...

Tankbeurt nooit zo goedkoop

21 december 2008, 18:42 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

In de meer dan twee jaar dat we geregeld dit soort van overzicht geven werd alge­meen gezien de tankbeurt almaar duur­der. Tot we een trend­beuk vast­stelden afgelopen herf­st die tot van­daag ste­vig doorzet.

Tankbeurt nog nooit zo goedkoop

De pri­jzen die we pub­liceren zijn de Europese max­i­ma. Afhanke­lijk van de lever­anci­er, de han­de­laar en de lig­ging van het tanksta­tion zijn lagere pri­jzen mogelijk.

Op 24 okto­ber 2008 kondig­den we met oplucht­ing aan, dat de tankbeurt ein­delijk goed­kop­er was gewor­den. Omdat de brand­stof­pri­jzen iets achter­lopen op deze van de ruwe olie, meen­den we dat het aan de pomp nog goed­kop­er kon wor­den, ten­z­ij het vat ruwe olie opeens veel duur­der zou gaan worden. 

Zoals boven­staande grafiek aan­toont, is dit laat­ste hoe­ge­naamd niet gebeurd en staat de ruwe olie op een in jaren niet meer gezien laag prijsniveau.

Het effect op de tankbeurt liegt er dan ook niet om.


Onze tabel heeft een grondi­ge meta­mor­fose onder­gaan. We zien een zee van groen. Er zijn effec­tief slechts twee EU-lan­den waar de brand­stof duur­der is gewor­den: Litouwen en Mal­ta. We komen dadelijk hierop terug.

De EU-gemid­delde pri­jzen voor Euro­su­per 95, Super­plus 98 en Diesel zijn sinds 24 okto­ber ll. gedaald met resp. 16, 16,2 en 15%. 

Voor Euro­su­per 95 bli­jft Ned­er­land, ondanks een forse dal­ing met bij­na 11%, nog alti­jd de koplop­er qua pri­js. Est­land ver­li­est zijn posi­tie als goed­koop­ste aan Roe­menië, waar de pri­js (0,728 euro/​liter) bij­na 27% onder het EU-gemid­delde zit. Andere lan­den die onder de magis­che 1‑eurogrens bli­jven, zijn Bul­gar­i­je, Cyprus, Est­land, Grieken­land, Groot-Brit­tan­nië, Ier­land, Lux­em­burg, Oost­en­rijk, Polen, Slovenië, Span­je, Tsjechië en Zweden. 
De spec­tac­u­lairste (meer dan 20%) pri­js­dalin­gen t.o.v. 24 okto­ber ll. noteren we voor Grieken­land, Groot-Brit­tan­nië, Oost­en­rijk, Polen, Roe­menië en Tsjechië. 
Bel­gië en Ned­er­land zijn waarschi­jn­lijk best tevre­den met hun dalin­gen met resp. 13,6 en 10,9%, die even­wel min­der groot zijn dan het EU-gemiddelde.

Voor Super­plus 98 speelt Ned­er­land zijn weinig beni­j­denswaardi­ge posi­tie van hoog­ste pri­js kwi­jt aan (nogal onverwacht) Por­tu­gal. En ook hier ver­li­est Est­land zijn posi­tie als goed­koop­ste aan Roe­menië, waar de pri­js (0,819 euro/​liter) bij­na 23% onder het EU-gemid­delde zit. Tevens onder de 1‑eurogrens tre­f­fen we aan: Bul­gar­i­je, Est­land, Lux­em­burg, Polen, Slovenië en Zweden. 
De sterk­ste (meer dan 20%) pri­js­dalin­gen waren voor Groot-Brit­tan­nië, Polen, Roe­menië en Slovenië. 
In Bel­gië en in Ned­er­land noteren we dalin­gen van resp. 12,9 en 10,4%, min­der dan het EU-gemiddelde.

Diesel was vorige keer het duurste in Zwe­den, maar nu is terug Groot-Brit­tan­nië dat deze titel opeist. En de goed­koop­ste diesel tank je niet meer in Litouwen, maar wel in Lux­em­burg. Als we ook hier 1 euro/​liter beschouwen als een soort psy­chol­o­gis­che drem­pel, dan liggen vol­gende lan­den eron­der: Bel­gië, Bul­gar­i­je, Cyprus, Est­land, Ier­land, Lux­em­burg, Oost­en­rijk, Polen, Roe­menië, Slovenië en Spanje. 
In Bel­gië daalde de diesel­pri­js met 17,5%, dat is beter dan het EU-gemid­delde, ter­wi­jl in Ned­er­land deze dal­ing slechts’ 13,8% was, dus min­der dan het gemid­delde van de EU.

En hier is de gebruike­lijke grafiek: 




Het eerste artikel in deze reeks ver­scheen op 29 sep­tem­ber 2006. We zijn eens gaan kijken wat toen de EU-gemid­delde pri­jzen waren. Te noteren is, dat toen de EU nog uit 25 lan­den bestond en dat we enkel de pri­jzen van Euro­su­per 95 en diesel hebben besproken. 

De EU-gemid­delde pri­js voor Euro­su­per 95 was toen 1,129 euro/​liter, dat is 13,7% hoger dan de huidi­ge sit­u­atie. Diesel kostte toen gemid­deld 1,045 euro/​liter ofwel 3,3% meer dan nu. Dit relatief geringe ver­schil duidt op de algemene inhaal­be­weg­ing die de diesel­pri­js ver­sus deze van ben­zine aan het mak­en is. Trouwens, in de meeste (16 van de 27) EU-lan­den is diesel nu al duur­der dan Euro­su­per 95.

Als onze stelling steek houdt, dat de dal­ende trend van de pri­js van het vat ruwe olie met ver­trag­ing inwerkt op de brand­stof­pri­js, dan mogen we ons de komende weken nog aan mooie getal­let­jes op de pom­pen verwacht­en. Hoewel deze mooie getallen de expo­nent zijn van de erg­ste finan­ciële cri­sis sinds een eeuw en dat is niet fraai. 

Wellicht zullen we een zekere dag met oplucht­ing vast­stellen, dat weer meer moeten betal­en aan de pomp. 

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en finan­ciële berichten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.