Winstwaarschuwing General Motors
General Motors (NYSE: GM), de autoreus uit Detroit die wereldwijd 323.000 mensen tewerkstelt, heeft laten weten dat voor het eerste kwartaal 2005 een verlies van ca 1,5 dollar/aandeel wordt verwacht, terwijl de analisten een verlies van 3 dollarcent, dat is 50 maal minder, verwachtten. GM zelf had minstens break-even of beter verwacht. De koers van het aandeel reageerde navenant.


Op het ogenblik van verschijnen van dit nieuwbericht (16 maart 2005, 20:30) is de koers van GM 29.58 $ ofwel ‑12,28% tegenover de vorige slotkoers. De concurrenten lopen ook terug, maar beduidend minder dan GM: Ford (F): 11,87 $ (-2,94%), Daimler Chrysler (DCX): 45,35 $ (-1,65%) en Toyota Motors ( TM ) 77,10 $ (-0,57%).
GM wijt het slechte resultaat aan drie factoren:
GM wijt het slechte resultaat aan drie factoren:
- Lagere verkoop in Noord-Amerika
- Terugschroeven van aantal geproduceerde eenheden
- Een prijzenslag met de concurrentie
Voor de rest van het jaar heeft GM zijn winstprognose teruggeschroefd van 4 Ã 5 dollar naar
1 Ã 2 dollar per aandeel.
Voor de rest van het jaar wil GM als zijn sterkste troeven uitspelen het uitstekende imago van de firma voor wagens zoals Chevrolet HHR, Monte Carlo, Impala, Hummer H3, Pontiac Solstice, Torrent, G6 coupé en de Cadillac DTS.
Laten we het hopen dat het lukt, met in het achterhoofd dat de automobielsector, samen met de bouw, zowat het lakmoespapier is van de economie.
1 Ã 2 dollar per aandeel.
Voor de rest van het jaar wil GM als zijn sterkste troeven uitspelen het uitstekende imago van de firma voor wagens zoals Chevrolet HHR, Monte Carlo, Impala, Hummer H3, Pontiac Solstice, Torrent, G6 coupé en de Cadillac DTS.
Laten we het hopen dat het lukt, met in het achterhoofd dat de automobielsector, samen met de bouw, zowat het lakmoespapier is van de economie.
Jan Van Besauw
US Markets
US Markets