Het moet niet altijd kommer en kwel zijn in het nieuws. De verkoop van laptops schiet de hoogte in, gedreven door het succes van mini-uitvoeringen.
Volgens een bericht van het Amerikaanse studiebureau Gartner steeg de wereldwijde verkoop van laptops in het eerste kwartaal van 2010 met 49 miljoen eenheden, ofwel +43,4% tegenover dezelfde periode in 2009.
Het zijn vooral de netbooks die het mooie weer maken. Deze mini-laptops worden aangeboden tegen aantrekkelijke prijzen en vullen een gat in de markt, omdat ze zich richten naar een publiek dat in de eerste plaats wil surfen op het internet e‑mails versturen. Tot op heden bestond de doelgroep uit particulieren, maar nu beginnen ook bedrijven zich eraan te interesseren.
De gemiddelde prijs van een mini-laptop is op één jaar tijd gedaald van ca 700 naar ca 600 euro, een daling met ca 14%. En deze trend zet zich nog voort, zeker omdat de consumenten beginnen in te zien dat deze mini-toestellen nadelen hebben tegenover ‘klassieke’ laptops. Tegelijkertijd merken we, dat deze laatste thans ook fors worden afgeprijsd. De potentiële klant moet dus goed kijken en vergelijken, want koopjes zullen te doen zijn.
Marktleider voor de verkoop van laptops, mini én klassieke, is Hewlett Packard met een marktaandeel van 19,2% in het eerste kwartaal van 2010. Maar HP voelt in zijn nek de hete adem van het Taiwanese Acer, die nu 18,5% van de mondiale markt beheerst.
De nummers drie en vier zijn Dell en Toshiba maar de nummer 5 is alweer een Taiwanees, nl. Asustek (handelsmerk Eee PC) die 8,8% van de wereldmarkt voor laptops op zijn palmares mag schrijven.
Nog altijd volgens Gartner mogen we ons verwachten aan een voelbare toename van de vraag naar mini-laptops vanuit de professionele sector tegen einde 2010 – begin 2011. Waarschijnlijk komt dan een golf op gang van vervangingen van pc’s op gang en daarvan zullen laptops, mini en/of klassieke, waarschijnlijk van profiteren.
Als Gartner het bij het rechte eind heeft, is dat in alle geval een opsteker voor HP, dat het mooie herstel van zijn aandeel aarzelen in het begin van 2010 en dan terugvallen vanaf april 2010 tot heden.
Maar zoals we hoger al vermeldden zijn er kapers op de laptopkust en deze kapers varen onder Taiwanese vlag.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikelen over diverse onderwerpen. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.