Tankbeurt nog nooit zo goedkoop
De prijzen die we publiceren zijn de Europese maxima. Afhankelijk van de leverancier, de handelaar en de ligging van het tankstation zijn lagere prijzen mogelijk.
Op 24 oktober 2008 kondigden we met opluchting aan, dat de tankbeurt eindelijk goedkoper was geworden. Omdat de brandstofprijzen iets achterlopen op deze van de ruwe olie, meenden we dat het aan de pomp nog goedkoper kon worden, tenzij het vat ruwe olie opeens veel duurder zou gaan worden.
Zoals bovenstaande grafiek aantoont, is dit laatste hoegenaamd niet gebeurd en staat de ruwe olie op een in jaren niet meer gezien laag prijsniveau.
Het effect op de tankbeurt liegt er dan ook niet om.
Onze tabel heeft een grondige metamorfose ondergaan. We zien een zee van groen. Er zijn effectief slechts twee EU-landen waar de brandstof duurder is geworden: Litouwen en Malta. We komen dadelijk hierop terug.
De EU-gemiddelde prijzen voor Eurosuper 95, Superplus 98 en Diesel zijn sinds 24 oktober ll. gedaald met resp. 16, 16,2 en 15%.
Voor Eurosuper 95 blijft Nederland, ondanks een forse daling met bijna 11%, nog altijd de koploper qua prijs. Estland verliest zijn positie als goedkoopste aan Roemenië, waar de prijs (0,728 euro/liter) bijna 27% onder het EU-gemiddelde zit. Andere landen die onder de magische 1‑eurogrens blijven, zijn Bulgarije, Cyprus, Estland, Griekenland, Groot-Brittannië, Ierland, Luxemburg, Oostenrijk, Polen, Slovenië, Spanje, Tsjechië en Zweden.
De spectaculairste (meer dan 20%) prijsdalingen t.o.v. 24 oktober ll. noteren we voor Griekenland, Groot-Brittannië, Oostenrijk, Polen, Roemenië en Tsjechië.
België en Nederland zijn waarschijnlijk best tevreden met hun dalingen met resp. 13,6 en 10,9%, die evenwel minder groot zijn dan het EU-gemiddelde.
Voor Superplus 98 speelt Nederland zijn weinig benijdenswaardige positie van hoogste prijs kwijt aan (nogal onverwacht) Portugal. En ook hier verliest Estland zijn positie als goedkoopste aan Roemenië, waar de prijs (0,819 euro/liter) bijna 23% onder het EU-gemiddelde zit. Tevens onder de 1‑eurogrens treffen we aan: Bulgarije, Estland, Luxemburg, Polen, Slovenië en Zweden.
De sterkste (meer dan 20%) prijsdalingen waren voor Groot-Brittannië, Polen, Roemenië en Slovenië.
In België en in Nederland noteren we dalingen van resp. 12,9 en 10,4%, minder dan het EU-gemiddelde.
Diesel was vorige keer het duurste in Zweden, maar nu is terug Groot-Brittannië dat deze titel opeist. En de goedkoopste diesel tank je niet meer in Litouwen, maar wel in Luxemburg. Als we ook hier 1 euro/liter beschouwen als een soort psychologische drempel, dan liggen volgende landen eronder: België, Bulgarije, Cyprus, Estland, Ierland, Luxemburg, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Slovenië en Spanje.
In België daalde de dieselprijs met 17,5%, dat is beter dan het EU-gemiddelde, terwijl in Nederland deze daling ‘slechts’ 13,8% was, dus minder dan het gemiddelde van de EU.
En hier is de gebruikelijke grafiek:
Het eerste artikel in deze reeks verscheen op 29 september 2006. We zijn eens gaan kijken wat toen de EU-gemiddelde prijzen waren. Te noteren is, dat toen de EU nog uit 25 landen bestond en dat we enkel de prijzen van Eurosuper 95 en diesel hebben besproken.
De EU-gemiddelde prijs voor Eurosuper 95 was toen 1,129 euro/liter, dat is 13,7% hoger dan de huidige situatie. Diesel kostte toen gemiddeld 1,045 euro/liter ofwel 3,3% meer dan nu. Dit relatief geringe verschil duidt op de algemene inhaalbeweging die de dieselprijs versus deze van benzine aan het maken is. Trouwens, in de meeste (16 van de 27) EU-landen is diesel nu al duurder dan Eurosuper 95.
Als onze stelling steek houdt, dat de dalende trend van de prijs van het vat ruwe olie met vertraging inwerkt op de brandstofprijs, dan mogen we ons de komende weken nog aan mooie getalletjes op de pompen verwachten. Hoewel deze mooie getallen de exponent zijn van de ergste financiële crisis sinds een eeuw en dat is niet fraai.
Wellicht zullen we een zekere dag met opluchting vaststellen, dat weer meer moeten betalen aan de pomp.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en financiële berichten.