...

Volgend schot onder waterlijn voor GM

25 mei 2005, 12:15 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Auto­conc­truc­teur Gen­er­al Motors heeft van het bureau Fitch Rat­ings een down­grade gekre­gen tot junk-sta­tus, zeg maar rom­meloblig­aties. De markt was er blijk­baar op voor­bereid, want het aan­deel reageerde amper. Wij vra­gen ons af hoe GM zijn prob­le­men, die weer wat grot­er zijn gewor­den, zal aan­pakken.
Vol­gend schot onder water­li­jn voor GM
Na het ramp­spoedi­ge bericht op 5 mei ll. Van S&P’s down­grade van de oblig­atier­at­ing van Gen­er­al Motors (GM) heeft Fitch Rat­ings zijn bak­steen in het zak­je gedaan door gis­teren de GM-oblig­atie een quo­ter­ing van BB-plus toe te ken­nen. Het had nog slechter gekund, want BBB-minus is zowat het absolute nulpunt op dit gebied. 


Het in NYC geves­tigde Fitch Rat­ings, wereld­wi­jd actief met het toeken­nen van rat­ings aan oblig­aties, heeft ook gezegd dat over twee àdrie kwartal­en de sit­u­atie van GM opnieuw wordt bekeken. Laat ons hopen dat GM dan weer geen tor­pe­do moet ver­w­erken. Zoals hoger ver­meld is er immers nog plaats naar onder toe…
Fitch motiveerde zijn besliss­ing door erop te wijzen, dat sinds het begin van dit jaar bij GM de verkoop van SUV’s (zie foto) en mid­den­klassen­wa­gens met 20% is gedaald. Het is net deze busi­ness die de essen­tie van de inkom­sten van het bedri­jf uitmaken. 

Chevro­let Equinox 2005

Dit feit, samen met de voort­durend sterk­er wor­dende con­cur­ren­tie zal dit jaar voor GM een ader­lat­ing beteke­nen van 6 mil­jard dol­lar in cash, dat is ca 4,8 mil­jard euro. Dat is bij­na 16% van de cash­posi­tie van 38 mil­jard dol­lar van GM samen met GMAC, zijn financiële tak.

Door de down­grade van Fitch zullen nog meer insti­tu­tionele beleg­gers niet anders kun­nen dan hun GM-oblig­atieposi­ties te sluiten. Vele van deze beleg­gers zijn hier­mee al een tijd­je bezig, want ze had­den de bui al zien hangen. Op dit vlak zijn geen spec­tac­u­laire din­gen meer te verwacht­en.

Ook het aan­deel houdt nog alti­jd stand. Gis­teren sloot GM op 31,69 dol­lar, ‑1,58% t.o.v. de dag ervoor.

We vra­gen ons nog alti­jd af hoe GM de vol­gende immi­nente prob­le­men gaat aanpakken:
- ver­beteren van het marktaandeel, 
- bekosti­gen van de ontwik­kel­ing van nieuwe producten, 
- de sti­j­gende staal­pri­js en
- dreigende sociale con­flicten door­dat GM de ziek­tekosten wil beperken.
We vol­gen voor u deze zaak verder op…
Jan Van Besauw
US Mar­kets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.