...

Winstwaarschuwing General Motors

16 maart 2005, 20:37 | US Markets Redactie | leestijd: 1 minuut | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Auto­mo­biel­pro­du­cent Gen­er­al Motors heeft een niet te onder­schat­ten winst­waarschuwing lat­en horen. Voor het eerste kwartaal 2005 is een behoor­lijk ver­lies te verwacht­en en voor de rest van het jaar zijn de vooruitzicht­en behoor­lijk teruggeschroefd.
Winst­waarschuwing Gen­er­al Motors
Gen­er­al Motors (NYSE: GM), de autoreus uit Detroit die wereld­wi­jd 323.000 mensen tew­erk­stelt, heeft lat­en weten dat voor het eerste kwartaal 2005 een ver­lies van ca 1,5 dollar/​aandeel wordt verwacht, ter­wi­jl de anal­is­ten een ver­lies van 3 dol­lar­ce­nt, dat is 50 maal min­der, verwacht­ten. GM zelf had min­stens break-even of beter verwacht. De koers van het aan­deel reageerde navenant.



Op het ogen­blik van ver­schi­j­nen van dit nieuw­bericht (16 maart 2005, 20:30) is de koers van GM 29.58 $ ofwel ‑12,28% tegen­over de vorige slotko­ers. De con­cur­renten lopen ook terug, maar beduidend min­der dan GM: Ford (F): 11,87 $ (-2,94%), Daim­ler Chrysler (DCX): 45,35 $ (-1,65%) en Toy­ota Motors ( TM ) 77,10 $ (-0,57%).

GM wijt het slechte resul­taat aan drie factoren:
  • Lagere verkoop in Noord-Amerika
  • Terugschroeven van aan­tal gepro­duceerde eenheden
  • Een pri­jzenslag met de concurrentie
Voor de rest van het jaar heeft GM zijn win­st­prog­nose teruggeschroefd van 4 Ã 5 dol­lar naar
1 Ã 2 dol­lar per aan­deel.

Voor de rest van het jaar wil GM als zijn sterk­ste troeven uit­spe­len het uit­stek­ende ima­go van de fir­ma voor wagens zoals Chevro­let HHR, Monte Car­lo, Impala, Hum­mer H3, Pon­ti­ac Sol­stice, Tor­rent, G6 coupé en de Cadil­lac DTS.

Lat­en we het hopen dat het lukt, met in het achter­hoofd dat de auto­mo­biel­sec­tor, samen met de bouw, zowat het lak­moes­pa­pi­er is van de economie.

Jan Van Besauw
US Mar­kets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.