De multimiljardair Kirk Kerkorian doet ca 1⁄5 van zijn aandelen in General Motors van de hand. Dit kost hem een half miljard dollar, maar dat kan hem blijkbaar niet deren. We zijn er zeker van, dat Kerkorian één of ander vernuftig plan heeft. Wij overlopen enkele scenario’s…
Verliest Kerkorian geloof in GM?
De afgelopen maanden is de naam Kirk Kerkorian herhaalde malen gevallen op deze plaats. Niet alleen toen wij u hem voorstelden, maar ook in verband met General Motors, waarvan hij in enkele stappen 9,9% van de aandelen heeft verworven.
Het was ons moeilijk voor te stellen, dat Kerkorian dit zomaar uit liefdadigheid deed. Wilde hij zijn stempel drukken op het management, zoals hij dat deed bij DaimlerChrysler?
General Motors, afgelopen jaar
Op bovenstaande chart ziet u het ‘Kerkorian-effect’: van mei tot augustus van dit jaar ging het terug bergop met GM. Dan kwamen de berichten over de toch niet zo succesvolle zomeracties en nog altijd zware financiële problemen en het aandeel belandde op een glijbaan. Op dit ogenblik staat het aandeel op zijn laagste peil in 23 jaar! 23 jaar geleden had Kerkorian de officiële pensioenleeftijd van 65 jaar bereikt, maar zoals u merkt is hij nog altijd niet van plan te stoppen.
General Motors, afgelopen maand
Woensdag 21 december 2005 werd het nieuws bekend, dat Kerkorian zijn pakket GM-aandelen reduceert van 55 naar 43 miljoen, dat is ca 22% minder. Hij zal dan niet meer 9,9%, maar 7,8% van de GM-aandelen bezitten.
Deze operatie zal hem ca 500 miljoen dollar kosten. Dat lijkt enorm, maar voor iemand die beschikt over 9 miljard dollar is een verlies van een luttele 5,5%…
De grote vraag is waarom Kerkorian deze stap zette. Is het omdat GM onder de ‘magische’ 20-dollargrens dook? Weinig waarschijnlijk voor iemand die bekend staat als een emotieloze raider.
Het kan ook zijn dat hij vreest, dat het toeleveren van onderdelen door het in moeilijkheden verkerend Delphi in het gedrang komt. In ons artikel Zuigt Delphi GM mee in ondergang ?? wezen we al op de bezorgdheid van Kerkorian hierover. Maar dan lijkt ons het afstoten van zowat 1⁄5 van je GM-aandelen toch wel een vreemde reactie.
Hij kan misschien ook de hete adem van Toyota in de nek van GM aanvoelen. Het Japanse merk wordt in de VS gedoodverfd als de mogelijke ‘autoproducent van het jaar 2006’.
Is Kerkorians verkoop van 12 miljoen GM-aandelen een soort sein in de richting van Toyota?
Of doet hij het om belastingsredenen? In 2003 verkocht hij een deel van zijn aandelen in MGM Mirage (NYSE: MGM) met verlies. Dit verlies verscheen in zijn boeken en leverde hem belastingsvermindering op. Enkele maanden later kocht hij MGM bij met als bijkomend voordeel, dat het aandeel intussen nog wat gezakt was… Opnieuw kopen mag trouwens pas na het verstrijken van 30 handelsdagen om zo manipulatie te vermijden … Dat is een regel.….
Wat is Kerkorian van plan? Heeft hij zijn geloof in General Motors verloren of heeft hij andere motieven?
Eén ding is zeker: iemand als Kirk Kerkorian doet niets ondoordacht. En hij zal zeker geen stap zetten, die hem uiteindelijk geen voordeel zal opleveren, anders had hij geen plaatsje bij de 100 rijkste mensen ter wereld…
Eén ding is zeker: iemand als Kirk Kerkorian doet niets ondoordacht. En hij zal zeker geen stap zetten, die hem uiteindelijk geen voordeel zal opleveren, anders had hij geen plaatsje bij de 100 rijkste mensen ter wereld…
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets
23 december 2005.
Ondergetekende is gepensioneerd, hij schrijft voor US Markets columns en financiële berichten. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel
belang of bezit in de besproken fondsen of bedrijven .
belang of bezit in de besproken fondsen of bedrijven .