...

Trade GAP stijgt angstwekkend

10 maart 2006, 20:03 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Recente cijfers tonen aan, dat het teko­rt op de Amerikaanse han­dels­bal­ans nog alti­jd toe­neemt en zelfs hal­lu­ci­nante pro­por­ties dreigt aan te nemen. Het is niet de dure olie, maar vooral het verzurende Amerikaans-Chi­nese kli­maat dat roet in het eten strooit… <?xml:namespace pre­fix = o ns = urn:schemas-microsoft-com:office:office” />
Han­del­steko­rt VS sti­jgt angstwekkend
Een teko­rt op een han­dels­bal­ans van een land betekent dat er meer goed­eren en dien­sten door dat land wor­den in- dan uit­gevo­erd. In de VS is dat al meer dan 10 jaar een zeer been en met de jaren wordt het alleen maar erg­er. Record na record sneu­velt, zoals op eind 2005, toen het ‘trade deficit’ zoals dit teko­rt meestal wordt genoemd, over het jaar piek­te met 723.6 mil­jard dol­lar, dat is ca 609 mil­jard euro aan de koers van vandaag. 
Voor de afgelopen maand jan­u­ari zijn de cijfers bin­nen en het resul­taat is ron­duit angst­wekkend: 68,5 mil­jard dol­lar (57,6 mil­jard euro), ofwel 5,2% meer dan de maand ervoor, nl. decem­ber 2005. Dat belooft voor de komende maanden.
Teko­rt han­dels­bal­ans US, maand­ba­sis
Bron: www​.marist​.edu/​m​a​n​a​g​e​ment/ bureau/qtr1_05_3.gif
Hier­boven ziet u de grafiek van het han­del­steko­rt op maand­ba­sis van 1995 tot 2005. Jan­u­ari 2006 vol­gt de inges­la­gen weg en trekt de curve nog meer de diepte in.
Nochtans is de uitvo­er van de VS-bedri­jven in jan­u­ari 2,5% toegenomen tot iets meer dan 
114 mil­jard dol­lar. Dit goede resul­taat werd even­wel teni­et gedaan door de invo­er, die steeg met 3,5% tot bij­na 183 mil­jard dollar. 
En die over­don­derende invo­er kwam niet alleen van de geste­gen oliepri­jzen, zoals u wellicht denkt. De Amerika­nen bleken nog alti­jd in sti­j­gende lijn ver­zot te zijn op buiten­landse auto’s, voed­ing, dranken, industriële uitrustin­gen en aller­lei consumptieartikelen. 
En hoewel de VS zoals hier­boven aange­haald in jan­u­ari 2,5% meer uitvo­erde, bleek toch dat het buiten­land een tanende belang­stelling heeft voor Uncle Sam’s pro­ducten. Vooral Chi­na liet het afweten en daar zullen poli­tieke fac­toren niet vreemd aan zijn. 
teko­rt dat bij­na 85% hoger is dan dat van de EU. Inder­daad, in jan­u­ari ll. daalde de uitvo­er van de VS naar Chi­na met 17% tot 3,5 mil­jard dol­lar. De invo­er in de VS vanu­it Chi­na steeg met slechts 4% tot 21,4 mil­jard dol­lar, met als deficit voor de VS de 17,9 mil­jard dol­lar van de tabel. 
Economen in de VS gaan er nu al vanu­it, dat de voor 2006 gep­lande groei van het Amerikaanse bru­to bin­nen­lands prod­uct (BBP) op zijn best nog maar 4,8% al zijn in 2006, in plaats van de oor­spronke­lijk verwachte groei met 5,2%. Dit alles uit­gaande van de hypothese, dat het han­del­steko­rt in 2006 niet nog meer records zal breken dan in 2005.
Bij­na een jaar gele­den hamerde de voor­ma­lige Fed-voorzit­ter Alan Greenspan voort­durend op de gevaren ver­bon­den met een (veel te) groot han­del­steko­rt. In ons artikel Mist Greenspans waarschuwing effect?
van 21 april 2005 had­den we het over de bezorgdheid van deze nu al leg­en­darische figuur.
Van onze kant kun­nen we er enkel aan toevoe­gen dat ook wij, in al onze beschei­den­heid, ons voe­gen bij Greenspans stand­punt en vrezen voor het erg­ste als de VS het tij niet tijdig kun­nen lat­en keren…
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

10 maart 2006.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets columns en financiële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken fond­sen of bedrijven .

Reac­ties kunt u sturen naar: jan@​usmarkets.​nl

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.