...

Wie bijt stuk uit Apple?

25 augustus 2006, 08:43 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Het rom­melt wat rond de onderne­m­ing, opgericht en nog alti­jd gerund door Steve Jobs. Het gon­st van de gerucht­en over onregel­matighe­den inza­ke aan­de­lenop­ties van de fir­ma. Ook de con­cur­ren­tie zit niet stil en probeert met alle macht stukken te bijten uit het ruime mark­taan­deel dat Apple ver­wor­ven heeft dankz­ij de iPod-tech­nolo­gie. Zal Apple standhouden? 


Wie bijt stuk uit Apple?


Steve Jobs’ bedri­jf ligt de laat­ste weken en maan­den onder vuur. Zo zijn er de gerucht­en over grote hoeveel­he­den aan­de­lenop­ties, waarmee iets aan de hand zou zijn’. Veel details zijn nog niet bek­end. Als de ver­moe­dens juist zijn, zou het er slecht kun­nen uitzien voor Steve Jobs en een reeks van zijn col­le­ga-direc­tiele­den. Maar we lat­en dat pot­je gedekt en we vellen nog geen oordeel. In alle geval is op basis van de kwest­ie van de aan­de­lenop­ties geen enkele anal­ist, ook niet van Mer­rill Lynch, een verkoopad­vies ver­sch­enen van het aan­deel AAPL.


iPod Shuf­fle DJ Dit­ty Sansa 

Een andere zaak vormt een meer reële bedreig­ing voor Apple. De zeer pop­u­laire muziek­spel­er iPod is uit­ge­groeid tot een mega­suc­ces en dat laat de con­cur­ren­tie zek­er niet onver­schillig. Zo heeft de fir­ma Dell (Nas­daq: DELL), de groot­ste com­put­er­fab­rikant ter wereld, ongeveer een jaar gele­den zijn DJ Dit­ty op de markt gebracht. Hier­mee probeerde Dell de iPod Shuf­fle te con­cur­reren. De Dit­ty kostte aanvankelijk 
99 dol­lar, dezelfde pri­js als de iPod Shuf­fle en kon 220 lied­jes van gemid­delde speel­du­ur stock­eren, dat zijn er 100 meer dan de Shuf­fle. Des­on­danks deze meer­presta­tie slaagde Dell er niet in, door te breken met dit prod­uct, zelfs niet na de pri­js te hebben doen zakken tot 69 dol­lar. Op 17 augus­tus ll. maak­te Dell bek­end, de verkoop van zijn Dit­ty te stak­en en zich weer toe te leggen op de core busi­ness, nl. pc’s, print­ers en tv’s met vlakke beeldschermen.

Dell was amper van het iPod-toneel verd­we­nen of er ver­scheen een andere kaper op de kust. In de loop van deze week lanceerde San­disk (Nas­daq: SNDK) zijn Sansa als antwo­ord op de iPod nano. Deze iPod heeft 4GB opslag­ca­paciteit en kost ca 249 dol­lar. Sandisk’s e280 kost even­veel maar biedt 8 GB geheugen. Daaren­boven is de Sansa com­pat­i­bel met Microsoft en Real­Net­works, wat niet het geval is bij Apple’s iPod. Ook kun­nen met de Sansa com­mentaren inge­spro­ken wor­den via een inge­bouwde microfoon. 

De kansen op suc­ces van San­disk moeten we heel kri­tisch bek­ijken. Apple dom­i­neert het mark­ts­g­ment waarin iPod thuishoort met een aan­deel van 75%. Dat is heel veel. Het prod­uct van San­disk valt maar een klein deel aan van het iPod-seg­ment. Het is trouwens bij­na zek­er, dat Apple een upgrade van zijn iPod-lijn voor­berei­dt, sterk genoeg om de con­cur­ren­tie met gemak te confronteren.

Dan is er nog iets. De bestanden die in iPods opges­la­gen zijn, kun­nen niet overge­dra­gen wor­den naar toestellen van andere fab­rikan­ten. En muziek die gebruik­ers tegen betal­ing hebben bin­nenge­haald via Apple’s iTunes gaat ver­loren (samen met de euro’s of dol­lars van de klant) als andere media dan iPod wor­den gebruikt. 

Als we deze pun­ten over­we­gen, dan begri­jpen we waarom anal­is­ten zich niet heel veel zor­gen mak­en over het Apple-aan­deel, ook al rom­melt het (eventueel) wat aan de top van Steve Jobs’ bedri­jf. Maar dat velen klaarstaan om een stuk weg te bijten uit Apple’s appel, daar kun je zek­er van zijn…

Jan Van Besauw 
Colum­nist voor US Markets
25 augus­tus 2006.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets columns en finan­ciële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.
jan@​usmarkets.​nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.