enige manier waarop de Japanse con­cur­ren­tie kan bed­won­gen wor­den. Te noteren is in dit ver­band, dat kort na het beëindi­gen van ver­melde besprekin­gen de heer J. York, een topad­viseur van Kerko­ri­an, ontslag nam uit de raad van bestu­ur van GM. Hij heeft sterke twi­jfels dat GM alleen het hoofd zal kun­nen bieden aan de con­cur­ren­tie van Japanse bedri­jven met Toy­ota op kop. Tot op heden heeft de CEO van GM, Rick Wag­oner, zich nog niet offi­cieel uit­ge­lat­en over deze gebeurtenissen.

Bij GM zelf zijn saner­ings­ac­ties’ aan de gang met als voor­naam­ste het schrap­pen van 35.000 banen via vervroegde pen­sioner­ing en gouden hand­drukken en het verkopen van 51% van de aan­de­len van Gen­er­al Motors Accep­tance Corp. (GMAC), de financier­ingseen­heid van het bedri­jf voor 14 mil­jard dol­lar (10,9 mil­jard euro). 



Miss­chien heeft Kirk Kerko­ri­an al dik­wi­jls zit­ten staren naar boven­staande grafiek en zich er zor­gen over gemaakt, hoe GM er ooit nog zal in sla­gen de weer­stand rond 35 – 40 dol­lar te door­breken, het peil van 10 jaar geleden. 

Het zal snel moeten gaan bij GM, want de con­cur­ren­tie is onver­bid­delijk. Miss­chien zijn er kansen bij het ontwikke­len van hybride wagens, in het kad­er van Al Gore’s An Incon­ve­nient Truth’. Vooral dankz­ij deze film is het milieu een heet (in let­ter­lijke en over­drachtelijke zin) the­ma. GM beweert over een betere tech­nolo­gie dan zeg maar Toy­ota te beschikken op het gebied van wagens die op elek­triciteit en fos­siele brand­stof rij­den. Wait and see…

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets
1 decem­ber 2006.

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en finan­ciële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.