...

'Volgelingen' Madoff maken het bont

19 januari 2009, 20:20 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Twee fraud­uleuze fond­sen­be­heerders denken aan zelf­mo­ord. De ene verd­wi­jnt en kondigt zijn wan­hoops­daad aan, de andere werkt een gecom­pliceerd sce­nario uit, dat op een siss­er afloopt.


Vol­gelin­gen’ van Mad­off mak­en het bont


We hebben het over de 75- of 76-jarige Arthur Nadel die in Flori­da filantropie com­bi­neerde met het beheer van een zg. hedge fund met de naam Scoop Man­age­ment Inc. 



Op woens­dag 14 jan­u­ari 2009 meld­den zijn vrouw Peg Nadel en zijn stief­zoon Geoff Quisen­ber­ry de poli­tie dat hij verd­we­nen was. Het onrust­wekkende karak­ter van deze verd­wi­jn­ing is onder­li­jnd door een afschei­ds­brief die hij naliet, waarin hij aankondigde zich van het lev­en te zullen beroven. Die fameuze woens­dag 14 jan­u­ari was het al van maandag­mor­gen 12 jan­u­ari gele­den dat zijn vrouw of stief­zoon hem nog zagen. 

Enkele dagen voor maandag 12 jan­u­ari liepen bij de poli­tie ver­schil­lende klacht­en bin­nen van ongeruste beleg­gers die sterke twi­jfels had­den over de manier waarop hij hun geld beheerde. 

In de 1960’er jaren maak­te Nadel naam als bouw­pro­mo­tor. Hij en zijn com­pagnon Neil Moody richt­ten lat­er het genoemde hedge fund op en hield­en zich bezig met sociale pro­jecten, zeg maar filantropie. Moody verk­laarde dat het beheer van het fonds geheel gedaan werd door Nadel en dat hij de waarde ervan schat­te op zek­er 350 miljoen dol­lar (266 miljoen euro), thans in rook opge­gaan. Inmid­dels heeft Moody ontslag genomen. 

Wat er juist gebeurd is met Arthur Nadel is op ogen­blik nog niet duidelijk. Voor zijn gedupeer­den is het wel duidelijk, dat ze hun cen­ten kwi­jt zijn. Waarschi­jn­lijk heeft Nadel een­zelfde meth­ode als Mad­off gevol­gd, nl. die van de Ponzipi­ramide waar­bij een tijd­lang de ene put gedol­ven wordt om de andere te vullen. Een tijd­lang, want vroeg of laat valt er niets meer te delven.



Hele­maal bont heeft Marc Schrenker het gemaakt, een 38-jarige fond­sen­be­heerder uit Indi­ana. Op zondag 11 jan­u­ari 2009 stapte hij in zijn privévlieg­tu­ig van het type waar­van u hieron­der een foto ziet.


Offi­cieel zou hij een vlucht­je doen naar Flori­da. Op zek­er ogen­blik ontvin­gen de hulp­di­en­sten een noodsig­naal en even lat­er werd nog diezelfde zondag het wrak van zijn toes­tel gevon­den te San­ta Rosa, Flori­da. Van piloot Schrenker geen spoor. 

De zaak kri­jgt een bizarre wend­ing wan­neer de nacht van zondag op maandag een licht­ge­wonde man zich meldt bij de lokale poli­tie van San­ta Rosa met het bericht, dat hij slachtof­fer is gewor­den van een ongeluk met een cano. Hij toont een rijbe­wi­js op naam van… Marc Schrenker. De poli­tie begelei­dt hem na ondervrag­ing naar een hotel in de buurt. Kort daarop wordt de poli­tie gebrieft over de gecrashte Piper PA-36 waar­van de eige­naar nie­mand min­der blijkt te zijn dan de man van het cano-accident. 

De agen­ten rep­pen zich naar het hotel, maar de vogel is dan al gevlo­gen, of beter gezegd weg­gere­den met een (geleende of gehu­urde, dit is nog niet duidelijk) moto. Er wordt een klop­jacht ingezet en uitein­delijk vin­dt op dins­dag 13 jan­u­ari de poli­tie Schrenker terug in een tent. Hevig bloe­dend uit bei­de doorgesne­den polsen. Hij wordt inder­haast naar een hos­pi­taal gebracht, waar hij thans her­stelt. En tevens kan nadenken over wat hem boven het hoofd hangt op gebied van gerechtelijke vervolging. 

De poli­tie denkt, dat hij zijn vlieg­tu­ig heeft lat­en crashen na eruit te zijn gespron­gen per para­chute. Hier­bij heeft hij zich bezeerd, van­daar de canogeschiede­nis, waarschijnlijk.
Hem hangen schade­claims boven het hoofd van beleg­gers, die een nog niet gek­end aan­tal dol­lars investeer­den via de drie onderne­min­gen die hij beheerde: Her­itage Wealth Man­age­ment, Her­itage Insur­ance Ser­vices en Icon Wealth Man­age­ment. Boven­di­en wacht­en hem straf­fen in de vorm van boetes en/​of gevan­ge­nis voor het opzettelijk lat­en neer­storten van zijn vlieg­tu­ig op nog geen 100 meter (!) van woningen.

U ziet het, een sce­nario goed genoeg om ver­w­erkt te wor­den in de ene of andere soap. Maar dan geen komis­che, dat zouden Schrenkers ex-klanten niet kun­nen appreciëren.

En hoe gaat het met Bernie’ Mad­off zelf? Wel, deze record­fraudeur is voor de tweede keer ontsnapt aan de gevan­ge­nis. Op 13 jan­u­ari 2009 ver­wierp het Fed­erale Gerecht­shof te New York nog­maals de vraag van het par­ket om hem achter de tralis op te bergen. 

In de plaats hier­van heeft hij huis­ar­rest in zijn lux­ueus apparte­ment in Man­hat­tan. De rechter motiveerde zijn oordeel door te stellen, dat Mad­off prak­tisch gespro­ken niet kan vlucht­en, noch zijn acti­va ver­doeze­len. Nochtans hebben Mad­off en zijn echtgenote op 24 decem­ber 2008 peper­dure uur­w­erken en juwe­len kun­nen verzen­den naar familieleden. 

Op die manier hebben ze bezit­tin­gen ontvreemd, waarop de over­heid beslag had kun­nen leggen. Nochtans moeten de rechters weten, dat Mad­off noch hier en daar wat in zijn zwarte kous heeft zit­ten. Zo kon hij na zijn aan­houd­ing op 11 decem­ber 2008 vrij vlot de borg­som van 10 miljoen dol­lar ophoesten. En tij­dens een huis­zoek­ing in zijn kan­toor in New York hebben speur­ders 100 gesigneerde chèques gevon­den, klaar voor verzend­ing. Totale waarde van de zend­ing: ca 173 miljoen dol­lar (132 miljoen euro). Als spaar­pot­je kan dat tellen. 

Als Arthur Nadel of Marc Schenker Mad­off maar niet op ideeën brengen…

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.