...

Tegenslagen GM nog niet van de baan

25 april 2005, 20:08 | US Markets Redactie | leestijd: 1 minuut | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

De veel­ge­plaagde Amerikaanse autoreus Gen­er­al Motors is nog niet aan het einde van de tun­nel. Inte­gen­deel, de tun­nel is nog wat langer gewor­den. Nu blijkt dat enorm veel voer­tu­igen van de markt moeten wor­den terug­geroepen wegens tech­nis­che prob­le­men. Een grote en vooral dure oper­atie.
Tegensla­gen GM nog niet van de baan
Na geplaagd te zijn door tegen­val­lende verkoop­sci­jfers, felle con­cur­ren­tie, onbevredi­gende cash­flow, interne bud­get­ten, prob­le­men met de organ­isatie in Europa en met Fiat in het bij­zon­der en een dag­vaard­ing door de SEC, heeft de groot­ste auto­con­struc­teur ter wereld nu ook te kam­p­en met tech­nis­che tegen­vallers. Alsof het bedri­jf zich op een roet­sjbaan bevin­dt.

Gen­er­al Motors maak­te van­daag 25 april 2005 bek­end dat ca 2,1 miljoen voer­tu­igen wor­den terug­geroepen van de markt. Reden: tech­nis­che onvol­maak­the­den die een risi­co voor de gebruik­ers zouden kun­nen betekenen. 
In het gros (71%) van de gevallen gaat het over het design van vei­lighei­d­sriemen, vooral in SUV (sport util­i­ty vehi­cles, een kruis­ing van een jeep en een vol­umewa­gen). Verdere pun­ten zijn (% van de gevallen):
- kans voor overver­hit­ting van bedrad­ing van ben­zinepom­pen (16%),
- mogelijk blokkeren van de han­drem (7%),
- beves­tig­ingssys­teem van de rem­men (3%),
- storin­gen met de ontstek­ing (2%).
Heel de oper­atie zal volledig op kosten van GM gebeuren. Goed­koop zal het niet zijn en om het ima­go van het merk terug op te krikken zal o.i. een pro­mo­tionele cam­pagne nodig zijn, waar­voor GM nog maar eens in de porte­mon­nee zal moeten tasten.
Het aan­deel noteert op dit ogen­blik (25 april, 20 uur Ned­er­landse tijd) met een beschei­den ver­lies (-1,01%)tegenover de slotko­ers van vorige vrijdag. 
Jan Van Besauw
US Mar­kets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.